Sunday 17 August 2014

3 KUASA BESAR DUNIA BIMBANG AKAN KEHILANGAN MALAYSIA!!!

Kedua-duanya terdesak kerana China semakin berkuasa ....







Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama telah ke Jepun, Korea, Malaysia, Filipina adalah perjalanan untuk mencari kekuatan dan sokongan.

Katanya perjalanan Obama bukan untuk melihat keindahan panorama di Asia.


“Amerika begitu takut kepada China yang bangkit dalam kuasa perdagangan baru. Sebagai sebuah negara yang membentuk empayar, Obama dapat merasakan apa akan berlaku untuk 50 dekad akan datang,”



kapal-tentera-laut-amerika

“Kita perlu kenal siapa Amerika, sebuah negara yang dianggap sebagai polis dunia. Amerika menggunakan kekuatannya untuk menakluki negara-negara kecil demi kepentingannya.

China mengumpul kekuatan dengan kuasa perdagangan dan dikhabarkan kekuatan China telah mengatasi USA dan Kremlin. Suasana ekonomi USA yang porak peranda. Rusia masih terkial-kial untuk menaikkan semula kekuasaannya sebagai sebuah daripada negara kuasa besar.

USA mungkin marah kepada Malaysia kerana 'merahsiakan' barang berharga miliknya yang disimpan oleh China sebelum dihantar ke China. Mungkin keadaan ini telah menyebabkan USA berprasangka buruk terhadap Malaysia.

Begitu juga Russia yang bimbang dengan hubungan akrab Malaysia dengan China sedikit sebanyak telah menambah kekuatan China. Ditambah pula Malaysia telah menerima tawaran untuk memelihara 2 ekor beruang panda. 


Secara simboliknya Malaysia menerima persahabatan yang lebih akrab dengan China yang telah terjalin sejak 40 tahun dahulu ketika zaman Tun Abdul Razak lagi.




Malaysia negara kecil yang tidak mempunyai apa-apa sumber kekayaan seperti negara-negara Timur Tengah yang kaya dengan minyak. 


Tetapi Malaysia yang sangat penting kepada 3 kuasa besar utama ini memiliki 2 lokasi strategik untuk menguasai dunia iaitu Selat Melaka dan Laut China Selatan. 





Jika kedua-dua laluan air ini dikuasai oleh China bermakna USA dan Russia menanggung kegagalan menguasai jalan laut dan juga lokasi yang sangat strategik dari segi ketenteraan.

Kegagalan menguasai kedua-dua jalan air ini bermakna proksi mereka iaitu Singapura yang menjadi satu2nya pengkalan tentera Israel di luar dari negara Israel akan terancam.

Jadi, Malaysia yang bertuah ini terus dengan keadaan seperti biasa. Namun prinsip dan maruah negara perlu dipertahankan. Rakyat mesti bersatu-padu. Lambat laun akan tiba juga masanya. Berserah sahajalah kepada Allah yang Maha Berkuasa.

1 comment:

Unknown said...

KEDUDUKKAN MALAYSIA(TERUTAMA SEMENANJUNG) ADALAH PALING STRATEGIK DIDUNIA ,INI DAH BERLAKU ZAMN BERZAMAN CUMA KITA YG MASIH TAK SEDAR BAHAWA NUSUH BAIK DARI LUAR DAM MUSUH DALAM SELIMUT KEPINGIN UNTUK MENGUASAI TANAH BERTUAH INI,