Saturday 6 February 2016

Benarkah 1MDB Langsung Tiada Jasa Kepada Rakyat???





SAJA NAK TANYA .......

DS Najib dan 1MDB dihina sehina2nya seolah2 tiada setitik pun sumbangan kepada rakyat. Pembangkang dan penyokong2nya setiap waktu membuat publisiti buruk ke atas 1MDB yang menyebabkan syarikat pelaburan itu dipandang keji di mata orang ramai.


Hinggakan, syarikat pelaburan 1MDB kini dilihat langsung tidak berjasa kepada negara walaupun banyak menghulurkan bantuan kepada golongan jemaah haji dan golongan kurang berkemampuan.

Sebenarnya buta mata lebih baik dari buta hati. Dalam beberapa drama Melayu yang di tayangkan di dalam TV1, TV3 atau Astro menggambarkan beberapa contoh manusia yang buta hati. Misalnya darama Bila Hati Sudah Hitam dan Sayap Jibrail. Orang yang buta hati tidak nampak atau saja-saja buat tak nampak terhadap perkara baik orang lain. Mereka hanya mereka2 atau mengungkit2 keburukan orang lain.

Malah kadang2 yang menghamburkan kata nista, kejian, kutukan dan hinaan itulah yang menerima atau mendapat faedah dari orang yang dibencinya.
Ketika beberapa negeri dilanda banjir besar pada tahun 2014, pelbagai pihak berlumba2 menyalurkan bantuan kepada mangsa banjir. Ada yang cuma menyumbang kepada 'orang2' mereka sahaja. 

Namun 1MDB memberikan sumbangan kepada mangsa2 banjir sama ada 'orang2 kita' atau 'bukan orang2 kita'. Makan makanan sumbangan 1MDB, baring di atas tilam 1MDB, berselimut dengan selimut 1MDB dan lain2 yang disumbangkan oleh 1MDB. Yang peliknya mereka tidak rasa jijik menyuap makanan dan minuman sumbangan 1MDB. Mereka juga selesa dan tidur nyenyak bertilam dan berselimut sumbangan 1MDB.

Begitu juga yang dapat menunaikan Haji dengan segala kos ditanggung oleh 1MDB. Tidak ada pulak jemaah haji 'orang belah sana' yang terpilih menolak. Tak ada pulak anak2 atau cucu2 kepada bapa atau datuk mereka yang terpilih menunaikan haji tajaan 1MDB melarang atau meminta bapa atau datuk mereka menolak tawaran menunaikan haji yang ditaja oleh 1MDB.

1MDB telah program untuk membantu rakyat kurang mampu untuk menunaikan haji. 1MDB membiayai sepenuhnya kos menunaikan haji. Jumlah jemaah haji yang dibiayai oleh IMDB menerusi program khas haji itu sentiasa meningkat iaitu sebanyak 111 pada tahun pertama (2011) kepada 400 pada 2012, manakala 800 pada tahun 2013, 1,000 orang pada tahun 2014 dan 1200 orang pada tahun 2015. 

Guru Sekolah pondok, imam2, JKKK yang layak di seluruh negara dipilih untuk menyertai program ini. Mereka terdiri dari rakyat 'orang kerajaan' dan 'orang sebelah sana' yang anak2 atau cucu2 mereka setiap hari mengutuk, mengkeji dan menghina 1MDB.

Kaki2 kutuk, hina dan keji 1MDB, menolak atau menerima tak, sumbangan atau bantuan daripada 1MDB yang diberi kepada mereka sendiri, bapa atau datuk mereka?
Rajajawa

1 comment:

Anonymous said...

Hanya bangsat yg kenyang minum kencing sarawak report n wsj jer tak nampak jasa 1mdb.Sekurang2nya sklh anak aku dpt lbh rm10k utk tabung pibg...ada org kpg aku ditaja pegi haji oleh 1mdb....
Tak tahu ler klu syarikat kroni mahdey pernah taja org pegi haji seramai itu??!!!!