Sunday 21 June 2015

WARKAH TERBUKA UNTUK DYAM TUNKU MAHKOTA JOHOR TMJ !!!


NOTHING2HIDE !!! WARKAH TERBUKA UNTUK DYAM TUNKU MAHKOTA JOHOR TMJ DIDEDAHKAN !!!



Ampun Tunku beribu ampun jika warkah terbuka ini menimbulkan kemurkaan Tunku. 

Apabila Menteri Pelancongan,Datuk Seri Nazri Aziz mengingatkan Duli Yang Amat Mulia Tunku mengenai kedudukan Raja-Raja Melayu yang tidak sepatutnya campur dalam hal politik,Tunku menulis satu mesej panjang lebar kepada Rakyat Malaysia.

Pandangan Nazri “Raja-raja dan keluarga diraja ini berada di atas undang-undang.Kalau dia (Tunku Ismail) mahu menjadi ahli politik,jadi dia perlu beritahu.Kemudian kita boleh menjawab balik,” sangatlah tepat dengan tradisi pentadbiran demokrasi raja berpelembagaan di Negara ini. 

Tunku juga dengan penuh bangga mengisytiharkan Bangsa Johor,satu akronim yang sangat tidak masuk akal dan berunsur membentuk satu Negara dalam Negara.Tunku memang mempunyai pandangan-pendangan kontroversi dan “hollier than thou” yang menarik ratusan ribu penyokong fanatik di media sosial.

Itu hak Tunkulah untuk mencari populariti secara demikian biarpun tidak lagi menghormati kerabat di raja yang lebih tua.Namun apabila Tunku menyindir Perdana Menteri dengan menulis “bagaimana boleh diadakan suatu dialog bertajuk ‘Nothing2Hide’ dengan mengetengahkan seorang yang ingin menyembunyikan segala-galanya” ia sudah melebihi sempadan sepatutnya. 

Perdana Menteri dan Polis mempunyai pertimbangan yang sewajarnya sama ada beliau perlu hadir atau tidak ke sesuatu program.Ia bukan hak tunku pun untuk menghina kepimpinan rakyat.Memang Nazri menjawab kasar kepada Tunku.Ia sesuatu yang tidak sepatutnya dilakukan seperti mana tidak sewajarnya Tunku menulis sedemikian mengenai Perdana Menteri.

Dalam menjawab Nazri,Tunku menyatakan pandangan tersebut hanya menyuarakan pandangan rakyat.Memang betul ada rakyat berpandangan sedemikian.Tapi ada juga rakyat berpandangan dua pemimpin Melayu tidak sepatutnya hadir bergaduh dalam majlis terbuka sedemikian.

Namun,Tunku sebagai pemimpin besar Melayu di Johor seharusnya tahu adab,kesopanan dan kesusilaan antara pemimpin Melayu.Jika Perdana Menteri tidak berpuas hati dengan perilaku Sultan dan kerabat,beliau ada Menteri Besar menyampaikan ketidakpuasan hati tersebut secara senyap dan tertib. Bukankan Perdana Menteri sepatutnya mendapat layanan yang sama daripada institusi Di Raja? 

Apabila adab dan kesopanan ini sudah dilanggar,akan ada yang melanggar kembali biar pun tanpa restu Perdana Menteri.Tunku murka,terasa hati dan mula mengatur sokongan apabila ditegur oleh Nazri.

Sebaliknya Perdana Menteri terpaksa mendiamkan diri dan merasai kesedihan sahaja apabila ada anak raja seperti Tunku menghina beliau kerana tidak mahu mengeruhkan hubungan dengan Istana.Budaya apa yang hendak diterapkan? 

Ampun Tunku beribu ampun Benar sekali Menteri bukan tuhan dari syurga yang tidak boleh ditegur. Demikian juga Tunku pun bukanlah nabi yang maksum.Namun jika semua perkara hendak diperkatakan kepada umum sudah tentu institusi kesultanan Johor sendiri belum kekal seperti hari ini.

Hakikatnya,kerana taatnya UMNO kepada raja,banyak perkara dipendam dan didiamkan begitu sahaja, biarpun rakyat di bawah dan menteri-menteri Besar tahu apa yang berlaku.Tidak salah Tunku memberi pandangan mengenai pentadbiran,namun menuduh Perdana Menteri mempunyai sesuatu yang hendak disembunyikan,ia bukan lagi pandangan pentadbiran tapi campur tangan politik. 

Ini merupakan satu penghinaan kepada institusi Perdana Menteri sendiri.Jika Tunku tidak mahu dihina janganlah menghina rakyat biasa.Perdana Menteri hanya rakyat biasa yang tentu sukar menjawab balik sindiran dan hinaan Tunku.

Ingatlah kembali perjanjian Sang Sapurba dan Demang Lebar Daun.Sudah dua kali ia dilanggar mengakibatkan dua kali perubahan Perlembagaan Malaysia bagi mendefiniskan semula hubungan raja-raja Melayu dan Rakyat.

Jawapan biadap Nazri Aziz hanya bermula apabila Tunku sendiri melanggar persetujuan Demang Lebar Daun Dan Sang Sapurba.Tunku sebagai waris kesultanan Melayu Johor belajarlah adab susila bangsa Melayu.

Jangan rendahkan darjat Tunku dan Institusi Kesultanan dengan kenyataan-kenyataan di luar sempadan aura kesultanan. Ampun Tuanku beribu-ribu ampun,sembah patik harap diampun. 

Rakyat Marhaen 
Amin Bin Yatim

2 comments:

Anonymous said...

Wahai Rakyat Marhaen... Kerana Kedudukan Raja diataslah mereka berani menegur .... Sindiran beliau patut diperhalusi dan diambil tindakan.... Berkenaan Perkataan "Rakyat Johor " memang ada signifikannya... kaji SEJARAH JOHOR dan Jajahan Takluknya.... Kenapa Sultan Johor diberikan gelaran SIR oleh Britain ... dan juga sejarah isu kemerdekaan Johor sebelum kedatangan Jepun... Kaji Juga Sejarah Rajaa2 Melayu semasa penubuhan Persekutuan Tanah Melayu ( Malay sia )...

Kutukandewata said...

menegur bukan tak boleh,YDP Agung pun menegur!tapi teguran baginda berhemah! TMJ bukan menegur tapi menuduh PM menyembunyikan sesuatu! itu dah jadi memihak kepada sebelah pihak.itu bermakna TMJ sudah melibatkan diri dalam politik dan dia harus menerima kritikan yang biasanya dah jadi asam garam berpolitik! jangan nanti bila rakyat meluat dan menghentam dia,mulalah nak mengadu kat ayahnda dia! itulah sebabnya perlembagaan negara meletakkan 3 institusi tersebut secara berasingan!tidak mencampuri antara satu sama lain! nasib baik kena ke najib yang lembut! kalau kena masa mahathir yang keras dah lama TMJ tersandar kat tembok istana!orang masih sayang jangan sampai orang membenci.