Sunday 23 November 2014

LUCUTKAN KEWARGANEGARAAN KALAU TAK LEPASI SYARAT!!!




Cadangan lucut kewarganegaraan orang yang tidak tahu bahasa kebangsaan - Adun DAP buat laporan polis.

Adun DAP Pekan Nenas, Yeo Tung Siong buat laporan polis terhadap YB Shahruddin Adun Jorak sebab mencadangkan agar dilucutkan kewarganegaraan mereka yang gagal kuasai bahasa kebangsaan.

Terbaiklah YB Shahruddin. Aku sokong 100%..

Nak kata warganegara, cakap melayu pun tak faham. Bagaimana ini? Contohnya ini..
Kenapa setelah 57 tahun merdeka tidak tahu berbahasa Melayu? Adun Pekan Nenas yang membuat laporan polis ingat dia masih di tanah besar China. Negara mana iktiraf sekolah vernakular? Jangan buat Malaysia jadi Indonesia sampai nama 'Cina' pun di hapuskan.

Bagaimana negara boleh iktiraf keadaan orang yang tidak tahu berbahasa kebangsaan tetapi mengaku sebagai warganegara Malaysia? Cadangan YB Shahruddin ada asasnya, rujuk perkara 25(b) Perlembagaan Malaysia.

Bila sebut sahaja lucut hak warganegara kerana tidak tahu berbahasa kebangsaan, DAP cepat melenting... Nyanyian lagu NegaraKu dipersendakan oleh pemimpin mereka. Tak boleh nak dibayangkan bagaimana keadaannya jika puak mereka mengambil pentadbiran negara.

p/s:Adakah apa yg diperkatakan oleh YB Shahrudin tu satu hasutan? Itu adalah satu cadangan yang teramat baik sekali. Dalam Perlembagaan kita termaktub bahawa Bahasa Kebangsaan negara ini adalah Bahasa Melayu. 


Maka jadi satu kewajipan setiap warganegara boleh menulis dan bertutur dalam bahasa Melayu dengan fasihnya, dan sesiapa yang masih tidak boleh berbuat demikian, atau sengaja tak suka berbahasa melayu maka kewarganegaraan nya wajib ditarik balik kerana tak akur dengan perlembagaan Malaysia!!!


Dimana ada matahari terbit di situ ada orang Cina. Di mana mereka duduk. Di sana mereka menguasai bahasa negara tersebut berbeza di Malaysia mereka tak pasih berbahasa Melayu. Elok sangatlah kewarnegaraan diKaji semula.



Salah satu syarat untuk jadi warganegara ialah boleh bertutur dan memahami Bahasa Kebangsaan....Perkara tersebut terdapat dalam kontrak sosial....



Menurut kontrak sosial....orang Melayu diberi hak istimewa, manakala orang bukan Melayu diberi hak kerakyataan dengan syarat  mengiktiraf Bahasa Kebangsaan,mengiktiraf raja2 melayu,hak-hak istimewaan melayu dan agama islam!

sekira 4 perkara ini pendatang tak bersetuju maka mereka boleh berhijrah ke negara asal mereka atau ke negara lain bawah jajahan british!


Apabila rakyat malaysia tak menguasai bahasa kebangsaan bermakna dia tidak mengiktiraf perkara yang terkandung dalam kontrak sosial dan bolehlah berambus dari negara ini!!!






No comments: