Thursday 1 January 2015

Banjir Berlaku Setiap Tahun, Tapi Mekanisme Pengurusan Tetap Sama


Banjir Berlaku Setiap Tahun, Tapi Mekanisme Pengurusan Tetap Sama - MKN Terbukti Lembab!


Hampir setiap tahun dalam bulan Disember, kita akan berhadapan dengan masalah banjir terutama negeri-negeri di Pantai Timur. Sejarah negara mengalami situasi banjir terburuk adalah pada tahun 1926, 1946 dan 1971.

Banjir pada tahun 1971 dianggap paling buruk dalam negara di mana pengisytiharan darurat bencana dibuat oleh Tun Abdul Razak berkuatkuasa pada 5 Januari 1971. Jumlah kerugian ketika itu adalah RM84.7 juta selain mengorbankan 38 nyawa.

Banjir tahun 1971
Peristiwa banjir yang berlaku pada tahun 2004 membabitkan 100,000 mangsa, tahun 2006 lebih 100,000 kemudian pada tahun 2010 pula mencatatkan lebih 200,000 mangsa terlibat dengan banjir dan ditempatkan di pusat pemindahan.

Banjir Kelantan 2004.
Berita banjir Johor 2006.
Persoalannya, kenapa  mekanisme dalam menguruskan mangsa banjir tetap sama walaupun kita berhadapan dengan bencana banjir hampir setiap tahun.

Tidak keterlaluan jika saya katakan agensi berkaitan iaitu MKN tidak siap siaga untuk berhadapan dengan bencana banjir yang berlaku menjelang Disember.

Tiada Peringatan Awal.

Banjir berlaku setiap bulan Disember, beza cuma banjir tersebut besar atau kecil sahaja. Namun agensi berkaitan tidak pernah mengeluarkan sebarang peringatan kepada penduduk di negeri, daerah dan kawasan yang sering dilanda banjir.

Peringatan awal penting untuk memastikan penduduk berada dalam keadaan berjaga-jaga serta membuat persiapan untuk menghadapi banjir sekaligus mampu menyelamatkan nyawa tetapi boleh mengurangkan kerugian dari segi harta benda.

Bahasa mudah faham, MKN patut keluarkan amaran awal, sekurangnya penduduk boleh simpan kelengkapan rumah, kereta dan sebagainya di tempat yang selamat. Sama ada banjir yang bakal melanda mereka besar atau kecil itu cerita lain.

Pusat Pemindahan Tidak Siap Sedia

Setiap kali banjir dewan sekolah sering dijadikan pusat pemindahan tetapi kelengkapan asas seperti bekalan makanan, selimut, tilam tidak disediakan dari awal. Pendek kata, tunggu mangsa datang baru semua agensi sibuk nak hantar tilam, selimut, beras dan sebagainya.

MKN, JKM patut persiapkan pusat pemindahan dengan keperluan asas untuk mangsa banjir. Contohnya, setiap kali bulan Disember semua pusat pemindahan telah dilengkapi dengan tilam, selimut, beras, sardin dan sebagainya untuk 500 mangsa banjir.

Sama ada banjir melanda atau tidak, itu adalah kuasa Allah SWT. Jika ditakdirkan tiada kejadian banjir berlaku dan tiada penduduk dipindahkan ke pusat pemindahan, sedekahkan saja barangan makanan tersebut kepada rumah kebajikan atau anak yatim, apa susah?

Melihat kelemahan MKN dalam menguruskan situasi banjir ketika ini, saya tidak merasakan mekanisme pengurusan banjir oleh MKN antara yang terbaik sebagaimana jawapan DS Shahidan Kassim dalam parlimen sebelum ini.


Kerana kelemahan pengurusan banjir oleh MKN, rakyat hilang kepercayaan, ada yang menyalahkan kerajaan dan lebih malang kelemahan dan kelembapan MKN dilambakkan atas bahu YAB Perdana Menteri, DS Najib Tun Razak. 

Kalau benda mudah macam ni pun MKN tak boleh nak fikir, elok Setiausaha Majlis Keselamatan Negara (MKN), Datuk Thajudeen Abdul Wahab terjun saja dalam Sungai Kelantan-Double Y.

No comments: