Friday 23 October 2015

JEREBU : BALA YANG TERTANGGUH!!!





Hari ini dan hari-hari sebelumnya juga menempuh 

hari-hari yang mendatang sedikit demi sedikit kita ditunjukkan oleh yang Maha Kuasa tentang segala kekuasaannya yang ada. Sebagai hamba kita melihat 

dan wajib mengambil pengiktibaran.


Allah yang maha kuasa yang merencanakan setiap 
satu peristiwa tanpa cepat tanpa lambat. Jika Dia mengkehendaki jadi maka jadilah ia. Tahun lalu, 
titisan air yang berubah menjadi bah. Kini debu 
debu kecil yang berterbangan menjadi jerebu yang 
kita takuti. Allah hanya menghantarkan tenteranya 
yang maha kecil yakni debu dan asap!

Ternyata tiada seorang pakar mahupun yang terpelajar. Tiada seorang yang berpangkat mahupun berdarjat yang dapat menghentikan takdir Allah ini. Kita yang khilaf dalam mentadbir urusan dunia. Jenayah dan rasuah yang kian parah, penyelewengan yang semakin bernanah. Kebobrokan sosial yang kian membarah itulah tanda Allah semakin Marah.

Mari kembali kepada si Pemberi Musibah mari meneladani wahyu kalamallah. Bukankah kita sering disoal dalam kalamnya dengan persoalan...Tidakkah kamu berfikir? Nikmat manakah lagi yang hendak kamu dustakan?

Bagi para pelajar mereka mengganggap cuti itu nikmat. Bagi insan yang terpelajar cuti ini adalah satu asbab hadirnya mudharat yang membawa pada musibat. Kembalilah kepada Tuhan yang menciptakan kita.Sedikit demi sedikit bala menimpa. Benar orang yang beriman itu senantiasa diuji tapi benarkah kita benar-benar beriman? Astagfirullah.

Cuti ini bukan cuti yang biasa-biasa, fikirlah sejenak menggunakan akal dan minda. Berapa lama?Panjangkah umur kita?Adakah kita akan bercuti selama-lamanya dari melihat dunia. Astagfirullah.

Ayuh renung kembali makna Surah Al Baqarah ayat 115, "Dan Milik Allah timur dan barat. Ke mana pun kamu menghadap di sanalah wajah Allah. Sungguh Allah maha luas, maha mengetahui". Kita tidak dapat lari Allah. Ke
mana kita ada di situlah Allah berada. Subhanallah.

Setiap apa yang menimpa kita, ingatlah kembali kepada Allah.Allah berpesan kepada yang bernama manusia." Maka ingatlah kepadaKu, Aku pun akan ingat kepadamu, Bersyukurlah kepadaKu dan janganlah kamu ingkar kepadaKu". Surah Al Baqarah ayat 151. 

Allahu Akbar!

Ambillah musibah ini sebagai ibrah. Berfikirlah bukan berseronok mahupun bergembira. Inilah rotan kecil dari Allah buat kita yang selalu dan acapkali melakukan dosa dan maksiat.

Mudah-mudahan jerebu yang berlalu nanti membawa sekali hati hati kita yang kotor, hati yang penuh maksiat, hati yang penuh hasad, hati yang culas dan malas dalam kerja juga hati yang penuh dosa dan noda.

Mudah-mudahan perubahan cuaca nanti turut merubah dan menghidupkan kembali hati kita yang sudah lama mati. Mati dari mengenal Allah dan nabi.:')

No comments: