Tuesday 28 October 2014

JELAS SEKARANG KEPADA KITA SIAPA SEBENARNYA PENDATANG???




DAP DAN DONG ZHONG..LU PUNYA ORANG CAKAP MELAYU PUN TAK TAU !




lu cakap banyak..
lu cakap ini melayu rasis..


puuih ...
sudah berapa tahun lu punya bangsa tinggal malaysia !

CAKAP MELAYU PUN TAK TAU KA ???!
lagi cakap melayu rasis...
Ini sampai tak tau cakap melayu.Tau cakap cina aje. Sekarang siapa rasis dalam Malaysia???


Dah setengah abad duduk di tanah melayu tapi masih jugak tak fasih berbahasa melayu. 


Ada segolongan lagi langsung tak tahu berbahasa melayu. Inilah bukti pendatang dalam negara ini mengaku rakyat Malaysia tapi tak ada langsung rasa cinta terhadap negara. Terhadap bahasa jiwa bangsa.Bangsa Malaysia!!!


Memang puak ni tak sedar di untung.
Dah cukup senang banyak dapat duduk di Malaysia ni tapi masih tamak!!!



Ada seorang orang kuat Dong Zong pun tak tahu cakap cina tapi ada hati nak pertahankan bahasa cina.






Kehebatan SRJK....telah melahirkan lebih ramai lagi species.."saya basa melayu talak tahu" maa!!!


Selagi ada sekolah cina selagi itu la kaum cina tak kan fasih berbahasa melayu...


Ada kebenaran kenyataan Prof. Teo Kok Seong itu. Ini berpunca daripada ketegasan pihak Kerajaan sendiri. Apabila politik mengatasi segala-galanya, sudah tentu sistem pentadbiran dalam Kerajaan yang sedia ada menjadi pincang. 



Kita tidak bermaksud untuk menghapus atau menutup mana-mana Sekolah yang aliran sesuatu kaum seperti SJKC atau SJKT sekali pun, akan tetapi sesuatu harus dilakukan agar matlamat melahirkan satu Bangsa Malaysia yang sebenar tercapai.


Tapi sungguh menghairankan juga jika dibuat penilaian pencapaian peratusan kecermerlangan peperiksaan UPSR, Peperiksaan Menengah Rendah, Sijil Pelajaran Malaysia dan Sijil Tinggi Persekolahan, kita amat terkejut calon bukan melayu begitu cemerlang berbanding calon Melayu. 


Sedangkan dimana buktinya kecemerlangan itu jika mereka dapat menguasai mata pelajaran Bahasa Malaysia dengan baik sedangkan pertuturan Bahasa Melayu mereka lintang pukang ! 


Jelaslah sistem pelajaran yang ada ketika ini begitu memihak kaum-kaum seperti ini dan anak-anak melayu terus ketinggalan kebelakang! Menteri kita tidak akan sama sekali mengaku 'Berak diatas Jalan'


Mereka perlu tahu ada satu atau dua tiga negara milik orang Cina antaranya China,HongKong Macau dan Taiwan terutamanya negara China.Di sana sajalah negara mereka yang harus mereka rebut untuk kembali ke tanahair datuk nenek moyang mereka........



Atas alasan masih mahu mengekalkan bahasa ibunda membuktikan mereka ini mengaku asal usul nenek moyang mereka adalah pendatang.....


No comments: