Wednesday 1 July 2015

KOREK HIDUNG BATAL PUASA KE???



Masa aku kecik dulu aku  belajar 
agama Islam.Aku tau korek hidung 
batal puasa, sebab kawan aku bagi
tau ustaz dia cakap. Bukan seorang 
cakap macam tu, boleh dikatakan 
semualah yang aku jumpa akan bagi
tau benda yang sama.

Semakin ku dewasa aku tak cukup 
tau aje, aku selalu nak tau kenapa. 
Lalu jawapan yang aku dapat kerana 
ia termasuk memasukkan sesuatu 
ke dalam rongga tubuh. Rata-rata 
pun cakap macam tu sampai ke 
hari ini bersepah Muslim jawab 
begini.


Dan dua minggu lalu aku membaca 
fatwa Ustaz Azhar Idrus mngatakan 
korek hidung tidak batal puasa. Aku 
membaca keterangan ringkasnya 
dalam kes korek telinga, telan kahak, 
pakai eyemo dan kentut dalam air 
juga & aku diam-diam setuju.

Kira-kira dua hari lepas aku hadir 
ceramah Ustaz Kazim Elias pula 
dan UKE kata tidak batal walaupun 
masuk seluruh jari sampai habis 
& itu takkan mnyebabkan kenyang 
katanya. 

Aku tidak terkejut sebab fatwa 
suntikan oleh UAI cuma batal puasa
 jika suntikan menyebabkan kenyang. 
Masalah aku pada alasan memasuk 
sesuatu dalam rongga apakah tidak 
relevan lagi.

Walaubagaimana pun aku telah pun 
menentukan mana harus aku ikut. 
Dan aku beranggapan ianya tidaklah 
membatalkan puasa atas sebab-
sebab yang dinyatakan di atas!!!

No comments: