Wednesday 13 April 2016

Tun M Keliru Atau Cuba Mengeliru!!!


Aku yang keliru!

Mahathir Keliru Tentang OSA – Dr Salleh Said Keruak
Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak berkata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad nampaknya keliru mengenai Akta Rahsia Rasmi (OSA).

Dalam catatan terbaru blog beliau (keruak.blogspot.com) memetik kenyataan Dr Mahathir: 

“Saya percaya (OSA) adalah untuk menghukum mereka yang membocorkan dokumen pentadbiran kerajaan mengenai dasar, kertas Kabinet dan cukai”.

Salleh berkata Dr Mahathir juga berkata OSA adalah untuk mencegah maklumat daripada dipergunakan oleh individu, syarikat atau kerajaan asing demi faedah mereka dan ia tidak bermaksud untuk menyimpan rahsia jenayah yang dilakukan oleh pegawai, pekerja atau individu.

“Jenayah seperti ini perlu dilaporkan atau didedahkan oleh sesiapa yang mengetahuinya. Prosiding jenayah haruslah dipatuhi,”kata Dr Mahathir.

Sambil merujuk kepada kenyataan Dr Mahathir, Salleh berkata pertama sekali, semua orang perlu memahami isu tentang pemberi maklumat dan hak-hak pemberi maklumat mengikut Akta Perlindungan Pemberi Maklumat (WPA) 2010.

“WPA menyatakan bahawa pemberi maklumat boleh memberikan bukti sekiranya ia diperoleh secara sah menerusi kerja mereka. Ungkapan di sini adalah ‘diperoleh secara sah menerusi kerja mereka’.

“Ia tidak melindungi pencurian data atau dokumen atau maklumat yang diperoleh secara haram, ini adalah satu aspek yang sangat penting dalam WPA yang sama ada Dr Mahathir tidak memahaminya atau tidak memberitahu kita,” kata Salleh.

Secara ringkasnya, seseorang tidak boleh melawan jenayah dengan melakukan jenayah, dan sebarang dokumen atau fail yang dicap ‘RAHSIA’ adalah di bawah perlindungan OSA, katanya.

Salleh berkata seperti yang dikatakan secara sinis oleh Allahyarham Raja Aziz Addruse (seorang peguam dan bekas presiden Majlis Peguam) di mahkamah pada 2002 mengenai kes Mohamad Ezam Mohd Nor (bekas Ketua Pemuda Parti Keadilan Rakyat), walaupun kertas tandas dicap ‘RAHSIA’, sesiapa yang memiliki kertas tandas itu telah melakukan suatu jenayah dan boleh dipenjarakan.

“Mohamad Ezam didapati bersalah dan dikenakan hukuman penjara dua tahun oleh kerajaan Dr Mahathir kerana melanggar OSA, walaupun beliau berkata benar. Jenayah Mohamad Ezam adalah untuk mendedahkan penyelewengan oleh orang tertentu yang berkuasa.

“Dalam erti kata lain, bukannya kandungan fail itu yang penting, malah ia mungkin hanya menu makan malam jabatan yang sama sekali tidak sensitif kepada keselamatan negara. Perkara utamanya adalah klasifikasi ‘Rahsia Besar’ fail berkenaan,” kata Salleh.

Beliau berkata sudah semestinya Dr Mahathir, yang menyandang jawatan perdana menteri selama 22 tahun, memahami tentang klasifikasi ‘Rahsia Besar’ dan fail, kertas atau dokumen tertentu yang tidak memerlukan cap ‘RAHSIA’ tetapi dilindungi secara automatik di bawah OSA, dengan atau tanpa sebarang cap RAHSIA.

“Ini adalah asasnya, ia membingungkan apabila Dr Mahathir seolah-olah tidak memahami mengenai perkara ini, dan lebih membingungkan lagi adalah hakikatnya bekas perdana menteri itu telah menghantar Mohamad Ezam ke penjara kerana melakukan apa yang beliau (Dr Mahahir) kata, rakyat Malaysia harus lakukan,” kata Salleh.

— Bernama


Mahathir pun dah jadi kaki spin tegar . Bekas pemimpin besar negara ku,apa sudah jadi..kenapa dengki mu tak habis-habis ,rakyat respect Tun ,tapi tu dah melampau,jadi terpaksalah tindakan diambil untuk mengelakkan Tun meroyan yang bukan-bukan sampai OSA pun tak faham.Dulu Tun penjarakan orang ,sekarang pulak tak faham.He he he! Besar punya kaki spin.Hilang dah hormat orang pada dia.


 Tun M dah masuk zon nyanyuk. Kesilapan dan aib yang telah ditutup oleh Allah dibukanya sendiri tanpa tekanan atau soalan. Dia sendiri buka apa yang pernah 
dia buat dahulu.

3 comments:

Anonymous said...

Bukan Tun M je keliru.

Sepatutnya semua Melayu perlu keliru.

Pemerintah Melayu dah memerintah lebih 60 tahun. Tapi.......

Melyu semakin terkebelakang dibandingkan bangsa lain.

Anonymous said...

sebab melayu mentaliti subsidi!tun m sampai menangis tak berjaya ubah mentaliti melayu.sekarang tun m nak kelirukan melayu pulak.maklumlah dia bukan melayu pun.

Anonymous said...

Melayu mentaliti subsidi terus di bela sampai sekarang.

Sebab Pemimpin Melayu skarang dah BELAJAR dari pemimpin orang Melayu(Yang Bukan Melayu) mcmana nak terus kekal perintah. Mesti pastikan Melayu terus ketinggalan dan terus mengharapkan bantuan.

JANGAN LUPA RAMAI LAGI PEMIMPIN BUKAN MELAYU DALAM PIMPINAN PARTI MELAYU.

Cuma mereka senyap je asalkan duit masyukkkkk...

Melayu oh Melayu. Rasa2 dah boleh bayangkan akan jadi 50 tahun lagi dibawah PARTI PIMPINAN MELAYU SEKARANG?

LAGI KETINGGALAN DARI YANG TERTINGGAL.

Mungkinkah lebih mundur dari India? Jangan terkejut?