Friday 7 August 2015

4 Cara Untuk Selalu Kelihatan Muda!



Tua atau menjadi tua seolah-olah menjadi masalah dalam kehidupan kita. Salah satu penyebab kita takut untuk 
menjadi tua adalah kerana merasa telah kehilangan 
banyak kesempatan, merasa sudah terlambat untuk mendapatkan hal-hal baru. 

Padahal kesempatan-kesempatan emas itu boleh terjadi 
dan muncul bila-bila masa saja. Untuk selalu terlihat muda, yang perlu diperhatikan bukan hanya fizikal tetapi juga 
mental kita.

Dipetik dari womenshealthmag.com, ada empat cara yang 
boleh Anda lakukan untuk selalu terlihat muda. Keempat 
cara ini boleh Anda lakukan sekarang juga dan tanpa harus mengeluarkan banyak wang.

  • Ingat Kembali Apa Saja yang pernah, yang sudah Anda Lakukan.

    Kita semua punya tujuan atau target yang ingin dicapai pada usia tertentu seperti kapan menikah, memiliki anak, dan membeli rumah. Dan tak semua target itu bisa tercapai tepat sesuai dengan keinginan Anda. Daripada menyesali hal-hal yang belum sempat terwujud, sebaiknya syukuri saja hal-hal yang sudah pernah Anda lakukan dan Anda wujudkan. Berfokus pada perasaan positif akan membuat Anda selalu berjiwa muda.
  • Berteman dengan Orang-Orang dari Ragam Usia yang Berbeza-Beza.

    Perluas lingkaran persahabatan Anda. Cobalah untuk bergaul dengan orang-orang dari ragam usia yang berbeza-beza. Saat Anda berkumpul dengan orang yang berbeza-beza usianya, Anda tak akan merasa terlalu terganggu dengan fakta bahawa setiap orang akan menua dan usia akan terus bertambah. Yang paling menakjubkan lagi dari memiliki teman dengan ragam usia yang berbeza-beza adalah Anda jadi semakin mencintai diri Anda sendiri.
  • Ikuti Aturan +10/-10

    Apabila otak Anda mengatakan kepada Anda bahawa Anda terlalu muda atau terlalu tua untuk melakukan sesuatu seperti memulakan bisnes baru, mengelilingi dunia, atau melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi, cuba lakukan aturan ini: aturan +10/-10. Aturannya adalah tanyakan pada diri Anda sendiri, "Jika usia saya 10 tahun lebih muda atau lebih tua, apakah saya akan melakukannya?" dan apabila jawabannya adalah 'ya', maka lakukan saja tersebut.
  • Lakukan Kegiatan yang Tidak Sesuai dengan Usia Anda.

    Bebaskan diri Anda untuk melakukan hal-hal yang boleh dikatakan tak sesuai dengan usia Anda. Kalau usia Anda sudah di atas 20 tahun, tak ada salahnya untuk mencuba bersenang-senang bermain di taman bermain anak atau bermain ayunan bersama anak-anak. Pilihlah hal yang boleh membuat Anda bahagia dan nikmati selagi masih ada waktu.
Tak perlu merasa stres atau depresi ketika usia semakin bertambah. Anda hanya perlu menikmati waktu Anda sebaik-baiknya dan melakukan segala hal yang boleh Anda lakukan sekarang juga.

No comments: