Monday, 12 January 2015

RUGILAH PANCUT KAT LUAR!!!


Hukum suami pancut luar semasa jimak.





Suami dan isteri merancang keluarga dengan 
kaedah mengeluarkan air mani di luar rahim. 
Apakah ini tidak dianggap menolak kurniaan 
Allah, atau membunuh benih yang boleh 
menjadi anak?

 Perbuatan mengeluarkan air mani diluar rahim 
ketika melakukan persetubuhan dinamakan ‘azal. 
Ia biasanya dilakukan untuk mengelakkan dari 
mengandung. Hal ini berlaku sejak zaman Nabi 
s.a.w. Ini seperti kata seorang sahabah yang 
terkenal Jabir bin ‘Abd Allah:

 كُنَّا نَعْزِلُ عَلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالْقُرْآنُ يَنْزِلُ

 “Kami melakukan ‘azal pada zaman Nabi 
s.a.w. dan Al-Quran sedang turun” 
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

 Maksud Jabir mereka melakukan perkara 
tersebut pada zaman Nabi s.a.w iaitu masa 
al-Quran masih diturunkan tetapi mereka 
tidak pun dilarang oleh al-Quran.

 Maka dengan ini mengeluarkan air mani 
di luar rahim untuk mengelakkan mengandung 
adalah diharuskan. 

Sama dalam hal ini, pil perancang untuk 
mengelakkan mengandung.

 Namun oleh kerana wujudnya hadith Muslim 
yang menamakan ‘azal sebagai al-wa`d al-khafi 
iaitu membunuh anak secara senyap, maka 
kebanyakan ulama memakruhkan perbuatan 
ini.

 Di samping itu, hadith yang lain riwayat Muslim 
juga menyatakan bahawa seseorang yang cuba 
melakukan ‘azal jika Allah kehendaki tetap akan 
mendapat anak. 

Ini mungkin kerana dia tidak dapat mengawal 
pancutan air mani sebelum dia mencabutnya.
 Perlu diingatkan, oleh kerana perbuatan ini 
boleh menyebabkan isteri hilang kelazatan 
persetubuhan, atau tidak sampai kemuncak 
kelazatannya (climax), maka suami yang ingin 
melakukannya hendaklah mendapat keizinan 
isteri. Ini kerana persetubuhan adalah hak 
bersama suami dan isteri.

 Demi keadilan dan hak isteri, maka izinnya 
perlunya diminta. Inilah pendapat yang paling 
kuat kebanyakan ulama. Sehingga al-Imam Ibn 
‘Abd al-Barr (wafat 463H) berkata:

 “Tiada khilaf di kalangan ulama bahawa tidak 
boleh dilakukan ‘azal dengan isteri yang merdeka 
melainkan setelah mendapat keizinannya. Ini 
kerana persetubuhan adalah daripada haknya” 
(Ibn Hajar al-‘Asqalani, Fath al-Bari, 10/385, 
Beirut: Dar al-Fikr).

 Di samping perlu difahami, adapun hasrat 
mencegah kehamilan jika sebabkan bimbang 
kepapaan, atau kekurangan rezeki, atau kurang 
kemewahan adalah diharamkan kerana ianya 
menyamai perbuatan musyrikin dan tidak 
meyakini rezeki Allah. Jika disebabkan keadaan 
tertentu yang mendesak seperti kesihatan atau 
kesibukan maka ia diizinkan.

 Namun jika digunakan pencegah kehamilan 
secara berterusan tanpa sebab adalah diharam
kan oleh para ulama. Ini jika dibiarkan akan 
mengurangkan jumlah umat Islam. 

Dinasihatkan agar kita memperbanyakkan 
zuriat, kerana ianya menambahkan kekuatan 
dan suara umat Islam dalam negara ini.

3 comments:

Anonymous said...

Kau nie asyik citer pasal seks ajer..

Dah Liwat Bini Kau ker, Mok Kau ker, Nenek Kau ker...

Haramjaddah punya blogger.. asyik citer seks seks seks..

Suka melancap ker hisap pelir kote bengkok bang non

kalau suka pie jadi saifol no 2 lalh Bahalul, Banggang Baghal, Bebal

Anonymous said...

apa hal 17:48 ..meroyan pulak

Usin Gampang said...

bodoh lah 17.48 ni! kd tu tulis tentang hukum azal.itulah kalau dah jahil agama tu jelas terserlah kebodohannya! aku yang tak tahu hukum pun dapat pelajaran baru dr kd!daripada melanggan pelacur macam 17.48 tu lebih baik pancut kat luar!kalau makan pil perancang keluarga tentu ada kesan sampingannya! kalau dh bodoh tak faham apa orang tulis tu jangn nak komen! dah satu dunia tahu awk bodoh terlampau!