Tuesday 30 June 2015

STRATEGI Pemasaran Politik Dan Idealogi Gaya DAP!!!

Umpan jinak di air tenang.


Setahun selepas PRU13, DAP dilihat memberi penekanan serius untuk menarik undi orang Melayu dan Islam secara langsung tanpa bergantung kepada PAS dan PKR seperti PRU10, PRU11 dan PRU12. 


Persoalannya mengapakan DAP mengambil berat undi untuk memperolehi sokongan daripada kumpulan Melayu dan Islam sedangkan calon-calonnya bertanding di kawasan majoriti Cina?


DAP sedang melakukan make over dari parti cauvanis Cina, kenapa parti yang disokong anak muda Melayu dan Islam selepas PRU13.


Ini selepas mereka menyedari bahawa sokongan Cina dah sampai ke siling dan Barisan Nasional yang tunjang utamanya adalah UMNO tidak tumbang.
Seorang kawan memberitahu saya, ketika hari pengundian 505 PRU13, Cina Malaysia dari seluruh dunia balik untuk UBAH tapi BN tak tumbang.
Kerusi parlimen yang dimenangi UMNO sahaja sama jumlah dengan seluruh kerusi parlimen yang dimenangi DAP, PKR dan PAS. Apakah sebabnya?
Kerana apa...? kerana pengundi Bumiputera yang merupakan penduduk majoriti menyokong BN, dengan (lebih 60 %) Melayu dan Islam menyokong UMNO. 


Menyedari hakikat bahawa jika semua Cina sokong DAP pun mereka tidak boleh berkuasa lebih besar dari yang dimenangi PRU13 maka strategisnya telah mengubah haluan parti.


Untuk menarik sokongan segmen utama dalam PRU di Malaysia iaitu Bumiputera Islam, mereka mengeluarkan produk A, produk B, produk C.


Untuk segmen Bumiputera Islam produk A yang kumpulan sasarnya adalah Melayu bandar yang liberal maka orang macam Diana Sofia mewakili imej itu.


Cantik, tak bertudung, menggoda, skirt boleh, baju kurung boleh, (masih tak terjawab gambar dengan Zairil imej siapa?) anak orang UMNO dan lain-lain.
Produk B pula orang macam Rara, Melayu separa bandar/nasionalis, bertudung hispter, terbuka, cantik, suka bergambar, ahli NGO, mudah bergauldan lain-lain.
Produk C pula untuk menarik minat Bumiputera Islam adalah Melayu/Islamist pakai niqab, ala-ala exterimis, tertutup, sekolah agama tapi sokong DAP.


Untuk peringkat pertama semua perempuan, sebab biasalah  70 peratus iklan dilakonkan perempuan.


Akan ada fasa kedua dan ketiga untuk menarik sokongan Melayu, termasuklah menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa Kongres Nasional DAP.


DAP tahu hanya dengan sokongan Bumiputera saja mereka boleh berkuasa, kini segman Bumiputera Islam dan bukan Islam masih merupakan penyokong kuat BN.


-@ayathelme 

2 comments:

zethro said...

UMNO selalu tido bab2 nak tarik pengundi ni. Rata2 skang ni pemuda-pemudi Melayu cenderung ke arah pembangkang. Apa yg Ketua Pemuda, Puteri UMNO dah buat utk tarik pengundi2 muda? Apa perancangan Presiden UMNO tu sendri utk anak2 muda skang nak hadapi zaman yg lebih mencabar akan dtg? Dgn masalah sosial, pengangguran, pendidikan yg masih tidak henti2, ditambah dgn kos sara hidup yg kian meningkat, di mana perancangan utk tangani masalah2 ini utk masa depan anak2 Melayu khususnya?

Kenapa mereka lebih kpd pembangkang? Sbb pembangkang dilihat lebih mesra kpd mereka. Tu je sbnanye. Pembangkang sendri lebih teruk sbb mereka mmg langsung tiada perancangan yg jelas utk masa depan Malaysia, hanya utk merampas kuasa dan mengkayakan puak2 mereka saja. Untuk itu, sedarlah dan dekatilah anak2 muda kita. Mereka hanya mahu rasa didekati dan diberikan penjelasan yg jelas terhadap perancangan masa depan Malaysia. Jika tidak mahu melihat UMNO/BN jatuh di PRU-14 akan dtg, bersungguh2lah mendekati mereka dr sekarang!

Anonymous said...

umno tiap2 bulan naik harga minyak..tahniah..sokong sampai reput