Tuesday 27 May 2014

Akademi Bolasepak Semestinya Gunakan Nama Sultan Pahang!!!



Penamaan Akademi Bola Sepak Mokhtar Dahari yang baharu dibangunkan di Gambang, dekat sini, sekali gus dianggap satu penghinaan secara halus kepada institusi raja di negeri ini.


Perkara tersebut tidak seharusnya berlaku memandangkan akademi terulung tersebut dibina di Pahang dan semestinya perlu mendahulukan orang yang lebih layak dan ternama dari negeri ini.


Perkara ini boleh dianggap satu penghinaan kepada institusi diraja Pahang memandangkan sepatutnya ia mengutamakan baginda dalam soal pembangunan bola sepak yang dibina di dalam negeri jajahan baginda.


Baginda bukan sahaja merupakan sultan kepada rakyat jelata di negeri ini, malah baginda juga merupakan Presiden FAM dan juga telah banyak berjasa dalam pembangunan bola sepak kebangsaan dan penggunaan nama baginda adalah layak dan tidak boleh dipertikaikan.


Perkara seperti ini tidak seharusnya berlaku dengan pemilihan nama legenda bola sepak yang tidak asing lagi Moktar Dahari digunakan kepada akademi bola sepak yang dibina di negeri ini sedangkan masih terdapat orang yang layak,” katanya.


Baginda Sultan Pahang merupakan Presiden FAM selama 30 tahun yang banyak jasanya kepada pembangunan bolasepak negara.Baginda juga ternama di peringkat Asia!


Kementerian Belia dan Sukan perlu menilai dan mengkaji semula meletakkan nama bagi akademi yang bakal melahirkan bakat baharu untuk diketengahkan pada masa akan datang.

Kita menyokong penuh pembinaan akademi seperti itu, tetapi tidak wajar dan relevan sekiranya nama Allahyarham Moktar Dahari digunakan terus.

Dia (Mokhtar Dahari) bukan anak kelahiran Pahang, kalau tidak letak nama sultan pun, masih ada lagi nama lain yang layak termasuk legenda bola sepak berasal dari negeri ini.

Seharusnya pihak bertanggungjawab peka dalam memberi penghargaan buat legenda bola sepak negara tersebut.

Sememangnya diakui Allahyarham Mokhtar Dahari banyak mengharumkan nama Malaysia menerusi sukan bola sepak tetapi ia mungkin boleh digunakan di tempat lain atau menerusi program lain. 

Di negeri ini kita perlulah mendahulukan pemerintah di sini.Kita juga perlu mengenang jasa baginda yang banyak dalam pembangunan bola sepak negara. 



KALAU BENCI SANGAT KAT SULTAN PAHANG PUN MENTERI BELIA KANGKUNG PERLU TAHU ADAT MELAYU DAN ADAT MASUK KE RUMAH ORANG!!!

JANGAN SAMPAI ORANG MENUDUH MENTERI NI BUKAN ANAK MELAYU JATI YANG TAK TAHU ADAT ISTIADAT MELAYU!

JANGAN SAMPAI PROGRAM BELIA ORANG JEMPUT MENTERI KERJA RAYA YANG MERASMIKANNYA!!!

SEPATUTNYA DS NAJIB PEKA AKAN HAL INI.NASIHATKAN BUDAK MENTAH NI BAGAIMANA NAK HORMATKAN ORANG LAIN!!!

3 comments:

Anonymous said...

Sultan yang mengikut penasihatnya menasihatkan ke arah pergaduhan, fitnah, permusuhan dan dsbg akan nampak lemah di mata rakyat.

Sultan yang bersama rakyat ditambah dengan tingginya sifat mendaulatkan Islam akan dipandang tinggi oleh rakyat.

Anonymous said...

itu menteri bangla daaa...

usin melaun said...

SULTAN AWAK TU KJ LAH,BAGUS PUNYA MENTERI KANGKUNG PERANGAI BIADAP MACAM KAU ANON 13.02