Friday 24 October 2014

PENDATANG CINA ANGKUH : MELAYU AKAN RESPON DAN MEMBALAS!!! UMNO TAK PRIHATIN!!!


Isma: “Melayu akan respon dan membalas”

Umno takbur.

Ia sebuah parti yang lupa daratan.

Pucuk pimpinan Umno kurang peka kepada keresahan akar umbi.

Umno sudah tidak lagi berupaya merasai denyut nadi orang Melayu-Islam.

Inilah wajah Umno-zumba sekali dengan sarung kakinya yang berwarna merah jambu.
KJ pink


Isma sekolahkan Umno


Saya ringkaskan di bawah ulasan  oleh Ustaz Muhammad Fauzi Asmuni  (Ismaweb, 23 Okt 2014) tentang isu ‘pendatang’.

Sepatutnya ia perjuangan Umno untuk menegakkan hak Melayu dan syiar Islam. Ia kerja Umno tapi Umno tidak prihatin. Terserah kepada Isma untuk menggalas tanggungjawab.

hishamKJ
Gelagat Umno Baru
Ustaz Fauzi, iaitu naib presiden (I) Isma, menyingkap adat merantau. Penjelasannya:

1. Jika dia [perwakilan Gerakan Tan Lai Soon] merujuk bahawa orang Melayu yang duduk di Malaysia sekarang ini datang dari Sumatera, Kepulauan Sulawesi, Kepulauan Borneo, maka dalam sejarah, ianya tidak dipanggil bangsa pendatang. Orang Melayu yang berhijrah dari kawasan tadi, kita gunakan istilah sebagai perantau.

2. Rantau Melayu ini adalah rantau yang mana orang berpindah dari satu lokasi ke satu lokasi. Ia tidak dipanggil sebagai pendatang. Ia dipanggil sebagai perantau. Istilah itu lebih tepat.
Ustaz-Fauzi-Asmuni
Ustaz Fauzi Asmuni

Tak nak sebut ‘pendatang’, cakap aje lah ‘penjelma’


3. Yang penting untuk kita katakan di sini ialah orang selain bangsa Melayu itu sebenarnya mereka ada tempat asalnya. Jadi bermakna mereka bukan berasal di rantau ini. Orang Cina berasal dari Tanah Besar China, orang India berasal dari tanah besar India. Kalau ada di sini saki baki keturunan orang Portugis, Belanda, mereka berasal dari Eropah. Jadi mereka ada tanah asal mereka, dan mereka datang ke sini.

4. Kalau sensitif gunakan perkataan pendatang, gunalah apa-apa istilah pun. Tetapi mesti menunjukkan bahawa mereka itu datang dari tanah asal mereka dan masuk ke sini (Tanah Melayu).

5. Pada kita, Cina dan India adalah penduduk yang asalnya dari tempat lain datang ke sini dibawa oleh British untuk membantu British dalam segala maslahah dan kepentingan British di Tanah Melayu.
KJ's convoy -- see his SUV number plate
“KJ Thank You” : Budaya Umno – lihat plet nombor ‘KJ 10 Q’ pada SUV

Kesinambungan kerajaan dan pemerintahan Melayu-Islam


6. Satu persoalan yang harus kita faham, sebelum penjajahan ini berlaku, sebenarnya dunia Melayu ini telah berubah menjadi dunia Islam. Ada sistem, ada kerajaan.

7. Campur lagi dengan teori bahawa kerajaan Melaka diasaskan pada 1262, maknanya di Tanah Melayu ini sudah ada kerajaan bermula sejak pertengahan kurun ke-13.

8. [Rantau Melayu] telah diisytiharkan sebagai kerajaan Islam untuk berkurun-kurun. Dengan erti kata rajanya memerintah dengan sistem Islam, undang-undang Islam, budaya yang diamalkan budaya Islam, ulamanya ramai, adat istiadat Islam.

9. Apabila datang penjajahan, penjajah mula mengubah sedikit demi sedikit. Kemudian apabila merdeka, orang mula lupa sejarah, terutamanya sebahagian daripada kaum Cina dan India. Mereka menuntut supaya kita lupakan sejarah dan mulakan sejarah baru bermula dengan kemerdekaan. Jadi mereka kata, selepas merdeka, mereka sudah duduk di sini, jadi sepatutnya kita bina negara baru.

10. Saya tidak setuju dengan cadangan itu kerana sepatutnya kita perlu lihat kembali kita punya sejarah. Sejarah kita adalah negara Islam.

KJ zumbah
Adakah KJ berzumba ini Islamik?

Perkara 3 Perlembagaan mencerminkan tamadun Nusantara


11. Siapa yang duduk di sini, orang Islam, orang bukan Islam mesti akur untuk duduk dengan konsep negara yang asal. Sebab itu bila kita kata Tanah Melayu merupakan tanah Islam, bumi ini bumi Islam Melayu, itu adalah konsep negara yang sudah bertapak berkurun-kurun sebelum penjajahan.

12. Bahkan semasa penjajahan pun, pejuang Islam masih memperjuangkan konsep itu sampai kepada perjuangan dalam membentuk perlembagaan pun, mereka cuba memasukkan perkara-perkara yang berkait dengan kedudukan Islam dan Melayu supaya generasi seterusnya (selepas kemerdekaan dengan menggunakan perlembagaan itu), mereka boleh bina balik negara berdasarkan kepada konsep asal negara sebelum zaman penjajahan.

13. Jadi bila kita bercakap mengenai bangsa luar yang datang ke Malaysia yang menuntut ubah konsep, minta sama rata dan seumpamanya, mereka sebenarnya tidak faham tentang konsep negara asal. 

Contoh, jika kita beramai-ramai pergi ke negara China dan menuntut mengubah konsep negara tersebut, pasti mereka tidak akan bersetuju. Mana-mana negara pun tidak bersetuju.

Jangan sampai nak ubah konsep Negara Asal 


14. Pergaduhan antara kaum pernah berlaku, rusuhan kaum pernah berlaku. Bukan 13 Mei sahaja, pada 1945 berlaku interregnum, pembunuhan antara Cina dan Melayu berlaku, selepas British keluar dan Jepun masuk, selepas itu pernah juga berlaku pergaduhan di Lombong Larut, pergaduhan di Lombong Lukut, tapi akhirnya selepas kemerdekaan, apabila kita telah bersetuju dengan beberapa konsep tertentu, bersetuju dengan kontrak sosial, kita hidup aman dalam puluhan tahun.

15. Orang faham sejarah lepas dan orang tidak mahu mengulangi kesilapan yang sama. Sebab itu bila ada seruan supaya ubah kontrak sosial, perlembagaan, bagi kita, itu mencabar suatu doktrin negara yang telah menyebabkan keadaan harmoni selama ini.

16. Sebagai seorang manusia, sebagai warganegara, saya rasa sudah cukup dengan apa yang mereka kecapi, sudah amat memadai dan sepatutnya diucapkan dengan ucapan terima kasih. 

Tetapi akhirnya sebahagian mereka menghasut supaya mereka dapat lebih sampai nak ubah konsep negara. Mereka cuba mahu runtuhkan perlembagaan, jadi macam mana Melayu tidak respon. Melayu akan respon dan membalas jika merasakan haknya terancam - demikian lah kata Ustaz Fauzi.

KD:

MELAYULAH YANG PERTAMA BERADA DI NUSANTARA.MEREKA YANG MENEROKA NUSANTARA.NUSANTARA MILIK MELAYU!!!

SEPERTI MANA CINA MENEROKA CHINA,INDIA MENEROKA INDIA.

YANG DATANG KEMUDIAN HARUSLAH SEDAR BAHAWA MEREKA HANYALAH MENUMPANG TEDUH MENERUSKAN HIDUP! KALAU MEREKA SENANG DI TEMPAT ASAL MEREKA,LOGIK KAH MEREKA MEMBAWA DIRI DENGAN SERBA KESUSAHAN KE NEGARA ORANG?

JADI,ORANG BERBUDI KITA BERBAHASALAH!TAPI KALAU DAH TAK RETI BAHASA,MASIH TAK SEDAR DIRI NAK MENYOMBONG,TAK TAHU NAK BERTERIMA KASIH,MALAH NAK MAIN UGUT-UGUT DENGAN NADA ANGKUH,BERMAKNA NAK MAKAN PASIRLAH TU!!!

KESABARAN ADA BATASNYA!!!!



2 comments:

Anonymous said...

masalahnya, ramai melayu sendiri kutuk dan persoal melayu serta dunia kemelayuan,
bila cina terang2 persoal melayu, india dalam diam juga mengintai mana satu yang akan tumbang , melayu pula kutuk melayu ..!

dunia melayu bukan setakat di malaysia, Nusantara atau dunia melayu itu meliputi seluruh Malaysia ..Brunai, selatan Thailand, Indonesia , papua , Filipina, seluruh kepulauan ini dipanggil kepulauan Melayu !

ketika belum ada penjajah , ketika belum adanya Imigresen dan kastam, ketika belum ada Visa dan passport , penduduk kepulauan ini biasa bergerak bebas dengan menggunakan perahu atau kapal laut dari Johor ke Riau, dari melaka ke Berunai, dari Sarawak ke sambas, atau dari Pahang ke Sarawak, ke Jawa ..ke Bentan , ke Surabaya !
seluruh penghuni pulau dan kepulauan ini menggunakan bahasa melayu sebagai bahasa pengantar cuma dengan slang dan loghat yang sedikit berbeza ,
pergerakan dari pulau kepulau ataud ari satu tempat ke satu tempat dalam kepulauan ini dipanggil merantau atau berhijrah, merantau adalah salah satu tradisi melayu ,

dengan itu melayu tidak layak dipanggil sebagai pendatang, kerana melayu masih didalam tanah kepulauan melayu,
tidak seperti bangsa cina atau india yang memang datang dari luar, cina dari tanah china , india dari benua keling , mereka memang pendatang !

Anonymous said...

Aku rasa dah ramai melayu-muslim nak tengok cinabeng keparat musibat nih makan pasir kut.....