Monday 8 February 2016

TUN MAHATHIR TAK TAHU ATAU TAK FAHAM UNDANG-UNDANG ATAU BUAT-BUAT TAK TAHU DAN TAK FAHAM???





Ketua Penerangan UMNO yang baru Tan Sri Annuar Musa telah mempersoalkan apakah bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad tak faham undang-undang bila menulis perkara yang berbau hasutan dalam laman blognya.

Beliau merujuk kepada tulisan bekas Perdana Menteri itu dalam blog chedet.cc dibawah tajuk “AG to AG” yang antara lain memperlekehkan Yang Dipertuan Agong melantik Peguam Negara Tan Sri Apandi Ali-1Malaysia.


Tun Dr Mahathir Mohamad posting blog bertajuk " AG Warkah " bertarikh 3 Februari 2016 sangat jelas kepada semua orang dengan beberapa pengetahuan asas undang-undang Malaysia bahawa ia mengandungi kata-kata menghasut.
Apakah niat sebenar secara bertulis seperti posting itu bahawa beliau , sebagai strategi politik licik dia adalah, semata-mata cuba untuk meraih simpati daripada orang ramai dan untuk menggerakkan sokongan kepada perjuangan beliau untuk PM dikeluarkan dengan menghasut kuasa untuk bertindak terhadapnya, oleh itu meraih simpati untuk beliau sebagai seorang bekas Perdana Menteri dan bekas Presiden UMNO. Lagipun, selepas menjadi Perdana Menteri pada masa yang sangat lama, Tun Dr Mahathir mesti tahu bahawa kata-kata itu bersifat menghasut , apatah lagi apabila Kerajaan Persekutuan menggunakan tindakan undang-undang kepada orang ramai bagi kesalahan yang sama.

Mungkin juga Tun Dr Mahathir berpendapat bahawa beliau adalah seorang bekas Perdana Menteri dan bekas Presiden UMNO boleh membuatkan dia kebal dari kuasa undang-undang, maka keberanian beliau terserlah dalam menentang undang-undang dalam usaha untuk menjatuhkan PM. Namun, apa pun kes itu, tiada siapa yang boleh menafikan bahawa Fasal 8 (1) Perlembagaan Persekutuan dengan jelas menyatakan bahawa "semua orang adalah sama rata di sisi undang-undang", maka pihak berkuasa masih perlu bertindak terhadap Tun Dr Mahathir jika terdapat polis laporan yang dibuat terhadapnya oleh orang ramai. 
Tetapi ini semua ada dalam kenyataan Tun Dr Mahathir mengenai "pemecatan yang tidak wajar Peguam Negara Malaysia sebelum beliau dijangka membawa tuduhan terhadap PM" dan bahawa "Peguam Negara semasa telah dilantik oleh PM melalui representasi palsu dibuat kepada raja ". Ia juga terdapat dalam penegasannya bahawa "jelas Peguam Negara tidak mahu Switzerland AG tahu sama ada wang dalam akaun peribadi Perdana Menteri datang dari 1MDB atau tidak", yang "AG baru tidak mungkin suka caj terhadap PM " dan " oleh itu dia tidak mungkin untuk menyediakan Switzerland AG dengan apa-apa keterangan yang boleh menunjukkan majikannya ". Semua dakwaan ini Tun Dr Mahathir menunjukkan kepada hanya satu perkara, untuk "mendatangkan kebencian atau penghinaan atau bagi membangkitkan perasaan tidak setia terhadap pentadbiran keadilan di Malaysia", yang pasti suatu kesalahan di bawah Fasal 3 (1) (c) Akta Hasutan 1948. Selain itu, tuntutan Tun Dr Mahathir bahawa "Peguam Negara semasa dilantik oleh PM melalui perwakilan palsu yang dibuat kepada Raja" juga menghasut, yang termasuk di bawah Seksyen 3 (1) (a) Akta Hasutan 1948, iaitu "membawa kebencian atau penghinaan atau bagi membangkitkan perasaan tidak setia terhadap mana-mana Raja atau terhadap mana-mana Kerajaan ".

Sesungguhnya Dakwaan ini adalah satu penghinaan kepada Raja, menjadikan ia kelihatan seolah-olah Raja adalah bodoh yang mudah tertipu oleh rakyat. 

2016/06/02, 11:23:08: Tan Sri Annuar Musa: 

Dakwaan mengenai pemecatan tidak wajar AG sebelumnya dan pelantikan tidak wajar AG semasa adalah melucukan, datang dari seseorang yang telah merakamkan antara lain dalam tesis PhD Tan Sri Dr Rais Yatim bertajuk "Kedaulatan Undang-Undang dan Kuasa Eksekutif di Malaysia: A Study of Executive Supremacy" (University of London, 1994), seperti yang telah secara tidak wajar dipecat ketika itu Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas, dan rakan-rakan Mahkamah Persekutuan Hakim, Tan Sri Wan Suleiman Pawanteh dan Datuk George Seah, daripada jawatan mereka pada tahun 1988 dalam usaha untuk menyelamatkan jawatan beliau.
Dan perosakan terhadap sistem kehakiman dan perundangan Malaysia pada zamannya, Tun Dr Mahathir sekarang tidak mempunyai kedudukan moral jua untuk berdakwah atau mengadu mengenainya. Jika ada apa-apa kesalahan dengan sistem semasa, dia seperti menyalahkan dirinya sendiri kerana dia yang memulakannya dan diteruskan oleh orang lain pula. Tun Dr Mahathir tidak wajar menolak orang dari kedudukan mereka, atau dia mengarahkan orang ramai untuk bertindak dengan cara yang tertentu, tidak bermakna bahawa orang lain juga melakukan perkara-perkara buruk yang sama seperti yang dilakukannya. Bagi satu perkara, manakala Tun Dr Mahathir menolak bekas hakim-hakim telah diakui sebagai benar-benar tidak betul, didokumenkan bagi dunia untuk melihat antara lain dalam buku yang paling terkenal Tun Salleh Abas yang bertajuk "May Day For Justice: Tuhan Presiden Version" (Magnus Buku, 1989), walaupun biasanya pakar-pakar undang-undang pro-pembangkang seperti Profesor Dr Gurdial Singh Nijar Fakulti undang-undang, Universiti Malaya, dan pakar-pakar undang-undang garang bebas seperti Profesor Emeritus Datuk Dr Shad Saleem Faruqi Fakulti undang-undang, MARA Institut Technology, berpendapat bahawa pemecatan AG sebelumnya adalah perlembagaan. Dan tidak seperti pemecatan hakim-hakim semasa zaman Tun Dr Mahathir yang dicabar oleh mereka yang terlibat dan yang menyebabkan Ketua Hakim Negara yang baru tidak diiktiraf oleh Majlis Peguam, AG sebelumnya tidak pernah mencabar pemecatan beliau manakala Majlis Peguam juga mengiktiraf sepenuhnya AG baru . Ia secara semulajadi berlaku bahawa jika pemecatan AG sebelumnya adalah perlembagaan maka pelantikan Peguam Negara semasa juga perlembagaan, semudah itu.

1 comment:

FORENSIC PATHOLOGY said...

Siasat, tangkap, bicara dan hukum jika bersalah si Che Det nih. Kalau melancarkan perang kepada Yang DiPertuan Agong (mensabotaj ekonomi negara) hukum macam al_Maunah dengan hukuman mati/tembak seperti yang termaktub dalam undang2. Ada Berani??? melakukan yang betul???
Kalau kat Manchester City... pemain yang sengaja sepak gol sendiri atau ingkar arahan Manager, akan digantung dari bermain, didenda, digam kontraknya sampai hampir mati.... Kalau tak percaya tanya Mancini!!! Dia dah buat tindakan ni few years ago!!! hahaha....