Sunday 20 April 2014

Cara Ekstrem Pelajar Perempuan di China Belajar.


 
 Konsentrasi memang yang paling penting dalam belajar dan sangat sukar untuk dipertahankan . Hal itu ditunjukkan oleh seorang mahasiswa berasal dari China melalui internet . Ia pun menunjukkan cara melampau untuk mengekalkan Konsentrasi ketika belajar .

Chen Tang ( 20 ) memuat naik gambar dirinya bersama rakan sebiliknya , Huang Lu ( 21 ) ,ketika belajar . Mereka adalah pelajar jurusan pertanian dan perhutanan di Universiti Fujian di Fuzhou , provinsi Fujian , China . Di foto itu kelihatan ia menarik rambutnya ke atas dan menyepitnya agar kepalanya tetap tegak .


Ramai yang terkejut melihat helah tersebut kerana kelihatan begitu menyakitkan . Namun keduanya mendakwa bahawa cara itu tidakmenyakitkantetapi membuat mereka tidak tidur di waktu belajar . Mereka mendapat idea itu daripada cara pelajar zaman dulu dalam belajar .

Chen ingat ada cerita terkenal tentang dua pelajar China yang memilih cara menyakitkan untuk menjaga otaknya tetap " bangun " . Salah satunya menucuk diri sendiri ketika mula mengantuk . 



Sedangkan yang lain memilih mengikat rambut di syiling sehingga ketika  terlena akan bangun lagi akibat saraf di rambut tertarik .

" Kerana kita tidak punya masa di asrama jadi Chen menggunakan pengering pakaian dan ternyata berjaya, " kata Huang .


 " Persiapan sangat membosankan , tetapi menggantung rambut ternyata menarik juga dan aku merasa jauh lebih bertenaga dalam belajar"-zamrispoon

No comments: