Thursday 19 March 2015

JANDA BAIK VS JANDA ISING!

Bila janda ini bersuara makin gila aku tengok!!!...Bebal punya JANDA!!!...Anak bapak sama cilakak perangainya!!!...

Untuk pengetahuan semua
MP boleh bercakap, berbahas, berhujah akan apa saja tajuk dalam Parlimen tapi tertakluk kpd 4 perkara:
Berdasarkan Artikel 63 (4) Perlembagaan yang menyatakan keistimewaan daripada dikenakan tindakan mahkamah ke atas apa yang dicakapkan ketika prosiding Dewan Negara atau Dewan Rakyat adalah tertakluk pada empat perkara.
Empat perkara tersebut ialah menyentuh Dan mempersoal berhubung:

1. Artikel 153 iaitu hak istimewa orang Melayu, 

2. Artikel 152 mengenai bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan,

3. Artikel 181 tentang Raja-raja Melayu dan 

4. perkara yang tergolong kepada definisi hasutan menurut Akta Hasutan 1948.

'Janda Baik' Ahli Parlimen ini telah menyentuh soal Artikel 153, 152, 181 dan hasutan di bawah Akta Hasutan, maka beliau boleh diambil tindakan di mahkamah atas apa yang mereka cakap dalam Parlimen.
Ini selari dengan keputusan Mahkamah Persekutuan dalam kes Mark Koding yang menyatakan imuniti ahli Parlimen bukan mutlak seperti anggapan umum sebaliknya tertakluk pada sekatan sebagaimana Artikel 63 (4).
Ahli Parlimen sama ada ahli Dewan Rakyat atau Dewan Negara mesti memastikan setiap perkataan yang dituturkan adalah berpandukan pada Artikel 63 (4) yang ada sekatan.
Akta Hasutan adalah akta terakhir (line of defence) ruang lingkup pada akta tersebut adalah luas termasuk pada perkara yang boleh membangkitkan kemarahan rakyat berhubung penentangan terhadap Raja-raja malah ke atas kerajaan.
Kenyataan-kenyataan yang membangkitkan perasaan saling membenci antara kaum serta kenyataan yang menimbulkan rasa kemarahan atau tidak puas hati pada sistem keadilan negara juga adalah kesalahan di bawah Akta Hasutan.
Apabila sistem keadilan negara dipersoalkan di Parlimen baru-baru ini hingga membawa rasa tidak puas hati, maka apa yang dibangkitkan itu adalah tergolong pada maksud hasutan di bawah akta berkenaan.
Seperti yang dinyataka n di bawah Seksyen 3 (1) (c) Akta Hasutan yang kesalahannya dinyatakan di bawah seksyen 4 dengan hukuman yang diperuntukkan ialah denda maksimum RM5,000 atau penjara maksimum tiga tahun atau kedua-duanya.

1 comment:

Anonymous said...

Ada orang terima undang2 ikut suka hati sahaja. Jika memihak kepadanya undang2 betul kalau tidak, semua jadi x betul. Penyakit la ni...........