Mesti Baca!
Satu laporan yang diedarkan di Kremlin yang
disediakan oleh Main Intelligence Directorate
of the General Staff of the Armed Forces
(GRU) menyatakan bahawa ibupejabat
Aerospace Defence Forces (VKO) "hairan" tentang
situasi di mana Tentera Laut Amerika Syarikat
(US Navy) "menangkap dan kemudian mengalihkan"
sebuah kapal terbang komersial milik Malaysia
Airlines (MAS) ke satu kem rahsia dipercayai
terletak di Atol Diego Garcia dalam kawasan
Lautan Hindi.
Menurut laporan ini, pesawat MH370 (juga dikenali
dengan 748 melalui perkongsian kod dengan penerbangan
China Southern Airlines) merupakan penerbangan
komersial dari Kuala Lumpur, Malaysia ke Beijing,
China, apabila pada 8 Mac pesawat Boeing 777-200ER
ini secara tiba-tiba "ghaib" dalam penerbangan berserta
227 penumpang dari 15 buah negara yang
kebanyakannya daripada negara China, beserta 12
anak kapal.
Sesuatu yang menarik utk diberi perhatian, laporan ini
menyebut, sebenarnya Penerbangan MH370 sudah berada
di bawah pengawasan GRU sebaik sahaja ia menerima
maklumat terdapat kargo “sangat mencurigakan” yang
dikesan mempunyai kaitan dengan Republik Seyschelles
yang sebelum itu kargo berkenaan berada di dalam kapal
kontena MV Maersk Alabama.
Antara perkara pertama yang membangkitkan wasangka
GRU ialah apabila dalam tempoh 24 jam kerja-kerja
pemunggahan kargo “sangat mencurigakan” itu dilakukan
dan sebelum dimasukkan ke dalam MH370, dua orang
Tentera Laut Amerika Syarikat yang terlatih iaitu Mark
Daniel Kennedy, 43, dan Jeffrey Keith Reynolds, 44
dijumpai mati di dalam "keadaan yang mencurigakan"
Kennedy dan Reynolds, adalah pekerja di firma
keselamatan The Trident Group yang diasaskan oleh US
Navy Special Operations Personnel (SEAL’s) dan Senior
US Naval Surface Warfare Officers yang telah lama
diketahui oleh GRU berfungsi untuk melindungi
pemindahan aset-aset penting meliputi bahan-bahan
atom dan biologi di seluruh dunia.
Setelah GRU mengesahkan bahawa kargo "sangat
mencurigakan" berada di atas kapal Malaysia Airlines
Penerbangan MH370 pada 8 Mac, Moscow segera
memaklumkan Kementerian Keselamatan Dalam Negeri
China (MSS) kebimbangan mereka dan segera menerima
"jaminan” bahawa "semua langkah" akan diambil bagi
memastikan apa yang telah disimpan akan kekal
tersembunyi sebaik sahaja pesawat ini memasuki ruang
udara mereka.
Walau bagaimanapun, laporan ini turut menyebut atas
sebab-sebab masih tidak diketahui, MSS telah bersiap
sedia untuk mengalihkan Penerbangan MH370 dari
destinasi yang dijadualkan di Beijing ke Haikou Meilan
International Airport (HAK) yang terletak di Wilayah
Hainan (aka Pulau Hainan)
Sebelum memasuki Zon The People Liberation Army
(PLA) yang dilindungi di Laut China Selatan atau dikenali
juga sebagai Kepulauan Spratly, Penerbangan 370 "ketara
menyimpang" dari laluan penerbangannya dan telah
dikesan oleh satelit dan radar VKO terbang ke rantau
Lautan Hindi serta melengkapkan penerbangan hampir
3,447 kilometer (2,142 batu) ke Diego Garcia.
Adalah kritikal untuk diberi perhatian bahawa ketika
penyimpangan penerbangan MH370 berlaku, pakar-pakar
GRU menyebut, dalam masa yang sama semua akses
komunikasi telefon bimbit yang dikendalikan oleh China
Mobile tersekat di keseluruhan Kepulauan Spratly.
Liputan telefon China Mobile dilanjutkan ke Kepulauan
Spratly pada tahun 2011 supaya tentera PLA yang
ditempatkan di pulau-pulau, para nelayan dan kapal-
kapal saudagar dalam kawasan itu boleh menggunakan
perkhidmatan mudah alih, yang boleh juga digunakan
untuk memberi bantuan apabila berlaku kejadian ribut
mahupun aktiviti menyelamat di lautan.
Bagaimana Tentera Laut Amerika Syarikat mampu untuk
mengalihkan Penerbangan MH370 ke pangkalan Diego
Garcia, laporan ini berkata, ianya berjaya dilakukan
dari jauh kerana pesawat Boeing 777-200ER ini dilengkapi
dengan sistem terbang-dengan-wayar (fly-by-wire - FBW)
yang berupaya menggantikan manual kawalan
penerbangan pesawat konvensional dengan antara
muka elektronik bagi membolehkan ia dikawal secara
jarak jauh seperti kendalian mana-mana pesawat dron.
Walau bagaimanapun, meskipun pesawat ini mampu
dikawal dari jauh, sistem komunikasi hanya boleh
dinyah-aktif secara manual; dan dalam insiden
Penerbangan MH370, sistem laporan datanya telah
ditutup pada jam 01:07 pagi, diikuti dengan transponder
(alat yang menghantar lokasi dan altitud) yang telah
ditutup pada jam 01:21
Apa yang kekal membingungkan tentang kejadian ini, dari
analisis GRU media arus perdana Amerika Syarikat dilihat
masih belum menuntut plot radar dan imej satelit Lautan
Hindi dan Laut China Selatan daripada rejim Obama. Hal
ini disebabkan kepentingan kawasan ini di mana tentera
AS melindungi keseluruhan kawasan di Diego Garcia
kerana kawasan ini mempunyai kepentingan dari segi
lorong udara dan perkapalan.
Adalah sangat menyedihkan dan laporan ini membuat
suatu kesimpulan penting, Amerika Syarikat sebenarnya
menyembunyikan fakta "kehilangan" Penerbangan
MH370 kerana mereka juga sebenarnya telah berbuat
demikian selepas peristiwa 11 September 2011 apabila
rejim Bush "menghilangkan" penerbangan American
Airlines Flight 77 yang membawa 64 penumpang dan anak
kapal selepas secara palsu mendakwa ia akan menghentam
Pentagon, tetapi kemudiannya telah disahkan oleh CNN
perkara berkenaan tidak berlaku.
No comments:
Post a Comment