Friday 7 August 2015

NAJID HILANG TELUR!!!





Seorang pakcik, berumur 70 an, datang ke 

sebuah bank untuk menyimpan duit.

Beliau menyimpan duit setiap hari. Sekali 

simpan.. RM5 ribu. kadang2 RM8 ribu.. ade 
jugak sampai RM12 ribu!!

Hal ini menarik perhatian Pengurus Bank. 

Banyak betul duit pakcik ni, tiap-tiap hari 
datang sini simpan duit, fikir Pengurus Bank.

Pengurus Bank pergi mendapatkan pakcik 

itu di kaunter urusan..

Pengurus Bank: Pakcik.. boleh saya tanya 

sesuatu?

Pakcik: Boleh.. ape salahnya..


Pengurus Bank: Saya pengurus bank ni. 

Saya dah lama perhatikan pakcik. Saya 
nampak pakcik simpan duit tiap-tiap hari. 
5 ribu, 6 ribu, 10 ribu. banyak duit pakcik? 
Pakcik keje ape sebenarnya?

Pakcik: Saya tak keje. saya menang bertaruh..


Pengurus Bank: Bertaruh? bertaruh camne tu?


Pakcik: Kalau nak tau.. kita bertaruh nak?


Pengurus Bank: Ok. saya tak kisah..


Pakcik: Macam ni.. 7 hari dari sekarang.. saya 

jamin.. 'telur' encik akan hilang..

Pengurus Bank: Hahahaha.. macamana pulak 

'telur' saya boleh hilang ni? Kelakar!

Pakcik: Kalau encik tak percaya, tak apa. 

Minggu depan kalau telur encik hilang, encik 
kena bayar saya RM1000. kalau 'telur' encik 
masih ada lagi, saya akan bayar encik 
RM1000. kita jumpa minggu depan, kat sini..

Pengurus Bank: Ok..


Habis waktu kerja, pengurus bank pulang 

ke rumah dalam keadaan takut. Walaupun 
tak percaya dengan kata-kata pakcik tu, dia 
tetap risau..

Malam, sebelum tidur dia akan periksa 'telur' 

ade ke tidak.

Bangun pagi, perkara pertama beliau lakukan.. 

Periksa 'telur' kot-kot 'telur'nya betul-betul 
hilang!

Begitulah keadaannya sampai hari yang ke 7..


Pengurus bank amat gembira hari ini. Dia 

akan dapat 'rezeki terpijak' RM1000!! 
'Telur'nya masih selamat di tempat asal. 

Pakcik si kaki bertaruh sampai di bank dan 

terus menuju ke kaunter untuk berjumpa 
pengurus bank tersebut. Pengurus bank 
menanti dengan senyuman..

Pengurus bank: Pakcik.. hari ni memang 

bukan rezeki pakcik..

Pakcik: Kenapa pulak?


Pengurus bank: Nampaknya pakcik dah 

kalah.. 'telur' saya masih ada..

Pakcik: Ye ke ada? tak percaya la.. boleh 

saya periksa?

Pengurus bank: Silakan..


Pengurus bank bangun dan pakcik itu 

memegang 'telur' si pengurus bank.

Pakcik: Erm.. Nasib encik memang baik.. 

'Telur' encik masih ada. Nampaknya saya 
dah kalah kali ni..

Pakcik itu menghulurkan RM1000 kepada 

pengurus bank..

Pengurus bank: Hahahaha! itu la pakcik,

kalau nak bertaruh.. tengok orang la dulu.. 
hahahahaha!!!

Pakcik itu terus keluar dari bank tanpa 

berkata apa-apa.

Selang 10 minit kemudian, pakcik itu masuk 

balik ke dalam bank dan terus menuju ke 
kaunter untuk membuat urusan..

Pengurus bank: Aik? datang balik? nak 

buat apa pulak ni?

Pakcik: Saya nak simpan duit. Nah RM7000! 

Masukkan ke dalam akaun saya.

Pengurus bank: Tapi.... mana datangnya 

duit sebanyak ni?

Pakcik: Nampak jaga kat luar yang tengah 

tengok kita tu? Saya bertaruh RM7000 
dengan dia yang hari ni saya akan pegang 
'telur' pengurus bank ni..

Pengurus bank: CELAKEEEE!!!!

No comments: