ENGGAN PATUH TITAH IBARAT ISYTIHAR PERANG.–
Syed Iskandar Syed Jaafar Al Mahdzar.
Published: 9 October 2015 12:31 PM
Majlis Raja-raja, menjunjung kasih, Daulat Tuanku.
Sebagai Muqadimmah, menjunjung kasih kepada
Majlis Raja-raja atas titah perintah yang tegas
beberapa hari yang lepas.
Majlis Raja-raja atas titah perintah yang tegas
beberapa hari yang lepas.
Sebenarnya kuasa Majlis Raja-raja tidak hilang
begitu sahaja sekali pun dengan adanya
Perlembagaan Persekutuan yang berkuatkuasa
pada 1957 dan wujudnya Raja Berpelembagaan.
begitu sahaja sekali pun dengan adanya
Perlembagaan Persekutuan yang berkuatkuasa
pada 1957 dan wujudnya Raja Berpelembagaan.
Suruhanjaya Reid mengambil maklum tentang
kemungkinan salahguna kuasa Eksekutif, justeru
mendraf Perlembagaan Persekutuan tanpa
menghilangkan peranan Majlis Raja-raja, peranan
Yang di-Pertuan Agong dan peranan Raja-raja
Melayu.
Namun kemungkinan wujud pihak Eksekutif
berterusan menyalahgunakan peluang bila berkuasa,
yang mahukan rakyat percaya cuma Eksekutif
berkuasa sepenuhnya dan mahukan rakyat tidak
sedar yang kuasa memerintah Eksekutif diikat
menerusi Majlis Raja-raja.
kemungkinan salahguna kuasa Eksekutif, justeru
mendraf Perlembagaan Persekutuan tanpa
menghilangkan peranan Majlis Raja-raja, peranan
Yang di-Pertuan Agong dan peranan Raja-raja
Melayu.
Namun kemungkinan wujud pihak Eksekutif
berterusan menyalahgunakan peluang bila berkuasa,
yang mahukan rakyat percaya cuma Eksekutif
berkuasa sepenuhnya dan mahukan rakyat tidak
sedar yang kuasa memerintah Eksekutif diikat
menerusi Majlis Raja-raja.
Awalnya, pihak British membahagikan pentadbiran
Tanah Melayu kepada Negeri-Negeri Melayu Bersekutu,
Negeri-Negeri Melayu Tak Bersekutu dan Negeri Negeri
Selat.
Tanah Melayu kepada Negeri-Negeri Melayu Bersekutu,
Negeri-Negeri Melayu Tak Bersekutu dan Negeri Negeri
Selat.
Namun pada 1 April, 1946, British menubuhkan Malayan
Union di King’s House yang sekarang dikenali sebagai
Carcosa Seri Negara, dan akhirnya atas tekanan Raja-
raja Melayu, secara terbuka bersama rakyat dan
penduduk Tanah Melayu, pada 1948, Malayan Union
dibubarkan.
Union di King’s House yang sekarang dikenali sebagai
Carcosa Seri Negara, dan akhirnya atas tekanan Raja-
raja Melayu, secara terbuka bersama rakyat dan
penduduk Tanah Melayu, pada 1948, Malayan Union
dibubarkan.
Pada 31 Januari, 1948, Persekutuan Tanah Melayu
ditubuhkan dan kuasa Raja-raja Melayu dikembalikan
pihak British.
ditubuhkan dan kuasa Raja-raja Melayu dikembalikan
pihak British.
Pihak British sedar penentangan rakyat terhadap
Malayan Union bermaksud niat British untuk
menghilangkan keseluruhan kuasa Raja tidak akan
tercapai, jadi British selepas itu ingin memastikan
hasil bumi Tanah Melayu berterusan dapat dimanafaat
mereka walaupun selepas merdeka, justeru itulah
objektif utama British dalam merangka Perlembagaan
Persekutuan.
Malayan Union bermaksud niat British untuk
menghilangkan keseluruhan kuasa Raja tidak akan
tercapai, jadi British selepas itu ingin memastikan
hasil bumi Tanah Melayu berterusan dapat dimanafaat
mereka walaupun selepas merdeka, justeru itulah
objektif utama British dalam merangka Perlembagaan
Persekutuan.
Selain British terpaksa menghormati kedudukan
Raja-raja Melayu yang diiktiraf di dalam deraf
Perlembagaan Persekutuan Suruhanjaya Reid
menerusi artikel atau fasal mengenai Majlis
Raja-raja, British juga terpaksa akui kuasa setiap
negeri menerusi hal tanah dan agama adalah
tertakluk kepada Raja dan Sultan di negeri masing
masing.
Raja-raja Melayu yang diiktiraf di dalam deraf
Perlembagaan Persekutuan Suruhanjaya Reid
menerusi artikel atau fasal mengenai Majlis
Raja-raja, British juga terpaksa akui kuasa setiap
negeri menerusi hal tanah dan agama adalah
tertakluk kepada Raja dan Sultan di negeri masing
masing.
Untuk membuatkan pihak Eksekutif percaya yang
mereka berkuasa sepenuhnya, Perlembagaan
Persekutuan diderafkan, menampakkan seolah-
olah fungsi Yang di-Pertuan Agong adalah berbentuk
ceremonial sahaja, namun pihak British sebagai
contoh, terpaksa memasukkan ayat seperti "pada
hemat Baginda" mendapat sokongan majoriti ahli
Dewan untuk melantik perdana menteri.
mereka berkuasa sepenuhnya, Perlembagaan
Persekutuan diderafkan, menampakkan seolah-
olah fungsi Yang di-Pertuan Agong adalah berbentuk
ceremonial sahaja, namun pihak British sebagai
contoh, terpaksa memasukkan ayat seperti "pada
hemat Baginda" mendapat sokongan majoriti ahli
Dewan untuk melantik perdana menteri.
Ini bermakna Yang di-Pertuan Agong masih
mempunyai kebebasan untuk membuat penilaian
dan keputusan dengan wujudnya frasa, ‘pada hemat
Baginda’.
mempunyai kebebasan untuk membuat penilaian
dan keputusan dengan wujudnya frasa, ‘pada hemat
Baginda’.
Manakala kumpulan Raja-raja Melayu diketahui pihak
British akan menjadi kuat bila bergabung bersama,
justeru pihak British terpaksa mengakui kuasa
kumpulan Raja-raja Melayu, oleh itu mewujudkan
artikel atau fasal mengenai peranan Majlis Raja-raja
di dalam deraf Perlembagaan Persekutuan Suruhan
jaya Reid.
British akan menjadi kuat bila bergabung bersama,
justeru pihak British terpaksa mengakui kuasa
kumpulan Raja-raja Melayu, oleh itu mewujudkan
artikel atau fasal mengenai peranan Majlis Raja-raja
di dalam deraf Perlembagaan Persekutuan Suruhan
jaya Reid.
Sekiranya pihak Eksekutif berasa tidak senang
dengan Yang di-Pertuan Agong, pihak Eksekutif
tidak akan dapat berbuat apa-apa kerana Yang
di-Pertuan Agong dilantik Majlis Raja-raja.
dengan Yang di-Pertuan Agong, pihak Eksekutif
tidak akan dapat berbuat apa-apa kerana Yang
di-Pertuan Agong dilantik Majlis Raja-raja.
Jadi tiada mana-mana badan mempunyai kuasa
mutlak di bawah Perlembagaan Persekutuan baik
Eksekutif, Legislatif atau Kehakiman.
mutlak di bawah Perlembagaan Persekutuan baik
Eksekutif, Legislatif atau Kehakiman.
Peranan Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-
raja jelas amat penting untuk mengimbangi kuasa
Eksekutif dan memastikan sebarang tindakan
eksekutif yang pada hemat Majlis Raja-raja menerusi
Yang di-Pertuan Agong yang dilantik Majlis Raja-raja
akan dinilai samada berterusan mendapat sokongan
ahli Dewan Rakyat atau tidak.
raja jelas amat penting untuk mengimbangi kuasa
Eksekutif dan memastikan sebarang tindakan
eksekutif yang pada hemat Majlis Raja-raja menerusi
Yang di-Pertuan Agong yang dilantik Majlis Raja-raja
akan dinilai samada berterusan mendapat sokongan
ahli Dewan Rakyat atau tidak.
Pindaan Perlembagaan yang mengambil sedikit kuasa
Raja-raja Melayu semasa krisis Perlembagaan tidak
langsung menjejaskan peranan Yang di-Pertuan Agong
dan Majlis Raja-raja untuk tetap terus mengimbangi
kuasa Eksekutif.
Raja-raja Melayu semasa krisis Perlembagaan tidak
langsung menjejaskan peranan Yang di-Pertuan Agong
dan Majlis Raja-raja untuk tetap terus mengimbangi
kuasa Eksekutif.
Disebabkan itu juga lafaz sumpah menjadi perdana
menteri dan menteri-menteri Persekutuan adalah
lafaz sumpah yang amat berat seperti yang kita
bincangkan sebelum ini, di mana jika gagal berlaku
jujur kepada Yang di-Pertuan Agong, para Eksekutif
melanggar sumpah pelantikan jawatan.
menteri dan menteri-menteri Persekutuan adalah
lafaz sumpah yang amat berat seperti yang kita
bincangkan sebelum ini, di mana jika gagal berlaku
jujur kepada Yang di-Pertuan Agong, para Eksekutif
melanggar sumpah pelantikan jawatan.
Begitu juga dengan pelantikan jawatan penting
negara seperti Peguam Negara, umpamanya jika
dilakukan dengan tipu helah para Eksekutif, maka
pelantikan berkenaan tidak sah dan terbatal, malah
boleh dianggap tidak berlaku jujur kepada Yang
di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-raja.
negara seperti Peguam Negara, umpamanya jika
dilakukan dengan tipu helah para Eksekutif, maka
pelantikan berkenaan tidak sah dan terbatal, malah
boleh dianggap tidak berlaku jujur kepada Yang
di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-raja.
Apa sahaja kenyataan yang dikeluarkan menteri-
menteri Persekutuan bagi melindungi perbuatan
yang syak jenayah, atau enggan mematuhi titah
perintah Majlis Raja-raja, bukan sahaja membawa
kepada pendakwaan subahat melindungi penjenayah,
malah berlaku tidak jujur dalam sumpah pelantikan
jawatan mereka yang mereka buat di Istana Negara
ketika menerima pelantikan.
menteri Persekutuan bagi melindungi perbuatan
yang syak jenayah, atau enggan mematuhi titah
perintah Majlis Raja-raja, bukan sahaja membawa
kepada pendakwaan subahat melindungi penjenayah,
malah berlaku tidak jujur dalam sumpah pelantikan
jawatan mereka yang mereka buat di Istana Negara
ketika menerima pelantikan.
Sekalipun tindakan mengembalikan kertas siasatan
oleh Pejabat Peguam Negara perkara biasa untuk
siasatan lanjut, namun ia luarbiasa dengan kenyataan
susulan Pejabat Peguam Negara yang mereka tetap
keputusan asal tiada pendakwaan kerana tiada
kesalahan dilakukan.
oleh Pejabat Peguam Negara perkara biasa untuk
siasatan lanjut, namun ia luarbiasa dengan kenyataan
susulan Pejabat Peguam Negara yang mereka tetap
keputusan asal tiada pendakwaan kerana tiada
kesalahan dilakukan.
Jika benar demikian, eloklah dilepaskan semua
penjenayah lain samada yang dalam proses tuduhan
ataupun didakwa, mahupun yang dipenjarakan,
kerana umpamanya jika perompak menembak mati
pegawai
bank untuk merompak RM200,000, ia kesalahan amat
kecil jika dibandingkan dengan amaun sekurang-
kurangnya USD700,000 dan juga USD300,000 yang
dimasukkan ke akaun peribadi seorang kenamaan
negara.
penjenayah lain samada yang dalam proses tuduhan
ataupun didakwa, mahupun yang dipenjarakan,
kerana umpamanya jika perompak menembak mati
pegawai
bank untuk merompak RM200,000, ia kesalahan amat
kecil jika dibandingkan dengan amaun sekurang-
kurangnya USD700,000 dan juga USD300,000 yang
dimasukkan ke akaun peribadi seorang kenamaan
negara.
Alhamdullillah, nilai ringgit naik sedikit selepas titah
perintah Majlis Raja-raja dikeluarkan beberapa hari
lepas, namun selepas tindakan terkini Eksekutif dan
Pejabat Peguam Negara, tidak mustahil akan turun
semula secara berterusan.
perintah Majlis Raja-raja dikeluarkan beberapa hari
lepas, namun selepas tindakan terkini Eksekutif dan
Pejabat Peguam Negara, tidak mustahil akan turun
semula secara berterusan.
Tekanan terbuka Majlis Raja-raja terhadap isu
semasa negara ketika ini boleh diibaratkan sama
dengan tekanan terbuka Raja-raja kepada kerajaan
British ketika penentangan rakyat terhadap Malayan
Union dahulu.
semasa negara ketika ini boleh diibaratkan sama
dengan tekanan terbuka Raja-raja kepada kerajaan
British ketika penentangan rakyat terhadap Malayan
Union dahulu.
Jika diimbas kembali negara kita pernah memenjara
kan seorang Ketua Polis Negara beberapa tahun lepas
dan tidak mustahil jika tiada tindakan pembetulan,
Peguam Negara pula yang akan merasa pengalaman
ini atas dakwaan bersubahat melindungi penjenayah
dan jenayah.
kan seorang Ketua Polis Negara beberapa tahun lepas
dan tidak mustahil jika tiada tindakan pembetulan,
Peguam Negara pula yang akan merasa pengalaman
ini atas dakwaan bersubahat melindungi penjenayah
dan jenayah.
Undang-undang imuniti yang melindungi penjawat
awam tidak boleh terpakai jika terbukti wujudnya
niat jenayah disusuli dengan perbuatan (mens ria/
actus reus).
awam tidak boleh terpakai jika terbukti wujudnya
niat jenayah disusuli dengan perbuatan (mens ria/
actus reus).
Akhir sekali, amat penting disebutkan di sini, di
bawah Akta Penggubahan Wang Haram iaitu
AMLATFAPUAA 2001 yang berkuatkuasa di
negara kita, tiada sebarang bukti diperlukan,
cuma ‘mere suspicion’ semata-mata, memberi
kuasa kepada Bank Negara Malaysia untuk
bertindak, apatah lagi dengan mempunyai segala
bukti, tentulah ianya sepatutnya berakhir dengan
pendakwaan, bukannya seperti yang dilaporkan
ianya dibakul sampahkan.
bawah Akta Penggubahan Wang Haram iaitu
AMLATFAPUAA 2001 yang berkuatkuasa di
negara kita, tiada sebarang bukti diperlukan,
cuma ‘mere suspicion’ semata-mata, memberi
kuasa kepada Bank Negara Malaysia untuk
bertindak, apatah lagi dengan mempunyai segala
bukti, tentulah ianya sepatutnya berakhir dengan
pendakwaan, bukannya seperti yang dilaporkan
ianya dibakul sampahkan.
Seterusnya, keengganan mematuhi titah perintah
Majlis Raja-raja boleh diibaratkan mengisytiharkan
perang terhadap Yang di-Pertuan Agong sebagai
Ketua Negara dan juga Raja-Raja/Sultan-Sultan
sebagai Ketua Negeri masing-masing yang merupa
kan kesalahan jenayah ‘treason’ di bawah Kanun
Kesiksaan, bagi yang lupa yang Perdana Menteri
di bawah Perlembagaan Persekutuan cuma ketua
kerajaan persekutuan dan menteri besar juga cuma ketua
kerajaan negeri yang menerima pelantikan masing-
masing atas hemat Raja-raja Melayu mereka
mempunyai sokongan majoriti ahli Dewan.
Majlis Raja-raja boleh diibaratkan mengisytiharkan
perang terhadap Yang di-Pertuan Agong sebagai
Ketua Negara dan juga Raja-Raja/Sultan-Sultan
sebagai Ketua Negeri masing-masing yang merupa
kan kesalahan jenayah ‘treason’ di bawah Kanun
Kesiksaan, bagi yang lupa yang Perdana Menteri
di bawah Perlembagaan Persekutuan cuma ketua
kerajaan persekutuan dan menteri besar juga cuma ketua
kerajaan negeri yang menerima pelantikan masing-
masing atas hemat Raja-raja Melayu mereka
mempunyai sokongan majoriti ahli Dewan.
Wallahualam. – 9 Oktober, 2015.
BILA PULAK KERAJAAN LANCAR PERANG NIH?
PROSES SIASATAN MASIH BERJALAN.APA
MASALAHNYA?
FAHAMI BETUL-BETUL APA YANG MAJLIS RAJA-
RAJA HENDAK.MEREKA HENDAK ISU 1MDB
DISELESAIKAN BERSAMA-SAMA AGAR KEADAAN
MENJADI SEPERTI SEDIA KALA.
MAKSUDNYA SAMASAMALAH MENYELESAIKAN
NYA.
MASALAHNYA DALAM MASA PROSES KERAJAAN
MENYELESAIKANNYA ADA PULAK PIHAK YANG
SABAN HARI BUAT PERSEPSI MELAMPAU.
SERANG HARI-HARI DENGAN FITNAH DAN ANDAIAN.
BILA NAK SELESAI?
INI YANG DIBIMBANGI OLEH MAJLIS RAJA-RAJA
DENGAN KEHADIRAN GOLONGAN PARASIT NI!!!
DAN AKU LIHAT PENULIS NI KURANG FAHAM ISU
SEBENAR SAMPAI MELARAT KE ISU PERANG
TERHADAP RAJA-RAJA.
KALAU YE PUN SANGAT MEMBENCI KEPADA DS
NAJIB CARILAH BUKTI KUKUH DAN SERAH KE
MAJLIS RAJA-RAJA KALAU TAK PERCAYA KEPADA
PIHAK KEHAKIMAN.KALAU YAKIN HANYA MAJLIS
RAJA-RAJA YANG BOLEH MENJATUHKAN PERDANA
MENTERI KEMUKAKAN BUKTI KUKUH DAN DOKUMEN
YANG TERBABIT KEPADA MAJLIS RAJA-RAJA.
KAU ORANG KAN BANYAK BUKTI YANG SAHIH.
KENAPA TAK SERAH KEPADA MAJLIS RAJA-RAJA?
SETAKAT MELALAK KE HULU KE HILIR HANYA RIUH
SEKAMPUNG AJE LAH.
YANG PASTINYA TAK ADA LANGSUNG BUKTI YANG
BENAR DAN DAN SAHIH.TETAPI KERANA SAKIT HATI
ATAU TAK PUAS HATI YANG TERMAMPU BUAT HANYA
BUAT BISING UNTUK MENYEDAPKAN HATI SENDIRI.
6 comments:
Muhyidin dan Apdal patut menjunjung titah Majlis Raja Raja Melayu. Perdana Menteri di lantik oleh YDP dari mereka yang mempunyai sokongan majoriti.
YDP boleh memecat Perdana Menteri bila didapati hilang sokongan majoriti.
Dalam keadaan sekarang Perdana Menteri tidak lagi dipercayai oleh Majlis Raja Raja Melayu tapi mereka tidak ada kuasa khas untuk memecat Najib.
Hanya ahli UMNO yang boleh memecat Presiden mereka seperti parti buruh di England dan di Australia.
Hanya pertukaran kuasa dalam UMNO boleh menukar Perdana Menteri. Jadi Muhyidin, Ainina dan Apdal boleh meminta Presiden turun dari kepimpinan parti.
Tak susah. Suruh turun saja. Ramai ahli UMNO dah faham, 42 billion TUNAI telah diagih agihkan kepada yahudi, arab, india dan cina.
Untuk memgumpul wang, Tabung-tabung melayu, seperti HAji, Angkatan Tentera, KWAP, PNB dan lain lain, perlu keluar wang mereka.
Begitu dasyatnya kesan 42 bilion ini. 42 bilion dah diagihkan sekarang kita kena bayar! Faham tak masaalah disini.
kau anom yang tak faham...bagi aku Najib tak salah.42 b adalah dalam bentuk aset...malaslah nak bertekak dgn manusia buta hati dan buta mata.Lantak kaulah labu or labi oooiii....
Aset? Hahaha
Itupun nak dijual...jadi yang tinggal apa? Dah la beli di bawah harga pasaran...
Susah betul nak discuss dgn orang2 yang bendul nih...hmmmmmmm
Beli aset dengan hutang, kalau dijual balik untuk bayar hutang dan dapat keuntungan apa masalahnya? Bukan pakai duit rakyat pun. Malah 1MDB dah wujudkan banyak pekerjaan kepada rakyat melalui hutang. Kalau x nak jual aset boleh je. Kerajaan/rakyat tambah modal yg mencukupi kepada 1MDB sebab ia kerajaan/rakyat yg punya. Keuntungannya juga telah digunakan untuk faedah rakyat.
1mdb bukan diserang kerana 1mdb tu bermasalah besar.masalahnya hanya hutang.biasalah bila nak mengembangkan perniagaan biasanya orang akan berhutang.hutang akan dibayar beransur2 setelah dapat keuntungan.tak ada masalah kerana begitulah adat berniaga.masalahnya sekarang ialah setelah 1mdb mengambilalih IPP drp kumpulan YTL.kontrak YTL telah tamat.sebelum tamat kontrak tun m mintak tolong najib untuk sambung kontrak selama 25 tahun lagi.Najib tak layan sbb YTL dah bolot untung sebanyak hampir 29 bilion selama memegang kontrak 21 tahun melalui perjanjian PPA.perjanjian yang berat sebelah yang tidak digemari oleh TNB sehinggakan ANIE AROFF pengerusi TNB ketika itu terpaksa meletakkan jawatan.najib berasakan lebih baik kerja IPP tu di ambil alih oleh syarikat milik kerajaan dan najib menyerahkannya kepada 1MDB. ketidakpuasaan hati kerana kontrak tak disambung dan di ambil alih pulak oleh 1mdb menyebabkan pihak yang kecewa ini bertaliarus menyerang 1mdb drp orang besarnya sehinggalah ke macai2 pandir yang tak tahu apa-apa ni.yg terbaharu mereka mempengaruhi majlis raja2 pula.adalah di maklumkan bahawa YTL pun ada kaitan dengan beberapa orang raja melayu.jadi sebagai manusia yang waras dan beriman faham2lah sendiri dan janganlah kita terlibat dan menanggung dosa sekali dengan dua pihak yang sdg berbalah mempertahankan kepentingan masing2.1mdb berkepentingan bagi pihak kerajaan dan rakyat.puak yang satu lagi berkepentingan diri dan kroni yang mahu kaya sorang2!
Sebenarnya 2.6 billion atau 42 billion bukanlah besar sgt berbanding dengan nilai sebuah negara. Ia tidak lebih dari isu & fitnah utk menjatuhkan seseorang & diambil kesempatan oleh kafir harbi & puak munafikun utk melemahkan perpaduan melayu & bumiputra. Berapa trillion-kah wang negara & berapa juta ekar pula tanah dinegara ini dibolot oleh puak pendatang sejak zaman-berzaman. Berapa billion pula yg dibawa balik oleh pekerja asing & pati sebulan?. Malah pemimpin terdahulu pun dikatakan pernah melesapkan wang negara lebih 100 billion. Jgn kerana isu & fitnah, kita berbalah & lemah. Jgn berkawan dgn pemfitnah kerana selamanya tak akan mendapat petunjuk.
Post a Comment