Wednesday 7 October 2015

SERANGAN BERTALU-TALU ADA SEBAB PERIBADI ! 1MDB HANYA JADI TOMAHAWKNYA!!!



Najib is either brave or he has a death-wish

Bagaimana anda mengharapkan Tun Dr Mahathir Mohamad untuk memberi jalan mudah pada Najib apabila dia melakukan perkara-perkara seperti ini? Sudah pasti Dr Mahathir mahu Najib ditendang keluar melalui undi tidak percaya akhir bulan ini.
Raja Petra Kamarudin

Tidak lama dahulu Francis Yeoh berkata beliau tidak bergantung kepada kerajaan Malaysia dan tidak memerlukan kerajaan untuk mendapat wang. Dia boleh membuat wang dari luar Negara yang mana wang itu benar-benar datang , kata Francis.

Sebenarnya itu tidak sepenuhnya benar. Sejak tahun 1993, YTL Power Generation Sdn Bhd sahaja dianggarkan mendapat sekitar RM15-20 bilion daripada menjual elektrik kepada TNB. Dan ini hanya salah satu daripada perniagaan YTL, cuba fikirkan.

Loji kuasa adalah lombong emas merangkap angsa yang meletakkan telur emas untuk YTL, dan telur berlian disemat di atas itu. Tetapi itu semua sudah tiada lagi.

Yang indah tentang seluruh perjanjian ini adalah bahawa YTL tidak perlu melakukan apa-apa kerja atau mengeluarkan apa-apa wang pun. Siemens mereka,membina, membiayai dan menyelenggarakan keseluruhan projek. YTL hanya menerima cek dari TNB, yang bermula dari RM600 juta setahun pada mulanya dan beransur-ansur meningkat dari masa ke masa.

YTL, seterusnya, membeli gas dari Petronas, yang dianggap di bawah harga pasaran, pada harga tetap yang kekal statik pada tempoh keseluruhan kontrak. Ia adalah hampir seperti Petronas telah menderma gas kepada YTL.

TNB dan Petronas amat tidak berpuas hati dengan ketetapan tersebut tetapi tak boleh nak buat apa-apa mengenainya kerana Perdana Menteri pada masa itu secara peribadi meluluskan projek ini.

Malah, Ani Arope, yang meninggal dunia pada Disember tahun lepas, yang selaku Pengerusi Eksekutif TNB pada masa itu telah sekeras-keras menentang projek ini. Beliau enggan menandatangani kontrak dan apabila diletakkan di bawah tekanan beliau mengambil keputusan untuk meletakkan jawatan.


Ini adalah yang laporkan oleh The Star pada 24 Disember 2014:

Ani, yang meninggal dunia pada hari Sabtu, telah secara terbuka menentang penciptaan penjana tenaga bebas (IPP).

Beliau berdiri teguh pada tahun 1995 dan bukannya menandatangani perjanjian pembelian tenaga (PPA) dengan IPP. Sebaliknya, beliau berhenti daripada menandatangani perjanjian yang berat sebelah itu.

Di bawah PPA, TNB perlu membayar wang pendahuluan untuk kuasa tambahan, tidak kira sama ada ia digunakan atau tidak. Ini bermakna TNB membayar banyak untuk kuasa yang ia tidak digunakan.

Ani enggan menandatangani perjanjian berat sebelah dan kemudiannya meletak jawatan. Generasi pertama IPP (YTL Power), yang dikatakan telah mendapat "sweetheart deals" dengan mengorbankan TNB, yang terpaksa membeli kapasiti yang berlebihan dari mereka, sudah tiada.

Dalam temu bual dengan StarBizWeek pada bulan Jun 2006, Ani menyatakan bahawa tidak ada rundingan dengan IPP ketika ditanya bagaimana proses rundingan telah dijalankan.

"Tidak ada rundingan. Sama sekali tidak. Bukannya bercakap secara langsung dengan IPP, TNB hanya duduk dengan Unit Perancang Ekonomi (EPU). Dan kami telah diganggu dan dihina setiap kali kita pergi ke sana. Selepas itu, pasukan saya kecewa. EPU hanya memberikan kami terma dan meminta kami bersetuju. Saya katakan tidak, "beliau dipetik sebagai berkata.

Ditanya mengenai harga dan syarat-syarat kontrak, beliau berkata ia telah ditetapkan. "(Mereka berkata) ini adalah harga, ini adalah caj kapasiti dan ini adalah bilangan tahun. Mereka berkata anda ambil sahaja dan saya enggan menandatangani kontrak. Dan kemudian, saya telah dikeluarkan. "

Ani berkata beliau tidak bersetuju dengan syarat-syarat kerana "ia adalah sangat tidak adil".

Jadi anda mempunyai maklumat yang langsung dari sumbernya.


YTL tidak menjalankan loji kuasa. YTL telah dikatakan telah mencetak wang untuk 21 tahun yang lalu. Dan bukannya melanjutkan kontrak dan membolehkan YTL untuk terus mencetak wang untuk 25 tahun akan datang atau lebih, di mana mereka akan mendapat kira-kira RM25-30 bilion. 

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak memutuskan untuk menutup lombong emas 
merangkap angsa yang mengeluarkan telur emas.
(Inilah antara puncanya Tun M menyerang PM 
bertubi-tubi).

Bagaimana anda boleh mengharapkan Tun Dr Mahathir Mohamad untuk memberi jalan mudah pada Najib apabila dia melakukan perkara-perkara seperti ini? Sudah pasti Dr Mahathir mahu Najib ditendang keluar melalui undi tidak percaya akhir bulan ini.

4 comments:

Anonymous said...

Jangan tak spin dan jangan tak jilat - bukan kah anda "dibayar" untuk menjilat ?

Anonymous said...

Ini bukan cobaan..Yg tak di bayar pon tau ytl kroni mader...nak jilat sgt..meh jilat kaki aku

Anonymous said...

Asal dari bn.... sama jer...

usin cerdik said...

inilah standard pengomen macai yang tak boleh terima langsung fakta yang tak memihak kepada puaknya sendiri.dalam berhujah yang penting adalah apa.bukan siapa.apa isu yang dibincangkan.bukan siapa yang membincangkan.tak ada budaya ilmu langsung orang yang pandir ni!