Daripada Nabi kepada Khalifah kepada Raja-raja...
Secara ringkas, itulah sebabnya orang Islam
pantang apabila Raja-raja Melayu dicabar.
KALAU MEMILIH TEMPAT MANDI,
PERTAMA PANTAI KEDUA TELUK,
KALAU MEMILIH PEMIMPIN NEGERI,
PERTAMA PANDAI KEDUA ELOK.
MEMILIH PEMIMPIN BUKAN SESENANG MEMILIH BAJU DAN SELUAR.KALAU BAJU DENGAN SELUAR KAT BUNDLE PUN BERSEPAH.
NAK PILIH PEMIMPIN KENA HATI-HATI DAN TELITI.SALAH PILIH KITA JUGA YANG MAKAN HATI.
LAGI SATU KITA KENA IKUT GARIS PANDUAN DAN RUJUKAN SEDIA ADA.
HADIS NABI ADA MENYEBUT:
SALAH SATU TANDA-TANDA KIAMAT SEMAKIN HAMPIR IALAH APABILA ANAK HAMBA DAN ANAK GEMBALA DIANGKAT MENJADI PEMERINTAH NEGARA.
KAU ORANG FAHAM TAK MAKSUD HADIS NI?
KALAU KAU ORANG, ORANG YANG BERIMAN DAN BERFIKIR KERANA ALLAH DAN BUKAN KERANA KEPENTINGAN TERTENTU PASTI FAHAM.ORANG YANG TAK FAHAM ATAU BUAT-BUAT TAK FAHAM, JELASLAH DIA TAKSUB DAN BEBAL TAHAP PIANG.
ORANG PAS MUNGKIN FAHAM SEBAB GURU DIA ORANG BELAJAR AGAMA TINGGI-TINGGI.
ORANG PKR TAK KISAH TENTANG HADIS-HADIS NI SEBAB DIA ORANG SIBUK SIANG MALAM MEMBERSIHKAN TAIK YANG DIBUAT TOK PEKONG DIA ORANG.
MANA DIA ORANG TAHU SANGAT TENTANG HADITH NI.....
JELASLAH KEPADA KITA BAHAWA MEMILIH PEMIMPIN BUKANLAH PERKARA YANG BOLEH DIBUAT MAIN-MAIN.NABI SENDIRI MENITIK BERATKAN DALAM HAL KEPIMPINAN.PERLU ORANG YANG BETUL MENEPATI KRITERIANYA.MAKA BAGINDA MENGELUARKAN HADITH TERSEBUT SAMPAI MENGAITKANNYA DENGAN KEHADIRAN KIAMAT!!!!!
DALAM BAHASA YANG MUDAH DIFAHAMI BAHAWA MEMILIH PEMIMPIN NEGARA PERLU MENGAMBIL KIRA PELBAGAI ASPEK.BUKAN PAKAI TANGKAP MUAT DEK KERANA POPULAR DAN DENDAM KESUMAT SEMATA-MATA!!!!
HAJI HADI BERPEGANG KEPADA HADIS NABI!!!
Haram Melantik Wanita Sebagai ‘Pemerintah’
Wanita tidak boleh menjadi Khalifah (pemimpin umat Islam). Dengan kata
lain, Khalifah harus laki-laki; dia tidak boleh seorang wanita.
Ketika sampai berita kepada Rasulullah SAW bahawa bangsa Persia telah mengangkat puteri Kisra sebagai ratu, maka baginda bersabda:
Tidak akan pernah beruntung suatu kaum yang menyerahkan kekuasaan (pemerintahan) mereka kepada seorang wanita.
"Tidak akan pernah beruntung suatu kaum yang menyerahkan urusan (pemerintahan) mereka kepada seorang wanita" (HR. Bukhari).
Ikhbar (pemberitahuan) Rasulullah SAW dengan menafikan keberuntungan pada orang yang menyerahkan kekuasaan mereka kepada seorang wanita adalah menunjukkan larangan terhadap kepimpinan wanita.
Sebab pernyataan tersebut merupakan shiyagut thalah (bentuk-bentuk perintah).
Ditambah, pemberitahuan tersebut merupakan pemberitahuan yang berisi celaan (adz dzam) kepada
mereka yang menyerahkan kekuasaannya kepada seorang wanita, dengan cara menafikan keberuntungan pada mereka, maka hal itu dapat dijadikan indikasi
(qarinah) bahawa celaan tersebut merupakan larangan yang pasti dan tegas.
Sehingga larangan mengangkat seorang wanita untuk jabatan kekuasaan di sini disertai dengan indikasi yang menunjukkan tuntutan meninggalkan perbuatan tersebut secara pasti.
Jadi, mengangkat seorang wanita sebagai penguasa adalah haram. Sedangkan yang dimaksud dengan larangan mengangkat seorang wanita menjadi penguasa di sini adalah menduduki jabatan khalifah dan jabatan-jabatan kekuasaan di bawahnya.
Sebab, yang dibicarakan di sini adalah pengangkatan puteri Kisra sebagai ratu yang berkuasa.
Jadi persoalannya adalah khusus persoalan pemerintahan, bukan khusus mengenai kejadian diangkatnya puteri Kisra saja, tetapi juga tidak boleh diertikan umum, mencakup segala hal.
Oleh kerana itu, larangan ini tidak mencakup hal-hal lain selain pemerintahan.
No comments:
Post a Comment