Thursday 18 June 2015

ORKIM HARMONY BERTUKAR JADI KIM HARMON!!!



Kapal tangki MT Orkim Harmony yang hilang sejak Khamis lalu,disahkan ditemui di perairan Kemboja hari ini dengan kesemua 22 anak kapalnya selamat. 

Panglima Wilayah Laut 1 Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Laksamana Muda Datuk Azahari Abdul Rashid berkata TLDM menerajui operasi menyelamat kapal tangki itu susulan pesawat P3C Orion milik Tentera Udara Diraja Australia mengesan kapal berkenaan di lokasi 210 batu nautika utara Pulau Redang pada 3.45 petang semalam.

Ketika ditemui, kapal itu didapati telah ditukar namanya kepada "Kim Harmon" dipercayai sebagai taktik penyamaran bagi mengelak dikesan pihak berkuasa, katanya kepada Bernama.

Kapal MT Orkim Harmony yang membawa 6,000 tan metrik petrol bernilai RM21 juta dilaporkan hilang pada 8.57 malam Khamis lepas ketika dalam perjalanan dari Melaka ke Pelabuhan Kuantan, Pahang.

Kapal yang dimiliki oleh Syarikat Magna Meridian Sdn Bhd itu membawa 22 anak kapal terdiri 16 rakyat Malaysia, 5 Indonesia dan seorang warga Myanmar. – Bernama 



Rundingan dengan perompak untuk bebas anak kapal.

KUALA LUMPUR - Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) sedang berunding dengan perompak untuk membebaskan kesemua 22 krew kapal MT Orkim Harmony.

Perkara itu dimaklumkan Panglima Wilayah Laut ,1 Laksamana Muda Datuk Azahari Abdul Rashid ketika dihubungi Bernama hari ini.

Kapal tangki MT Orkim Harmony yang hilang sejak Khamis lalu, disahkan ditemui di perairan Kemboja hari ini dengan kesemua 22 anak kapalnya selamat.

TLDM menerajui operasi menyelamat kapal tangki itu susulan pesawat P3C Orion milik Tentera Udara Diraja Australia mengesan kapal berkenaan di lokasi 210 batu nautika utara Pulau Redang pada 3.45 petang semalam.

Kapal MT Orkim Harmony yang membawa 6,000 tan metrik petrol bernilai RM21 juta dilaporkan hilang pada 8.57 malam pada Khamis lepas ketika dalam perjalanan dari Melaka ke Pelabuhan Kuantan, Pahang.

Kapal yang dimiliki oleh Syarikat Magna Meridian Sdn Bhd itu membawa 22 anak kapal terdiri 16 rakyat Malaysia, lima Indonesia dan seorang Myanmar. 
-Bernama

Sistem amaran MT Orkim Harmony tidak berfungsi.


Hasil siasatan awal mendapati kehilangan Kapal Tangki MT Orkim Harmony meragukan apabila Sistem Amaran Keselamatan Kapal (SSAS) tidak diaktifkan.

Menurut Pengarah Bahagian Keselamatan Pelayaran Jabatan Laut Malaysia, Kapten Mohamad Halim Ahmad, sistem itu dipasang di tempat terpencil hanya diketahui nakhoda atau kapten kapal.

“Sepatutnya sistem itu sudah diaktifkan sebaik sahaja ada kejadian jenayah berlaku. Sistem itu akan beroperasi apabila diaktifkan secara manual.

“ Selain itu, kawasan kapal tangki itu hilang tiada capaian radar pihak kami namun pergerakan kapal itu sehingga komunikasi terputus boleh diimbas semula menggunakan Sistem Pengenalan Automatik (AIS) kaedah satelit.

“Bagaimanapun sistem AIS juga seolah-olah ditutup oleh orang yang tahu sistem berkenaan. Tetapi ada juga kemungkinan sistem AIS itu dirosakkan dengan cara memotong kabel atau memecahkan alat yang terletak di anjung kapal itu,” katanya dalam taklimat khas di Ibu Pejabat Jabatan Laut, pada Khamis, yang dipetik daripada Harian Metro Online.

Bernama pada pagi Khamis melaporkan, kapal tangki yang membawa muatan 6,000 tan metrik petrol RON95 yang bernilai RM21 juta ditemui di perairan Kemboja dengan nama dan catnya telah ditukar. 
-FMT

No comments: