Friday 5 June 2015

KEMISKINAN MENGUNDANG KESENGSARAAN!!!


Saja-saja nak share gambar lama..
Tapi yang pentingnya ialah isi cerita
yang tertulis bersama gambar ni..

Aqidah memang tidak boleh dijual-beli tetapi
mudah tergadai tanpa sedar. Masjid banyak
duit.


Tetapi pengurusan masjid buat duit masjid
macam duit mereka sendiri.Curi RM2 kena 
penjara. Mungkin yang melidi duit tabung 
tu dalam kesempitan sangat.

Aku pernah masuk gereja dekat komplek
Asia Jaya. Ada kotak transparent atas meja.
Ada buku catitan sebelah kotak. Dalam
kotak tak bertutup ada banyak duit macam-
macam note. Aku belek buku. Lima ruang
untuk diisi. Tarikh, Nama, no tel, jumlah,
catitan.

Berbagai kaum punya nama ada dan
memang aku mencari nama melayu.
Jumpa beberapa nama siap nombor
talipon.


Salah satu nama lelaki ambil RM50
untuk beli susu anak.


Aku call no yang dicatat. Sembang
beberapa minit. Baru kena berhenti
kerja jaga masa tu.

"Dah jumpa pak imam masjid. Kena buat
surat ke bendahari. Bendahari pula suruh
pergi pejabat zakat. Sampai pejabat zakat
kena isi itu ini. Entah bila pula nak dapat.


Kawan india suruh pergi gereja. Boleh
terus ambik kemudian baru tulis nama.
Saya pun pergi tempat tu dengan dia."

Kenapa encik ambik limapuluh je. Bukan
ada orang jaga pun?

"Entahlah. Tapi walaupun takde orang
jaga tapi Allah nampak walaupun dalam
gereja. Niat saya memang nak beli susu
anak dan sikit untuk tambang pusing-
pusing cari kerja."

Terdiam aku sekejap. Lepas tu encik?

"Saya terus pergi beli susu anak dan balik
rumah dengan nasi bungkus malam lima
beranak. Pagi esok gereja telefon dan lepas
tu saya pun dapat kerja jadi jaga di gereja
tu. Takpa la asal tak mencuri."

Aku langsung teringat pada sorang pakcik
yang sedang ronda tempat parking masa
tu. Encik masih kerja di situ?

"Dak dah. Saya dah balik kampung ni.
Gereja bagi modal. La ni saya meniaga
gerai makan. "

Masjid patut boleh buat lebih baik
daripada gereja. Jangan bangga dengan
jumlah terkumpul ratusan ribu tapi ahli
qariah ada yang dapur tak berasap.

No comments: