Monday 12 May 2014

SEKOLAH VERNAKULAR SJK(C) TAPAK SEMAIAN PERKAUMAN!!!


Bila Dah Banyak Makan Babi...!!

Dipetik dari Selangor Chronicle


Peruntukan kerajaan  tidak sepatutnya diberi kepada sekolah-sekolah vernakular, terutama sekali membabitkan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina.

Ini adalah kerana SJKC telah terbukti menjadi tapak  semaian perkauman di negara ini. 

Mereka enggan  menerima Dasar Pelajaran Kebangsaan.Harapan untuk menyaksikan hanya satu aliran pelajaran dilaksanakan di negara ini, terbantut.

Sekolah-sekolah vernakular khususnya SJKC yang telah dikenalpasti sebagai sarang chauvinisme.Namun kerajaan tetap memberikan peruntukan, bantuan modal, bahkan geran kepada Lembaga Pengelola Sekolah terbabit.

Pada masa yang sama, Lembaga Pengelola Sekolah pula bertindak membelakangkan segala arahan Kementerian Pelajaran dan membuktikan bahawa mereka memang chauvinist tegar.


Ini yang dibuktikan oleh SJKC Pulau Sebang di Melaka.

Satu pemidang terpampang di pintu masuk sekolah tersebut yang bertulisan Cina yang bermaksud, "KAMI MEMBANTAH GURU YANG TIDAK BERKELAYAKAN BAHASA CINA SEBAGAI GURU PENOLONG KANAN DI SEKOLAH CINA PULAU SEBANG."

SJKC Pulau Sebang adalah sekolah bantuan modal. Isu timbul apabila Jabatan Pelajaran telah menghantar seorang guru yang tidak berkelayakan dalam Bahasa Cina untuk menyandang jawatan Penolong Kanan sekolah tersebut. 

Pihak sekolah dan Lembaga Pengelola Sekolah telah membawa perkara itu ke Jabatan Pelajaran dan mendesak agar Jabatan Pelajaran akur dengan tuntutan dan desakan mereka.

Sebelum ini, Guru Penolong Kanan 1 adalah seorang Melayu tetapi kini sudah pencen dan pihak Jabatan telah menggantikannya dengan seorang guru Melayu yang akan mula bertugas pada 12 Mei 2014.

Ahli Lembaga Pengelola Sekolah bagaimanapun telah mendesak dan menuntut agar Jabatan Pelajaran menghantar seorang Guru Penolong Kanan 1 dari kalangan yang datangnya dari Aliran Cina bagi menggantikan guru Melayu yang telah pencen itu.

Dalam bahasa yang lebih mudah, SJKC hanya mahu membolot duit negara tetapi tidak mahu langsung pemantauan atau diatur oleh Kerajaan!

Difahamkan KESEMUA AHLI LEMBAGA PENGELOLA SEKOLAH tersebut merupakan penyokong kuat DAP.

Situasi ini jelas menunjukkan dasar-dasar kerajaan terhadap sekolah-sekolah vernakular, sebenarnya adalah silap dan salah. SJKC sememangnya amat mengalu-alukan peruntukan serta bantuan kewangan yang dihulurkan oleh Kerajaan, tetapi kegembiraan mereka setakat itu sahaja.

Mereka amat menentang sebarang bentuk yang dilihat boleh menjajah atau menukarkan SJKC kepada sekolah kebangsaan. Disebabkan itulah, HAMPIR KESEMUA SJKC menjadi penyokong kepada DAP dan menentang kerajaan, sekalipun bantuan kewangan kerajaan disebat.

Bahkan mereka menuntut agar SJKC dijadikan dasar pelajaran negara kerana kononnya SJKC menyediakan pendidikan bermutu tinggi di negara ini, sekalipun pada masa yang sama, hampir kesemua pelajar dan bekas pelajar SJKC langsung tidak tahu apa-apa tentang Malaysia dan sejarah negara ini, kecuali tentang Cina dan China.

1 comment:

Anonymous said...

AKU BENCI SJKC dan kaum kaum RACIST cina!!!
Get out of Malaysia and go back to China if you don't want to be Malaysians!!!