Monday 9 February 2015

SAAT ALLAH MENJAWAB AL-FATIHAH DALAM SOLAT KITA..


Ramai sekali orang yang membacanya dengan tergesa-gesa tanpa pause dan seakan-akan ingin cepat menyelesaikan solatnya. 




Padahal di saat kita selesai membaca satu ayat daripada surah Al-Fatihah tersebut, اَللّهُ SWT menjawab setiap ucapan kita.


Dalam sebuah hadith Qudsi اَللّهُ SUBHANAHU WATA'ALA ber-Firman:


"Aku membahagi solat menjadi dua bahagian untuk AKU dan untuk hamba-KU."


■ Artinya, tiga ayat di atas Iyyaaka Na'budu Wa iyyaaka nasta'iin adalah Hak Allah, dan tiga ayat ke bwhnya adalah urusan hamba-NYA.

■ Ketika kita mengucapkan "Alhamdulillahi Robbil 'Aalamiin". اَللّهُ menjawab: "Hamba-KU telah memuji-KU."

■ Ketika kita mengucapkan "Ar-Rohmaanir-Rohiim", اَللّهُ menjawab: "Hamba-KU telah mengagungkan-K U."

■ Ketika kita mengucapkan "Maaliki yaumiddiin", اَللّهُ menjawab: "Hamba-KU memuja-KU."

■ Ketika kita mengucapkan “Iyyaaka na’ budu wa iyyaaka nasta’iin”, اَللّهُ SWT menjawab: “Inilah perjanjian antara AKU dan hamba-KU.”

■ Ketika kita mengucapkan “Ihdinas siroothal mustaqiim, siraathalladziina an’amta 'alaihim ghairil maghdhuubi 'alaihim waladdhoolliin.” اَللّهُ menjawab: “Inilah perjanjian antara AKU dan hamba-KU. Akan KU penuhi yang ia minta.” (HR. Muslim dan At-Tirmidzi).

■ Berhentilah sejenak setelah membaca setiap satu ayat. Rasakanlah jawapan indah drpd اَللّهُ kerana اَللّهُ SWT sedang menjawab ucapan kita.

■ Selanjutnya kita ucapkan "Aamiin" dengan ucapan yang lembut, sebab Malaikat pun sedang mengucapkan hal yang sama dengan kita.

■ Barangsiapa yang ucapan “Aamiin-nya” bersamaan dengan para Malaikat, maka اَللّهُ SWT akan memberikan keampunan kepadanya.” (HR. Bukhari, Muslim, Abu Dawud)

Jika artikel Ini bermanafaat sila sampaikan kpd sahabat2 kita walaupun satu ayat.



Sabda RASULULLAH SHALLALLAHU ALAIHI WASALLAM; "Sesiapa yang menyampaikan satu ilmu dan orang membaca serta mengamalkannya maka dia akan memperolehi pahala walaupun dia sudah tiada."
(HR. Muslim)

1 comment:

Anonymous said...

Terbaek kd