Friday 31 July 2015

SAYANGILAH KOTE ANDA!!!

Hai lelaki, Jagalah Alat Kelaminmu Baik-baik Kalau Tak Ingin Kena Penyakit Ini.





Kelamin yang 'kuat' sering dianggap sebagai lambang kejantanan lelaki. Tapi bukan hanya soal kekuatan dan ukuran, kesihatan organ genital juga harus diperhatikan.

Zakar memiliki tiga fungsi utama, yakni untuk membuang bahan kumuh, fungsi seksual, dan yang terpenting adalah fungsi reproduksi.

Ketiga fungsi tersebut akan dapat bekerja dengan baik bila seorang lelaki memiliki zakar yang sihat dan kuat. Di sisi lain, yang sihat dan kuat juga boleh meningkatkankepercayaan 
diri.

Namun jika gagal menjaganya, organ kebanggaan lelakitersebut  dengan mudah diserang penyakit. Berikut beberapa penyakit yang boleh mengancam kesihatan dan kekuatan  zakar:

1. Penyakit Peyronie

Penyakit Peyronie atau zakar bengkok ditandai oleh plak atau benjolan keras, yang terbentuk pada jaringan ereksizakar. 

Plak sering terbentuk kerana suatu peradangan yang dapat berkembang menjadi jaringan fibrosa. Meskipun penyebab penyakit Peyronie tidak diketahui pasti, beberapa doktor berteori bahwa kelengkungan terjadi akibat adanya trauma pada zakar.

Pada kondisi normal, ereksi zakar biasanya lurus seperti panah. Tapi pada penderita Peyronie, penis bisa melengkung tajam ke arah kiri, kanan, atas atau bawah, bahkan menjadi lebih pendek, sehingga membuat hubungan seksual tidak mungkin terjadi.


2. Priapism

Priapism adalah kondisi ereksi yang berlangsung selama lebih dari 4 jam tanpa adanya rangsangan seksual dan biasanya bersifat menyakitkan.

Kondisi ini terjadi jika darah di zakar terjebak dan tidak mampu mengalir. Kondisi ini boleh terjadi pada semua kelompok umur termasuk bayi yang baru lahir. Jika tidakdiubati maka boleh menyebabkan ereksi zakar gagal berfungsi secara kekal.

3. Phimosis

Phimosis merupakan istilah yang menggambarkan keadaan kulup zakar yang tak dapat ditarik. Normalnya kulit diujung  dapat ditarik pada usia 10 tahun.

Penyebabnya kemungkinan adalah kegagalan kulup melonggarkan diri selama pertumbuhan. Boleh juga terjadi kerana infeksi balinitis, cacat atau penyakit alat kelamin. 

Phimosis dapat menyebabkan rasa sakit pada penderita saat berkumuh jika kulup lengket dan menutup lubangzakar. Penyumbatan ini disebabkan kotoran air kencingyang mengkristal dalam kulup.

4. Zakar Layu

Banyak masalah kesihatan yang dapat mempengaruhi saraf, otot atau aliran darah yang diperlukan untuk mendapatkan ereksi. Diabetes, tekanan darah tinggi, pengerasan pembuluh darah, cedera tulang belakang boleh menyebabkan terjadinya kegagalan berfungsinya ereksi zakar.

Selain itu, depresi, alkohol, ubat-ubatan tertentu, stres, emosi negatif, kecemasan, kegemukan dan gangguan hormon juga boleh membuatkan ereksi lelaki tak bolehmaksima.

5. Sakit saat ejakulasi

sakit saat ejakulasi atau berkemih boleh disebabkan olehradangan zakar, testis atau prostat. Pada kes yang sangat jarang, sakit saat ejakulasi juga boleh disebabkanbatu di prostat atau penyumbatan pada saluran-saluran sperma.

6. Penyakit menular seksual

HPV genital, klamidia, herpes kelamin, gonore, sifilis, dan moluskum merupakan beberapa jenis penyakit menular seksual yang banyak menyerang zakar. Meskipun mudah menular, penyakit-penyakit ini sebenarnya dapat dicegah dengan menggunakan kondom saat melakukan hubungan seksual.

No comments: