Saturday 19 September 2015

Apa Sebenarnya Yang Lelaki Lihat Pada Wanita Berpakaian Ketat?


KETAT TERPIKAT MEMIKAT!!!!



Mata lelaki cenderung tak berkelip semasa dihadapkan tubuh wanita dalam balutan baju ketat, kecil, atau terbuka. Mereka mudah tergoda dengan penampilan seksi wanita. Tapi, tunggu dulu. Tergoda bukan bererti mereka tertarik untuk berhubungan serius.


Kajian terbaru di Amerika Syarikat menguatkan hujah bahawa ketika lelaki melihat seorang wanita dalam pakaian yang seksi, fikirannya akan berkelana ke arah seks. lelaki akan menjadikan wanita sebagai objek hasrat, tanpa peduli dengan tingkat kecerdasannya.  

Dalam kajian tersebut, sejumlah lelaki diperlihatkan siri gambar close up wanita yang fokus ke arah wajah. Sementara kumpulan lelaki lain diperlihatkan siri gambar wanita dengan citra sensual. 

Semasa diperlihatkan gambar-gambar wanita berpakaian seksi, berlaku penurunan tahap aktiviti di bahagian otak yang bertanggung jawab terhadap cara pandang tentang seseorang. Fikiran lelaki membina kesepakatan bahawa wanita seksi cenderung tidak bijak,tidak bercita-cita, dan tidak ramah.  

Kajian serupa yang dilakukan Kurt Gray mengungkap bahawa lelaki menangkap gambaran wanita sensual sebagai seseorang yang berpengalaman soal perasaan, tapi tidak soal logik. 


Kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Psikologi Sosial dan Kepribadian ini juga mengungkap bahawa lelaki memandang wanita dengan baju sopan sebagai peribadi yang kompeten, bijaksana, dan penuh logik. 

 http://1.bp.blogspot.com/-WBCVcRWPRQ4/UJjCL4oUacI/AAAAAAAAPqE/VoicxoP34sc/s1600/sexydress.jpg

Hasil kajian tersebut mungkin benar untuk beberapa lelaki. Namun, Kurt dan beberapa orang yang terlibat dalam kajian serupa berharap bahawa penemuan itu hanya mewakili beberapa kumpulan lelaki. Ingat pepatah: Jangan menilai seseorang dari kulitnya.

No comments: