Wednesday 22 October 2014

ISLAM LIBERAL PR! SIAPA KATA SALAH ISLAM BELA ANJING ?

BUATLAH APA SAJE ASALKAN KAU ORANG BAHAGIA!!!


GERAKAN ANTI PKR



Hukum Menyentuh Anjing

Memang ada khilaf. Yang pasti, haram SENGAJA menyentuh sesuatu yang akan menyebabkan perpindahan najis keatas tubuh kita. 

Jadi, menyentuh anjing dalam keadaan anjing itu atau tubuh kita basah/lembap/berair, maka haramlah menurut mazhab syafie kerana najis boleh berpindah.

Kenapa seluruh tubuhnya dianggap najis berat menurut mazhab syafie? Kerana pastinya anjing membersihkan dirinya dengan menjilat. Maka kemungkinan besar air liurnya ada di tubuhnya. 

Hukum Membela Anjing

Tiada khilaf dan telah ijmak (sepakat) antara semua ulama-ulama muktabar muttaqaddimin dan mutaakhirin bahawa, tidak dibenarkan seorang Islam untuk membela anjing menjadi haiwan belaan, sebagaimana kita bela kucing, yang kita peluk, cium, belai dan sebagainya, KECUALI membela atas 5 sebab yang dibenarkan, iaitu:

i. Untuk menjaga harta
ii. untuk menjaga tanaman
iii. untuk menjaga ternakan
iv. sebagai anjing untuk memburu
v. menjaga keselamatan keluarga


"Nabi SAW bersabda: Barang siapa memelihara anjing bukan untuk menjaga ladang atau ternak, maka setiap hari pahalanya berkurangan satu qirath."
[Hadis Muttafaq 'Alaih]

4 comments:

Anonymous said...

Agama liberal tu bukan agama Islam, Islam tu Islam aje la, mana ada Islam liberal.

Anonymous said...

Tuhan suka org org yg bersih. Sengaja menajiskan diri dgn najis yg berat pulak tu, yg susah nak disucikan, melakukan perkara yg Tuhan tak suka, tak salah ke ?
Melakukan perkara yg mengurangkan pahala, bnyk pulak tu, tak salah ke ?
Imam Syafe'i ni sgt faham dgn kaedah bahasa kiasan Nabi saw, Nabi saw menggambarkan bahawa anjing ni najis yg berat atau dlm istilahnya mughalazzoh dgn kaedah penyuciannya hingga tujuh kali yg salah satunya dgn air tanah. Tidak disebut anjing ni jijik ke, najis berat ke, secara direct.
Begitu juga dgn isu pelihara dan pegang anjing ni, yg tiada sbb syar'ie, dikiaskan dgn mengurangkan pahala, tak disebut direct, mendtgkan dosa yg besar, hinggakan Jibril a.s. sanggup mungkir janji kpd Nabi saw dikeranakan anjing.

Kutukandewata said...

ISLAM LIBERAL TU ADALAH GERAKAN SEGELINTIR PEMIMPIN MELAYU ISLAM YANG KEMARUK UNDI KAFIR,CUBA MENYAMAKAN SEMUA AGAMA YANG ADA DALAM MALAYSIA NI.
KALAU AGAMA LAIN BOLEH PELUK ANJING SECARA SENGAJA MAKA ISLAM PUN BEGITU JUGA! INILAH ISLAM LIBERAL! BUKAN AGAMA!

Anonymous said...

kepala bapak lu laa nurul...
boddo cam chibaii