Monday 12 October 2015

TUN M AKAN CIPTA LAGI BEBERAPA CERITA LAWAK ANTARABANGSA!!!


Mahathir akan fikir cipta beberapa siri lawak lagi. 


Kih! kih! kih!


Selepas Tun M berkata pada hujung minggu lalu bahawa Ringgit hanya akan pulih selepas Najib letak jawatan, Ringgit pada dasarnya diperkukuhkan setiap hari pada minggu ini.

Bagi USD1, ia kini menjadi RM4.09 seperti yang kita katakan - turun dari paras USD4.47 apabila Tun M mengeluarkan kenyataan beliau.


Berbanding dolar Singapura, RM itu kini pada 2.93 - di bawah halangan psikologi RM3 (halangan di mana zombi mula berbuih di mulut seperti penyakit anjing gila) dan turun dari 3.10 sebelumnya.


Bukan itu sahaja, Bursa Malaysia kini telah melonjak melepasi paras 1,700 apabila minggu sebelumnya ia lebih cenderung untuk jatuh ke 1,500 mata.


Penganalisis kewangan menyatakan sebab-sebab kenaikan termasuklah pemulihan harga minyak melebihi USD50 setong, lebihan dagangan bulanan Ogos yang lebih kukuh yang mengatasi semua jangkaan, pengukuhan rizab tukaran mata wang asing BNM dan pasaran yang telah mula melihat kesemua aspek walaupun dengan kekacauan politik.

Walau bagaimanapun, alasan yang diberikan oleh pembangkang/haters ialah:

1) Malaysia telahpun menandatangani TPPA, manakala kita masih belum melakukannya lagi. Walau bagaimanapun, hal ini juga tidak dapat menjelaskan mengapa mata wang Norway dan Rusia turut melonjak sejak seminggu yang lalu kerana Norway dan Rusia tidak berpihak kepada TPPA.

Walau bagaimanapun, mereka merupakan sebuah pengeksport tenaga yang besar (Malaysia pula adalah disebabkan oleh tenaga gasnya).

2) Najib telah berjabat tangan dengan PM Israel, Benjamin Nethanyahu dan dengan itu, Yahudi membantu kita. Pemimpin Norway dan Rusia tidak berjabat tangan dengan ‘Uncle Benny’, akan tetapi mata wang mereka turut melonjak.

Menariknya apabila Tun M membuat kenyataan bahawa Ringgit akan pulih apabila Najib meletakkan jawatan, beliau telah dipermainkan dengan kenyataan bahawa:

Jerebu akan reda pada esok hari apabila Najib meletakkan jawatan dan Liverpool akhirnya akan memenangi Liga Perdana Inggeris apabila Najib meletakkan jawatan.
Jerebu sebenarnya sudah reda sejak dua hari yang lalu, tetapi Liverpool masih belum memenangi Liga Perdana Inggeris walaupun mereka telah memecat pengurus mereka sehari selepas kenyataan Tun M.

Saya berharap bahawa kenyataan provokatif kedua mengenai Liverpool tidak menjadi kenyataan juga.

No comments: