Friday 4 September 2015

BERSIH 4 : SUNDAL KE MINAH GEDIK YANG UNTUNG???



RINGKASAN TERJEMAHAN ANALISIS AKHBAR CINA MENGENAI BERSIH 4. DITULIS OLEH TAY TIAN YAN TIMBALAN KETUA PENGARANG SIN CHEW DAILY..







1. Najib dan UMNO jelas tidak goyah dan terjejas oleh BERSIH 4. Sokongan untuk Najib bersandar kepada sokongan akar umbi U
MNO. Majoritinya adalah Melayu yang menebal dgn semangat kebangsaan dan tetap kekal menyokong beliau.



2. MCA dan GERAKAN menanggung rugi besar. Kaum Cina tidak percaya mereka dan UMNO pula semakin mencurigai pendirian MCA yg kelihatan bersimpati dengan BERSIH 4. UMNO melihat MCA dan Gerakan sebagai parti yg lemah dan tidak lagi mampu menarik sokongan orang Cina.



3. Kehadiran Tun M ke Dataran Merdeka gagal memenangi hati kedua dua belah pihak. Dia dianggap diktator yg sering menindas sebarang perhimpunan awam. Dia tidak ada tempat di kalangan para demonstran pada hari tersebut di mana 80% daripadanya adalah kaum Cina. Dia juga dikecam hebat oleh ahli UMNO dan majoriti orang Melayu kerana menghadiri BERSIH 4. Imej Tun M sebenarnya terjejas teruk.



4. Malang untuk Anwar dan keluarganya kerana laungan BEBASKAN ANWAR tidak kedengaran sama sekali dan ditenggelami oleh tiupan hingar bingar vuvuzela.



5. Gerakan Harapan Baru diaibkan kerana gagal membawa penyokong yang ramai. GHB boleh 

diramalkan bungkus awal selepas PRU ke 14.


6. Ustaz Hadi Awang tentu ketawa besar kerana keputusannya memulaukan BERSIH 4 telah memalukan DAP. Dia melakukan perjudian politik yang mahal tetapi menang besar kerana menumpaskan sekaligus GHB, PKR dan DAP. 



7. Kegagalan BERSIH bukan sahaja dari segi jumlah kehadiran yang tidak seimbang antara kaum tetapi dicemari oleh berbagai insiden biadap seperti memijak potret DS Najib dan DS Hadi Awang. Tindakan mereka membawa penyapu dan menyapu potret Rosmah membangkitkan lagi kemarahan rakyat yang bertamaddun dan mengukuhkan lagi PERPADUAN MELAYU.



Buktinya pada 16.9.2015 ini akan ada perhimpunan yang dinamakan sebagai perhimpunan RAKYAT BERSATU di Bukit Bintang. Itulah harga yang terpaksa dibayar oleh BERSIH 4. Kalau mereka boleh berhimpun kenapa tidak RAKYAT BERSATU.



Ini antara strategi yg sedang dan akan dibuat DAP utk menguasai kita. Segala perbincangan ini adlh dlm mesyuarat CC DAP Pusat 3 hari lepas di ibupejabat DAP.


DAP berazam utk menang dlm PRU14. Utk menang DAP perlu lakukan beberapa strategi :






1. Hancurkan perpaduan antara org Melayu sebab kalau Melayu bersatu hati mereka akan kalah. DAP telah berjaya pecahkan PAS. UMNO perlu dihentam bersungguh2 dgn apa cara sekalipun kerana kekuatan BN ialah UMNO. DAP perlu sokong Parti Amanah Negara (PAN) sepenuhnya kerana hanya PAN sbg alternatif utk sokongan Melayu. PKR kini sudah tidak lagi popular dikalangan org Melayu.



2. 1MDB berperanan membantu bumiputera dlm perniagaan dlm skala besar spt PETRONAS yg banyak membantu kerajaan dan org2 Melayu. Jika 1MDB berjaya membantu meningkatkan perniagaan bumiputera menjadi pesaing kpd kaum Cina maka 1MDB mesti dihancurkan dgn apa cara sekalipun dan persepsi negatif harus selalu dimainkan supaya rakyat tidak akan percaya kpd 1MDB dan apa jua yg kerajaan BN lakukan. Pemimpin2 BN harus dilabel sbg korupsi dan penipu.


3. DAP perlu merekrut sramai mungkin pemimpin pelapis muda Melayu bagi menghancurkan pimpinan utama UMNO khasnya PM sampai berjaya dgn memburuk/ memfitnah/menaikan kebencian dan perbagai cara secara besaran. Siri BERSIH perlu diteruskan dan slogan ABU - "Asal Bukan UMNO" perlu dimainkan sentiasa dlm media sosial supaya rakyat khasnya generasi muda terus membenci kerajaan BN. BERSIH 4 tidak berjaya apabila majoriti yg turun adalah kaum Cina. Perlu adakan lagi BERSIH 5 utk tarik org2 Melayu pula.


4. DAP perlu berusaha utk pecahkan hubungan UMNO dgn parti komponen dlm BN supaya bila PRU14 mereka boleh menang. Segala isu dan cerita sensasi perlu dibuat supaya kesepakatan dlm BN akan hancur. MCA dan MIC sudah berpecah teruk dan tidak kuat lagi. Itu mileage utk DAP tarik mereka yg kecewa utk bersama DAP.



5. Dana 2.6 bilion adalah sumbangan drpd Putra Al-Waled, putera Arab Saudi yg menderma USD120 bilion kpd negara2 Islam seluruh dunia termasuk Malaysia. Ianya amat bahaya kerana apabila UMNO ada dana lain maka kebergantungan kpd taukeh2 kaum Cina tiada lagi dan amat susah utk kita menguasai pemimpin2 Melayu lagi. 


6. GST amat bahaya dlm jangka panjang kpd perniagaan org Cina kerana melalui sistem GST maka kerajaan akan dpt tahu keuntungan sebenar dan detail perniagaan kita. Kita tak boleh lari lagi drp cukai. Oleh itu kita perlu galakkan org2 kita supaya naikkan harga barang semaksima supaya rakyat akan marah kpd GST ini. Taukeh Melayu spt Syed Mokhtar al-Bukhary perlu dihancurkan. Barangan keluaran Bumiputera perlu diburukkan. Amat bahaya juga apabila isu Low Yatt telah alihkan kepercayaan ramai kpd kaum Cina.


1 comment:

megat panjialam said...

Yang aku pelik dan hairan mat sabu dan beberapa kuncu beliau sanggup tidur dalam khemah dan bersolat di atas Jalan Raja depan Dataran semata-mata nak tunjuk pada Boss Besar DAPigs yang dia berusaha menjayakan BERSIT4 kali ini. Dah macam orang mabuk ketum. Bila banyak gambar-gambar selfie dengan amoy seksi tersebar pihak pengawal pulak yang minta maaf.