Tuesday 13 January 2015

ALTERNATIF MENCUCI TANGKI KERETA!!!

ANAK MELAYU TERKAYA DI MALAYSIA





Cara nak cuci tangki air kereta...

Mula-mula letak air bersih dalam botol...start enjin...


Buka penutup tangki...

Letak botol macam dalam gambar..


Bila air dalam botol dah keruh..ganti botol baru pula..

Buat sampai air dalam botol bersih...

-Pen Merah[dot]com



******



Maaf... saya taklah pandai sangat, memang 
cara paling mudah dan cepat buka penutup 
bawah radiator dan masukkan air bersih/ 
getah paip ke mulut radiator sampai nampak 
bersih tapi pastikah air tersebut melalui paip 
- paip/ saluran kecil dalam engine.


Dah siap masuk kan coolen + air bersih...itu 
yang kerap saya lakukan 10 - 20 tahun dulu 
tapi anda perasan tak 30 jam on engine 
sekejap sahaja dah Kotor balik dengan dalam 
tong air spare pun akan kotor ... 


Saya dah Cuba Cara diatas baru sekejap tadi 
dan berjaya atasinya cuma ada tambahan sikit

1. Buka penutup radiator


2. Letak botol air seperti dalam gambar


3. Start engine kereta dalam 1-2min dan OFF 

engine (boleh check temp meter 3/4... tengok 
pada kenderaan yang anda pakai)

4. Perhatikan kotoran masuk ke botol / Wap 

panas ( AWAS jangan sampai botol terlalu 
panas susah nak pegang) jika air kotor cabut 
botol ganti air baru (saya lakukan 3 Kali sahaja 
ikut keadaan kotoran radiator anda)

5. Kali ketiga saya lakukan coolen warna hijau 

yang tinggal. 

Terima kasih PenMerah info diatas.... 

Apa yang saya pelajari hari ini hukum sains yang 

dulu kita belajar ...air panas akan naik ke atas dan 
air sejuk turun ke bawah..






HEBATNYA KERETA BUATAN MALAYSIA

No comments: