Saturday 20 June 2015

LIM KIT SIANG: MANSUHKAN BTN,ELAK RASISME! HAPUSKAN SEKOLAH VERNAKULAR!!! KERANA JADI TAPAK SEMAIAN BENIH PERKAUMAN!!!

DAP desak mansuh BTN, elak rasisme terus mekar di Malaysia.



JUGA HAPUSKAN SEKOLAH VERNAKULAR KERANA JADI TAPAK SEMAIAN BENIH PERKAUMAN!!!

Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang dakwa Biro Tatanegara menjadi agen perkauman dan perpecahan di kalangan rakyat. – Gambar fail The Malaysian Insider, 19 Jun, 2015.

DAP menggesa program Biro Tatanegara (BTN) segera dimansuhkan kerana dakwanya sejak 30 tahun lalu ia menjadi agen menyalakan api perkauman, perpecahan, ketaksuban dan sikap tidak tolak ansur di kalangan rakyat Malaysia.

Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang berkata sepanjang tempoh itu kerajaan persekutuan sudah membazirkan RM1.1 bilion yang sepatutnya digunakan untuk menyuburkan patriotisme, perpaduan antara kaum dan persefahaman antara agama.

"Saya menggesa Kabinet menjadikan agenda memansuhkan BTN ini sebagai agenda utama dalam mesyuarat akan datang dan semua menteri mesti menyatakan pendirian sama ada mereka menyokong pemansuhan BTN.

"BTN patut dimansuhkan kerana berperwatakan rasis dan anti nasional menyebabkan pembaziran dana awam," katanya dalam satu kenyataan petang ini.

Lim berkata beliau kesal kerana Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak masih belum mengulas pengkhianatan nasional oleh kakitangan awam dalam BTN.

Katanya, 5 tahun lalu pentadbiran Najib pernah berjanji untuk merombak BTN selepas penceramah program itu cenderung bersifat rasis.

"Pegawai kanan BTN pernah menggunakan istilah 'si mata sepet' dan 'si botol' pada perjumpaan tertutup Puteri Umno yang menggambarkan kaum Cina dan India.

"Tetapi jelas tiada apa yang berubah dan BTN kekal menjadi benteng cuci minda dan perkauman menentang konsep Malaysianisasi secara keseluruhan dan polisi 1Malaysia Najib dalam perkhidmatan awam," katanya.

Ahli Parlimen Gelang Patah itu berkata peningkatan polarisasi kaum dan agama menunjukkan kegagalan BTN sejak 3 dekad lalu.

Katanya, peruntukan untuk BTN meningkat 10 kali ganda jika dibandingkan RM20 juta pada 1980-an kepada RM200 juta pada 1990-an.

"Tidak curiga lagi RM1.1 bilion yang dibelanjakan BTN sejak 3 dekad lalu boleh digunakan lebih baik untuk mempromosikan perpaduan dan keharmonian.

"RM1.1 bilion itu lebih baik dibelanjakan membantu orang miskin, golongan memerlukan dan kurang bernasib baik tanpa mengira kaum dan agama," katanya-waklabu.

JUGA HAPUSKAN SEKOLAH VERNAKULAR KERANA JADI TAPAK SEMAIAN BENIH PERKAUMAN!!!


4 comments:

Anonymous said...

Dalam masa yang sama DAP terus memperkukuhkan rasisme mereka secara halus dikalangan orang2cina terutama penyokong DAP seluruh Malaysia. Konon nya BTN racist sebenar nya DAP lebih 1000x ganda racist, melayu jangan diperbodohkan oleh bapa pencetus 13mei. Yang merbahaya ini kelak menangis air mata darah sudah tak berguna lagi.

Anonymous said...

Anon 16:50, Benar apa yang saudara perkatakan bagi kami orang melayu yang oleh bertutur bahasa cina, kami dah lama menyedari niat jahat DAP terhadap orang melayu, kini dorang telah berjaya memecahbelah orang melayu dan melemahkan islam.

Anonymous said...

LKS..apesal le lu tak kene tebas masa kes kat senggarang dulu...

Anonymous said...

LKS, daripada mansuhkan BTN, kita lagi suka kalau lu cepat-cepat mampus! Ada faham?