Sunday 25 October 2015

KALAU MINAT,SAYANG DAN SANJUNG SANGAT PUN JANGAN SAMPAI JADI ASSOBIYYAH!!!

Kesian Ustaz ni, tak pasal-pasal kena HENTAM. Maksum sangat ke TMJ sampai tak boleh DITEGUR ?

Ramai rakyat Johor bengang lepas baca teguran berani mati ustaz ni buat TMJ!

Last-last..komen menyalahkan PU yang lebih banyak.Banyak berlaku sekarang ni si pelaku yang sengaja bangga menunjukan benda salah yang dibuat sehingga mengaibkan diri sendiri TIDAK PULA dikondem sebegini hebat.Tapi apabila ada yang menegur MAKA ISTILAH MENGAIBKAN tiba-tiba menjadi topik pengomen yang rata-rata cukup terbuka dalam bab-bab hukum hakam agama.....
wallahhuaalam....nauzubillah...


 - De Library
DELIBRARY.COM




Betul la apa yang dikatakan pendakwah tu, walaupun mempunyai taraf yang lebih tinggi ke apa-apa pun jangan dok menyokong apa yang dibuat tu salah pun tetap nak memuji.

Kalau dah salah tu tetap salah la kan.. Menegur dengan cara baik dan doa yang baik-baik. InsyaAllah, sesuatu tu akan jadi lebih baik daripada mengutuk.

Di bawah ini adalah respon-respond daripada pembaca:



Teguran seseorg bukan untuk menjatuhkan sesiapa tetapi teguran sebagai saudara Islam yang disayangiKita sebagai yang ditegur terimalah dengan hati terbuka. Anggap la ini teguran yang membina demi kebaikan bersama.

Cukup lah tu.. rakyat tegur sebab sayang.. kalau tak tegur, dia biar je.Bab ibadah,wudhuk jangan main-main umum.. Tak kira lah sultan ke,rakyat ke. Allah tak pandang sumua tu.Sama-sama kte berlapang dada.TMJ pun ok orangnya tapi yang salah tetap salah.

Saling tegur-menegur rasanya tak salah.Lebih-lebih lagi kalau yang bertentangan dalam agama.Kita manusia disisi tuhan tak ade beza pun.

Simple Soalan simple jawapan. Salah tetap salah. Hukum tetap hukum. Islam tetap islam.Yang bezanya Diri Sendiri keimanan diri.Sokong dan minat pun jangan sampai taksub.

Allah berfirman di dalam al quran berkata benar walaupun pahit!


Tahniah kepada PU Rahmat di atas keberanian beliau menegur orang-orang yang terlalu taksub kepada makhluk.


Raja adalah raja tetapi dia tetap manusia yang akan dihisab di akhirat kelak dihadapan MAHA SEKALIAN RAJA...yaitu Allah.

Ketaksuban sekarang ni sehinggakan perkara yang mungkar di sukai,

Memanglah kubur masing-masing, semua orang tak sempurna.


Ingatlah, raja itu adalah ketua agama bagi setiap negeri dan TMJ pula ikon bagi rakyat, jadi setiap perkara kebaikan yang dilakukkan dan diikuti maka, pahala sama akan dapat kepada orang yang mula-mula buat kebaikkan. Begitu jugak dengan kemungkaran. jika dibuat dan diikuti maka, saham dosa pon akan di bank in kan kedalam account yang membuat contoh tersebut.

Bila kata semua manusia tak sempurna, jadi kena saling tegur-menegur lah, tak kan tak boleh ditegur? Kalau tak ditegur sampai mati lah dalam kejahilan!!!

Minat dan sayang jangan sampai terjerumus ke kancah assobiyyah!!!

5 comments:

Anonymous said...

Berdosakah mewarna rambut?

Anonymous said...

PU Rahmat kena check balik, bab hukum mewarnakan rambut selain warna hitam. Agar tak jadi keliru org awam.
Dan lg, nak tegur org atasan, apatah lg yg dikenali ramai, gitu ke caranya ? Apatah lg bakal sultan. Pd aku, sorry to say, mcm biadap je.

Anonymous said...

PU Rahmat, mungkin bukan org Johor, org Johor beradab dgn sultan dan kerabatnya, dan sekurang kurangnya seminggu sekali mendoakan petunjuk hidayah utk sultan dan kerabatnya.
Org Johor juga ada sekolah agama, diajar dgn tauhid, fekah dan adab / akhlak sbg ASWJ.
Apa apa masalah pun kena buat rujukan dulu, bukan main terjah je, ..habi stail.

Anonymous said...

Sikap orang Melayu yang memang suka cari kesalahan orang!!! KOnon menegur!! tetapi lupa muhasabh diri dahulu!! kadang-kadang teguran atas perkara cetek. Sebab itulah di Malaysia ni ramai yang berkelubung dann berserban bukan kerana sudah muhasabah diri tetapi kerana takut apa orang lain kata!! Lantas ramai orang Islam yang " FORM OVER SuBSTAnCE" yakni ada rupa namun tiada isi!!!!

Anonymous said...

Kalau mati macammana nak mandikan ye? sah ka @ tak. Tak pahamlah aku.mana betul,mana salah semua mengaku mereka yang betul. pening-penig.