Tuesday 5 May 2015

SELIDIK FAKTA SEBELUM MENGHENTAM!


Kalau rasa diri tu bangang jangan baca...!!



Fakta mengenai Hutang Negara


1)Bagaimana jumlah hutang luar negara pada tahun 2013 RM196 billion boleh naik mendadak sehingga menjadi RM740 billion pada tahun 2014?



Ini kerana bermula tahun 2014 pentakrifan hutang telah berubah daripada hutang kerajaan, hutang syarikat awam, swasta dan persendirian tetapi kini dirangkumi sekali deposit dan hutang yang diambil oleh warga asing. Skop definisi hutang telah diluaskan bukan sahaja kepada Malaysia tetapi seluruh dunia.

Jika pentakrifan baru ini digunapakai pada tahun 2013 maka hutang negara pada 2013 akan menjadi RM696.6 billion.

Jadi berapakah jumlah sebenar hutang kerajaan di luar negara?

Daripada jumlah RM744.7 billion

42% = adalah deposit dan hutang warga asing

37% = hutang sektor swasta

10% = hutang syarikat awam

9% = kredit pelaburan dan jaminan

2% = hutang kerajaan pusat

Maka jawapan sebenar jumlah hutang kerajaan pusat sebanyak 2% ialah RM16.8 billion dan kadar ini masih dalam kadar yang stabil berbanding negara negara lain.

Sumber: Bank Negara Malaysia

p/s: aku pernah tanya soalan direct kat Rafizi Ramli semasa Forum 1MDB di Karangkraf.Adakah pertikaian dia mengenai keadaan hutang negara yang darurat mengikut takrifan definisi hutang yang terbaru? Dia tak jawab soalan aku. Sekian.

2 comments:

Anonymous said...

Kalau dah kaya tak de hutang banyak.... tak perlunye gst tuhhhhhh.

Cukup je TAMBAH PEGAWAI LHDN(yang ikhlas... bukan kaki seks) banyak2 pastikan pembayar cukai tak menipu ikut sistem dulu.

Kutukandewata said...

gst menurut pakar ekonomi dunia adalah sistem percukaian yang terbaik! sbb itu 169 negara mengamalkan!

pengalaman di negara tersebut pada peringkat permulaan dalam jangka masa 6 bulan hingga ke 2 tahun akan mengalami perubahan dan penambahbaikan bersandarkan maklumbalas drp rakyat!

selepas tempoh itu ianya berjalan lancar dan rakyat mulai menikmati hasil kebaikan gst!sbb tu di negara2 tersebut gst berjalan berterusan hingga sekarang!

indonesia melaksanakn gst tahun 1984.sekarang jokowi menaikkan gst drp 6% kpd 10%.rakyat nya tak bersungut krn tahu pulangan kpd mereka adalah lumayan!