Tuesday, 22 April 2014

ANTARA PERSEPSI DAN REALITI!!!



Persepsi lwn Realiti Dalam Era Internet.




Kita berbincang mengenai peranan media baru dan lama, khususnya media sosial dalam pembentukan persepsi dan persoalan sama ada media massa turut menjadi mangsa tragedi MH370.


Saya kata, dalam bidang maklumat dan propaganda, persepsi sama penting dan dalam hal-hal tertentu lebih penting daripada fakta dan realiti. Kita tidak boleh lari lagi daripada mengakui peranan media sosial dan kewartawanan jelata dalam pembentukan persepsi – buruk atau baik.

Pemerintah dan parti-parti politik perlu memahami penghijrahan audiens daripada media tradisional/media arus perdana kepada media atas talian, khususnya media sosial dalam usaha mereka merancang strategi komunikasi masing-masing.

Konspirasi Media Asing

Menjawab hujah dan pertanyaan peserta, saya berkata yang saya tidak nampak ada konspirasi (persekongkolan) oleh media massa luar untuk membusukkan nama Malaysia, khususnya dalam peristiwa kehilangan pesawat MH370 MAS pada 8 Mac lalu.

Daripada pemerhatian saya, selain beberapa berita yang sedikit disensasikan dan disuntik dengan unsur-unsur nasionalisme serta emosi, khususnya oleh media massa China, laporan mengenai tragedi itu umumnya faktual.

Saya maklumkan kepada audiens bahawa selagi pesawat itu tidak ditemui, selagi itulah media massa akan melaporkannya dan mengisi ruang yang tidak terjawab dengan teori dan spekulasi. Selepas itu, sekiranya pesawat berkenaan ditemui, siasatan mengenainya pula akan menjadi tumpuan pemberitaan.

Saya katakan kepada audiens yang kita perlu terlebih dulu melihat ke dalam diri kita sebelum menyalahkan media massa dan pihak luar jika imej antarabangsa kita rosak.

Saya sebutkan berkenaan orang kita yang tidak berhati perut (tapi ada duit) yang mendera pekerja asing mereka sehingga luka parah atau mati. Patutlah kalau negara kita dicaci cerca oleh media massa luar. Kita sendiri mengutuk kedurjanaan seperti itu.

Kemudian, dalam kita hangat membincangkan kecekapan TUDM mengawal ruang udara kita berkaitan kehilangan MH370, kita dikejutkan dengan berita seorang pegawainya ditangkap di Amerika Syarikat kerana disyaki cuba menyeludup senjata.

Ini selepas seorang warganegara kita bernama Leonard Francis atau Fat Leonard (Leonard Gemuk) yang berpangkalan di Singapura ditangkap dan didakwa di Amerika atas tuduhan menipu Tentera Laut Amerika.

Jadi bolehkah kita menuduh media massa asing memburukkan imej negara kita dengan melaporkan kejadian-kejadian seumpama itu sedangkan media massa kita pun melakukan yang sama?

Sebaliknya kita wajib mengutuk dan, di mana yang boleh, menghukum rakyat kita yang melakukan jenayah dan kesalahan undang-undang di luar negara sehingga membusukkan imej negara.

Orang macam inilah yang boleh dituduh tidak patriotik, bukan orang yang menegur pemerintah demi memperbetulkan kesalahan untuk kebaikan dan kelangsungan negara dan bangsa.

Saya ulangi mesej bahawa kita mengundi memilih wakil untuk memerintah. Kita tidak memilih anak, bini, menantu dan kawan rakan mereka. Adalah menjadi kewajipan ahli parti, pengundi, pembayar cukai dan warganegara menegur wakil yang mereka pilih. Inilah inti pati demokrasi – kerajaan rakyat, dipilih oleh rakyat untuk rakyat.

Membunuh pembawa berita (killing the messenger) tidak akan menyelesaikan masalah kalau apa yang dikatakan itu benar.

Seorang pembawa khabar buruk dilenyapkan, berpuluh yang lain akan muncul. Teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) membolehkan setiap orang yang memiliki komputer dan telefon pintar menjadi wartawan jelata jika mereka mahu.

Kuasa membentuk persepsi dan mengawal pengaliran maklumat bukan lagi hak mutlak pemerintah dan parti-parti politik. Monopoli penjanaan persepsi dan penyaluran maklumat sudah dipecahkan oleh ledakan ICT. Wallahuaklam-by A Kadir Jasin

7 comments:

Anonymous said...

Realiti dengan bantuan media kerajaan telah berjaya bertukar menjadi persepsi kepada rakyat yang tiada internet.

Yang betul menjadi salah. Yang salah jadi betul. Kita wajib tukar kerajaan.

Kutukan Dewata said...

tukarlah kalau ada keupayaan.negara kita demokrasi!tak ada orang boleh halang kita!kita pula tak boleh nak paksa orang ikut apa saja cakap kita.manusia punya akal dan fikiran yang boleh menapis siapa benar siapa salah!apa-apa hal pun kita kena yakin dengan kaata-kata allah yang menyatakan dia akan naikkan kerajaan yang dia suka dan akan jatuhkan keraajaan kalau dia tidak suka! kia siapa?

Anonymous said...

Realiti boleh dibuktikan wujudnya.
Persepsi, hanya bayangan tak boleh dibuktikan wujudnya, bagai fatamorgana, nampak tp tak dpt dibuktikan wujudnya, secara aini (dzat) atau 'ilmi (ilmiyah).
Fikirlah sendiri antara dua pihak tu mana yg realiti dan mana yg cuma persepsi.
Pembangunan dan kebaikan yg dibawa BN selama ini, ada bukti zahirnya. Hanya yg buta hatinya akan menafikan.
Keadilan Pakatan ?
KeIslaman PAS ? Hanya pd pakaian penampila sahaja. Akhlak dan tutur katanya ?

Anonymous said...

Jin hantu dan perbomohan pun lbh bnyk persepsi dr fakta. Sbb tu org melayu nmpk hantu berupa hantu melayu, org cina dgn hantu cina dan org india dgn hantu indianya, org puteh pulak dgn hantu org putehnya.
Isu k/trbg hilang ni pun, pd aku mmg conspiration, not m'sian level, cuba diwujudkan persepsi, tp dah bnyk terkantoi, persoalan yg tak terjwb.

Anonymous said...

Anon 13.25. Apakah bukti zahir pembangunan itu merupakan kebaikan? Kepada yang boleh berfikir. Pembangunan apa yang boleh dibanggakan.

Cuba tenung dalam diri kita orang Islam. Bangunan tertinggi? Rumah banglo? Kereta besar? Jalan dan jambatan yang lebar?

Semua dalam hutang. Orang Melayu bandar kebanyakan tinggal kat flat. Hak orang Melayu terhakis (terkecuali orang Melayu yang kroni). Penagih, peragut dll dikalangan orang Melayu Islam bertambah.

Malu nak mengaku, tuduh cina punya pasal

Kita kena cuba Pakatan pula.

Kutukan Dewata said...

ya, kau cubalah pakatan pulak! kerja kuat kasi pakatan menang! jangan cakap aje,usaha kena lebih!semoga berjaya!

ALEXIA EDOTZ said...

[-+] DOWNLOAD FILM SEMI
[-+] DOWNLOAD FULL ADULT MOVIES
[-+] DOWNLOAD JAV HD MOVIES
[-+] DOWNLOAD FILM SEMI

[-+] Model Porno Jepang
[-+] Ngentot di Bis Rame-rame
[-+] Pesta Seks di Kampus

[-+] DOWNLOAD HD ADULT MOVIES
[-+] DOWNLOAD MOVIES 18+
[-+] DOWNLOAD MOVIES HD 18+ FREE

[-+] FREE HD ADULT MOVIES
[-+] FREE MOVIES 18+
[-+] Japanese Porn Star

[-+] DOWNLOAD BOKEP JEPANG - MOMOKA NISHINA
[-+] DOWNLOAD BOKEP JEPANG - MARIA OZAWA
[-+] DOWNLOAD BOKEP JEPANG - SAORI HARA

[-+] Memek Perawan Basah
[-+] Toket ABG SMA Merah
[-+] Lucunya Malam Pertama

[-+] DOWNLOAD FILM SEMI SUBTITLE INDONESIA
[-+] DOWNLOAD FILM JEPANG SEMI DURASI 3 JAM
[-+] DOWNLOAD FILM KOREA SEMI DURASI 2,5 JAM

[-+] FOTO BUGIL Artis Porno
[-+] Ngentot di Kolong Jembatan
[-+] Lucunya Kepergok Mesum di Masjid

[-+] DOWNLOAD FILM BARAT SEMI DURASI 5 JAM
[-+] DOWNLOAD BOKEP DURASI 2 JAM FREE
[-+] DOWNLOAD FILM DEWASA FULL INDONESIA TRANSLATE

[-+] Video Mesum di Toilet Masjid
[-+] Mesum di Kantin Kampus
[-+] Bispak Murah Meriah

[-+] DOWNLOAD Bokep 24 Jam FULL
[-+] DOWNLOAD Bokep AYam Kampus Kepergok Ngentot
[-+] DOWNLOAD Toket Tante Girang Gede