Wednesday 20 August 2014

Lelaki Bermasalah Mikropenis Mampukah Puaskan Pasangan?




Kebiasaannya kes membabit kan mikropenis hanya dikesan selepas seseorang lelaki mencapai umur baligh.  Ini dapat dilihat apabila berlakunya peningkatan kes yang mula direkodkan peringkat usia ini. 

 Seseorang yang menghadapi masalah mikropenis akan menempuh proses baligh sama seperti remaja lain.  Cuma bagi kumpulan yang menghadapi masalah ini, saiz zakar tidak berubah.  

Mengikut istilah, mikropenis adalah keadaan di mana saiz zakar adalah lebih dari 2.5 deviasi standard di bawah saiz zakar normal.  Tiga kajian seumpamanya sudah dikendalikan di negara Barat. 


Saiz zakar yang dijadikan rujukan adalah seperti berikut:  


• Panjang purata ketika lembik dari 3.4 inci ke 3.7 inci (8.3 sentimeter ke 9.3 sm)  


• Panjang purata ketika keras dari 5.1 inci ke 5.7 inci (12.9 sm ke 14.5 sm)  Bagaimanapun, perlu diingat ukuran ini adalah saiz untuk lelaki barat yang mempunyai saiz zakar yang berbeza dari orang asia.  


Di Asia, belum ada lagi kajian ukuran zakar boleh dijadikan panduan.  Namun, melalui rujukan menyebut saiz zakar lelaki Asia berukuran antara 9-14 sentimeter (sm) ketika ereksi dengan ukur lilitnya antara 9-13 sm. 


Mikropenis terjadi disebabkan masalah yang berlaku ketika janin.  Terdapat dua punca utama iaitu kromosom dan hormone yang abnormal.  Seseorang yang mengalami mikropenis boleh menjalani hubungan seksual normal dan dapat memuaskan pasangan.  Ini kerana hubungan seks bukan bergantung kepada saiz zakar semata-mata.  


Kajian yang dilakukan negara barat menunjukkan 75 peratus daripada lelaki yang mengalami masalah mikropenis dapat menjalani hubungan seksual secara normal.  Mereka juga dapat memuaskan pasangan.  Seseorang yang mempunyai masalah mikropenis juga boleh mendapat zuriat sama seperti lelaki lain.  


Kebanyakkan lelaki menganggap saiz zakar paling penting dalam hubungan seks.  Malah, ramai di kalangan lelaki menganggap saiz zakar mereka adalah kecil jika dibandingkan dengan rakan yang lain. 


 Sebenarnya, tanggapan itu salah kerana kepuasan dalam hubungan jenis bukan sahaja bergantung kepada saiz zakar.  Hubungan seks yang hebat boleh berlaku tanpa menggunakan zakar.  Jika ada di kalangan anda yang mempunyai mikropenis sekalipun, sebaik -baiknya rawatan adalah dengan menerima keadaan diri-sendiri.  


Anda perlu yakin dengan saiz zakar dan mampu untuk menjalani kehidupan seks secara normal.  Ini kerana rawatan mengatasi keadaan mikropenis iaitu melalui pemberian hormon membesarkan saiz zakar perlu bermula ketika lelaki masih kanak-kanak dan hampir baligh .  


Ada juga rawatan secara pembedahan boleh dilakukan untuk membesarkan zakar.  Namun, rawatan secara pembedahan ini mempunyai pelbagai masalah tersendiri dan tidak member hasil yang baik dari aspek kepuasan.  


Namun kini terdapat alternatif rawatan lain selain melakukan pembedahan.  Terdapat beberapa produk yang berkesan untuk pembesaran zakar seperti Andropenis Gold (Laman web rasmi) dan ProExtender (Laman web rasmi)).  


Kedua-dua produk ini telah dipatenkan oleh banyak negara dan mendapat banyak testimoni positif dari doktor dan para pesakit.  Terdapat juga alternatif lain iaitu Pil Vimax (Laman web rasmi) dari Canada antara Top 3 ranking dalam kategori pil pembesaran zakar yang paling berkesan.  Walaupun harganya agak mahal, namun ianya terbukti berkesan dan mendapat banyak testimony positif dari dalam dan luar negara.

No comments: