Friday 10 July 2015

Pemimpin ISIS Keturunan Nabi Muhammad?

Pemimpin ISIS Abu Bakr al-Baghdadi Keturunan Nabi Muhammad?



Abu Bakr al-Baghdadi, yang sering disebut-sebut sebagai pemimpin ISIS ( Islamic State of Iraq and Syria ), yang dikenal oleh para pendokongnya sebagai Khalifah Ibrahim, untuk pertama kalinya memperlihatkan wajahnya pada  khutbah hari Jumat di Mosul Irak. 


Pada Bulan Julai 2013, ahli ideologi asal Bahrain, Turki al-Binali, yang menggunakan nama Abu Humam Bakr bin Abd al-Aziz al-Athari, menulis biografi Baghdadi terutama untuk menggarisbawahi sejarah keluarga Baghdadi.


Dia menyatakan Baghdadi memang keturunan Nabi Muhammad, salah satu persyaratan kunci dalam sejarah Islam untuk menjadi khalifah atau pemimpin semua warga Muslim. Baghdadi dikatakan berasal dari suku al-Bu Badri, yang sebagian besar berada di Samarra dan Diyala, Baghdad utara dan timur, dan secara historis penduduknya dikenal sebagai keturunan Muhammad.


Turki al-Binali kemudian menyebut bahwa sebelum invasi Amerika Syarikat terhadap Irak, Baghdadi menerima gelar doktor dari Universiti Islami Baghdad, yang memusatkan kajian pada kebudayaan, sejarah, hukum, dan yurisprudensi Islam.


Baghdadi sempat berkhutbah di Masjid Imam Ahmad ibn Hanbal di Samarra. Dia memang tidak memiliki gelar dari lembaga keagamaan Sunni seperti Universiti al-Azhar di Cairo atau Universiti Islami Madinah di Arab Saudi.Meskipun demikian, dia lebih memiliki pengalaman pendidikan Islam tradisional dibandingkan pemimpin Al Qaeda, Osama bin Laden dan Aymen Al Zawahiri, yang keduanya adalah orang biasa.


Kerana itulah Baghdadi menerima pujian dan legitimasi yang lebih tinggi di antara pendokongnya.


Setelah invasi AS terhadap Irak di tahun 2003, Baghdadi dan beberapa rakannya mendirikan Jamaat Jaysh Ahl al-Sunnah wa-l-Jamaah (JJASJ), Angkatan Bersenjata Kelompok Warga Sunni, yang beroperasi dari Samarra, Diyala, dan Baghdad.


Di dalam kelompok ini, Baghdadi menjadi pemimpin dewan hukum. Pasukan pimpinan AS menahannya dari bulan Februari-Desember 2004, tetapi membebaskannya kerana Baghdadi tidak dianggap sebagai ancaman tingkat tinggi.


Mengikuti jejak Al Qaeda di Tanah Dua Sungai mengubah nama menjadi Majlis Shura al-Mujahidin (Dewan Syura Mujahidin) pada permulaan tahun 2006, pimpinan JJASJ menyatakan dokongannya 
dan penggabungan diri.


Di dalam struktur baru, Baghdadi bergabung dalam dewan hukum, tetapi tidak lama kemudian organisasi mengumumkan perubahan nama kembali di akhir tahun 2006 menjadi Negara Islam Irak (ISI).


Abu Bakr al-Baghdadi menjadi pengurus umum dewan hukum provinsi di dalam “negara” baru disamping anggota dewan penasihat senior ISI. Ketika pimpinan ISI, Abu Umar al-Baghdadi, meninggal pada April 2010, Abu Bakr al-Baghdadi menggantikannya. ISIS menargetkan wilayah di sepanjang Sungai Efrat dan Tigris di samping daerah yang memiliki minyak di Irak dan Suriah.


Itulah biodata tentang pemimpin ISIS Abu Bakr al-Baghdadi  yang dihebohkan oleh media.
Dikutip dari beberapa sumber-aspalputih.

No comments: