Friday 12 February 2016

BIAR BANGANG BOLEH DIAJAR DARIPADA BANGANG PANDAI-PANDAI NAK MENGAJAR!!!




Sotongnomics, Ekonomi ajaran si Sotong Rafizi Ramli.


Hari ini saya yakin bahawa Rafizi Ramli adalah seorang amatur dalam analisis kewangan.

Rafizi Ramli mendakwa bahawa Tabung Haji mungkin telah kehilangan sehingga RM3 bilion jika Bursa Malaysia menurun sebanyak 10% pada tahun 2015 dan rizab adalah negatif.

Kita mungkin berfikiran Rafizi Ramli berotak udang!

Mempunyai berpuluh ribu muka surat analisis dan jadual adalah tidak berguna jika andaian Rafizi tersasar jauh!

Rafizi Ramili tersilap atas sebab-sebab berikut.

1) Bursa tidak jatuh 10% tetapi 5% pada tahun lepas. Sotongnomics Rafizi meramalkan kejatuhan ekonomi 10% tetapi itu cuma harapan Pakatan Harapan untuk melihat Malaysia kucar kacir. Pekara ini malang sekali untuk Pakatan tidak berlaku dan rakyat Malaysia tidak mengalami kemelesetan ekonomi.

2) Walaupun Bursa jatuh 5%, ia tidak bermakna semua stok-pegangan TH yang rugi.Masih ada pegangan TH yang menjana keuntungan, ini adalah kelebihan instrumen pelaburan portfolio.

Mengapa Public Mutual dan Prudential masih membayar dividen dan bonus? Mereka juga melabur dalam pasaran saham Bursa yang sama seperti TH. Atau adakah Public Mutual dan unit amanah lain juga kehilangan wang dan mempunyai rizab yang negatif? Sotongnomics memang ajaran sesat Rafizi.

3) Hanya kira-kira 50% daripada pelaburan TH adalah dalam ekuiti - dan bukan semua disenaraikan. 30% berada di pasaran wang (sekuriti kerajaan, bon, dan lain-lain) dan 20% adalah dalam hartanah - yang semua masih menjana keuntungan.

4) Rafizi tidak mahu kenyataan bahawa pelaburan berbilion TH dalam hartanah London membuat pulangan sebanyak 200% dalam tempoh dua tahun yang lalu dan kini di sudah di jual. Rafizi tidak mahu orang ramai tahu pekara ini kerana bimbang orang ramai tidak akan mempercayainya lagi.

5) Banyak daripada pasaran saham dan ekuiti pelaburan TH dibayar dividen tidak kira prestasi harga saham.

6) Rafizi menyembunyikan fakta bahawa beberapa pelaburan TH yang terbesar di pasaran saham telah melintasi ambang 20% di mana TH perlu akaun ekuiti atau menyatukan akaun dan tidak boleh hanya menggunakan penilaian pasaran saham semata mata. syarikat-syarikat tersebut termasuk Bank Islam, yang merupakan pelaburan ekuiti terbesar TH, yang ia memiliki 53.6% (keuntungan meningkat pada tahun 2015) dan TH Plantations (pemilikan 72.8%).

CEO TH sudah menjelaskan bahawa komen awal BNM dalam rizab TH September 2015 tidak mengambil kira lain-lain aset, hartanah dan pegangan sahamnya.

Juga, dakwaan Rafizi bahawa rizab TH adalah negatif adalah satu penghinaan besar kepada Ketua Audit Negara Malaysia yang telah mengaudit akaun dan mengesahkan bahawa rizab adalah positif dan dengan itu secara sah dapat membayar dividen.

Yang lebih lawak Rafizi menyatakan ini terhadap TH dan Bank Islam, sotongnomic memang ajaran sesat.

"Aset-aset ini tidak boleh ditunaikan kerana adalah dalam bentuk pinjaman yang diberikan oleh Bank Islam kepada pelanggan dan juga kerajaan persekutuan," kata Rafizi,untuk menunjukkan bahawa entiti yang meliputi 80 peratus daripada aset tambahan TH apabila adalah Bank Islam.

"Jadi, untuk membayar semua liabilitinya, TH tidak mempunyai pilihan tetapi untuk mencairkan aset sendiri, dan berdasarkan dalam satu kenyataan yang berakhir pada 2014, mereka tidak mempunyai wang yang cukup untuk membayar semua orang jika semua pendeposit TH mengeluarkan simpanan mereka dengan segera , "katanya.

Lapiji, apa yang anda menggambarkan terpakai kepada SETIAP INSTITUSI KEWANGAN di dunia, termasuk bank bank di Wall Street.

Jika mana-mana Institusi Kewangan menghadapi krisis persepsi seperti yang cuba di cetuskan oleh Rafizi dengan sotongnomicnya, ramai pendeposit akan mengeluarkan semua deposit serentak dan in dikenali sebagai BANK RUN dalam bahasa Inggeris. 
Bank of America pun akan runtuh jika pendeposit mereka semua nak keluarkan deposit mereke serentak.

Itu adalah sifat yang sangat asas setiap Institusi kewangan - mereka menggunakan deposit untuk menjana pulangan dengan meminjamkan atau melabur deposit di pelaburan jangka panjang di perniagaan lain untuk mendapatkan pulangan yang lebih tinggi supaya mereka boleh membuat keuntungan dan membayar faedah kepada pendeposit mereka.

Amat pelik memikirkan motif Rafizi Ramli sebenarnya. Tidak mungkin seorang graduan oversea sepertinya tidak tahu apa tindakbalak yang akan berlaku jika satu Bank Run berlaku kepada Tabung Haji. Senario paling buruk gejala Bank Run akan berjangkit kepada semua bank di Malaysia. Ini akan menyebabkan bank bank komersial akan gagal semuanya di Malaysia. Bayangkan Maybank, CIMB, PUBLIC dan lain lain bank komersial Malaysia semua tiada duit, berpunca dari panik Tabung Haji!

Apakah motif anda, Rafizi? Untuk musnahkan ekonomi Malaysia? Adakah tujuan Rafizi tempoh hari adalah untuk mencetuskan Bank Run terhadap Tabung Haji?

Pihak berkuasa perlu siasat/

Dan mengapa engkau masih mengekalkan lebih daripada setengah juta ringgit dalam TH jika ia tidak stabil? Adakah Rafizi Ramli ini sebenarnya dah gila?


No comments: