Tuesday 28 July 2015

Muhyiddin Hanya Sergah Minda Ahli Umno Yang Dibuai Kelesuan!!!


Ucapan Muhyiddin Yassin semasa merasmi mesyuarat agung Umno bahagian Cheras malam tadi yang menyentuh berbagai aspek dan pandangannya dalam isu 1MDB dan isu-isu ekonomi dan kewangan adalah sangat penting dan merupakan satu mesej jelas yang perlu dilayani.

Apa yang dituturkan Muhyuddin itu, khasnya mengenai isu 1MDB  adalah perulangan kepada apa yang pernah disebut sebelum ini termasuk dalam Mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Umno dan juga dalam Perhimpunan Agungnya.

Pernyataan malam tadi mengenai isu itu adalah penegasan daripadanya dan ia merupakan petanda bahawa timbalan presiden Umno itu tidak boleh berkompromi lagi dengan isu 1MDB yang kian membarahi kredbiliti Umno dan kerajaan pimpinan beliau bersama Najib Razak.

Ada empat perkara yang disebut Timbalan Perdana Menteri itu mengenai isu 1MDB yang membelenggu Najib Razak kini. Pertama katanya, dia sudah pun menasihati Najib agar melepaskan jawatan sebagai pengerusi penasihat lembaga pengarah 1MDB bagi mengelakkan PM itu terjebak dengan isu atau skandal mengaitkan syarikat itu dan kedudukan beliau sebagai PM.

Kedua, isu 1MDB itu kini sudah menjadi liabiliti kepada Umno sehinggakan kalau ia tidak diselesaikan dan sekiranya pilihan raya diadakan dalam masa terdekat Umno dan BN akan kalah. Dalam konteks negara pula kata Muhyuddin isu 1MDB telah menjejaskan keyakinan luar kepada Malaysia.

Ketiga, dalam bahasa lebih diplomasi Muhyiddin mendesak Najib agar menjelaskan secara berterus terang terhadap beberapa perkara yang mengabui mata umum di sebalik isu berkenaan. Apa yang dapat difahami Muhyiddin tidak yakin dengan tindakan diambil untuk menghuraikan isu itu seperti penubuhan Jawtaankuasa Khas, (pemeriksa intrim oleh Audit Negara) dan penangkapan beberapa individu terbabit dengan 1MDB boleh menyelesaikan masalah berkenaan.

Lebih jauh dari itu beliau juga mahu hasil laporan intrim itu didedahkan kepada umum dan laporan itu dijadikan dokumen umum supaya dapat dinilai secara terbuka.

Keempat, Muhyuddin sendiri menzahirkan rasa tertekan dengan isu 1MDB dimana beliau berasakan tanggungjawabnya sebagai TPM sangat diperlukan oleh rakyat untuk menyelesaikan atau menjawab isu itu. Beliau mulai menyuarakan yang rakyat mahukan beliau mengatasinya. Pernyataan Muhyiddin ini merupakan satu mesej yang sangat penting dan signifiken dengan apa yang dibangkitkan itu.

Itulah empat mauduk penting yang menjadi bahan percakapan Muhyiddin di perasmian mesyuarat itu. Ia menggambarkan keresahan Muhyuddin, rasa tidak puas hatinya kepada cara Najib, dan beliau menarik perhatian ahli Umno dalam masa sama supaya bingkas mengatasi masalah mencemaskan Umno itu.

Apabila Muhyiddin menyebutkan perkara itu dalam sebuah mesyuarat Umno secara terbuka bererti beliau sudah tidak ada upaya lagi, atau pun mengambil pendekatan mengatasi perkara itu secara diam. Beliau juga sama sekali tidak akan membantu Najib (bersubahat) melindungi daripada isu tersebut walaupun dia adalah timbalan Najib yang sepatutnya membantu Najib.

Dan apabila beliau turut mengungkitkan pesanan ayahnya sebagai seorang Tuan Guru agar bercakap benar, memberi pengertian kepada umum sikap Muhyiddin dalam isu atau skandal itu beliau tidak akan bersekongkol sama sekali.

Seperkara yang menarik seperti apa disebut Muhyiddin untuk mengatasi masalah ini, beliau sudah pun memberi tahu sesuatu kepada Najib, tentunya untuk mengatasi isu itu supaya tidak bertele-tela dan bagi menyelamatkan Umno dan kerajaan yang kian terhakis kepercayaan disebabkan isu itu. Tetapi Muhyiddin tidak bersedia untuk memberi tahu diluar apakah perkara yang disebutkan kepada Najib itu.

"Saya sudah sebut kepada Najib, tetapi saya tidak akan bawa ke luar," begitulah kira-kira kata Muhyiddin dipetik.

Apa boleh difahami bahawa timbalan perdana menteri itu sudah habis ikhtiar untuk membantu Najib serta menyelamatkan Umno dan kerajaan BN, tetapi nampaknya masih dipandang acuh tidak acuh oleh Najib, apabila menurutnya Najib mengucapkan, "terima kasih" yang mungkin nadanya skeptikal kepada saranan Muhyiddin tanpa menuruti apa yang disarankan itu.

Apakah perkara (rahsia) yang disebut atau diberi tahu Muhyiddin itu? Kenapa ia sampai begitu sulit sekali? Tetapi anehnya kenapa Muhyuddin menyatakan perkara itu? Saya berpendapat apa disebut Muhyuddin itu ialah meminta agar Najib Razak mengundurkan diri sebagai PM secara terhormat. Mungkin bagi perkiraan Muhyiddin dan para pemerhati dan pakar strategi politik Umno berundur itu adalah jalan terbaik.

Di sini saya tidak mahu meletakkan pandangan Muhyiddin kepada Najib itu dengan mengambil kira pandangan Dr Mahathir Mohamad. Sebelum ini Dr Mahathir beberapa kali minta Najib berundur. Tetapi biarlah ianya ikhlas daripada Muhyiddin sendiri. Lagipun saya kira Muhyuddin lebih mementingkan maruah Umno dan kerajaan BN daripada mencapai cita-citanya untuk menjadi Perdana Menteri. Bagi Muhyiddin kalau dia tidak dapat jadi PM pun tidak mengapa asalkan Umno terus kekal berkuasa.

Namun apabila Muhyiddin membuat atau menyebut perkara itu, - minta Najib berundur, sudah tentu Muhyiddin sendiri sudah dapat menjangkakan isu 1MDB yang mengalami kerugian atau kehilangan sebanyak RM42 billion itu tidak akan dapat menyelamatkan Najib daripada kedudukannya kini. Seperti mana katanya, rakyat kini sedang tertanya-tanya dan menanti apakah jawaban berhubung isu berkenaan.

Isu 1MDB ditebali lagi dengan isu-isu ekonomi dan kewangan lain, kejatuhan nilai ringgit dan juga pelaksanaan GST yang membebankan rakyat.  Ketiga-tiga isu itu bolehlah diibaratkan penyakit tiga serangkai yang menghimpit kehidupan manusia dan menjadi satu fenomena kini; jantung, darah tinggi dan kencing manis.

Tindakan yang diambil Najib yang banyak mendiamkan diri, atau cuba menyembunyikan hakikat sebenar apa yang berlaku di sebalik 1MDB menjadi rakyat "iseng" dengan isu berkenaan, dan natijahnya memberi keburukan kepada Umno. Sikap diambil Najib itu juga menggambarkan dia bukan seorang getlemen dan telus.

Menyimpulkan keikhlasan Muhyiddin menjelaskan apa yang disebut kepada Najib itu; - berundur, serta kebimbangan beliau terhadap isu 1MDB menunjukkan Muhyiddin sendiri sudah bersedia melakukan apa-apa sahaja tindakan termasuk mengambil alih jawatan PM daripada Najib.

Muhyiddin tidak mungkin akan mengulangi pendirian dan sikapnya dan rakyat (Umno) tentang itu kalau beliau tidak sudah bersiap sedia.

Sebelum Muhyiddin berhajat turun ke laut sudah pasti dia sudah siap dengan perahu dan pendayung serta pukat dan jala.

Saya dapat memahami mesej ucapan dan penegasan Muhyiddin mengenai isu 1MDB di Cheras itu sebagai signal akhir Muhyiddin bahawa beliau akan meniup trompet untuk merempuh Najib dalam masa terdekat. Mesyuarat bahagian Umno yang sedang berjalan kini akan digunakan untuk menggemakan bunyi trompet tentangan terbukanya kepada Najib itu.

No comments: