APAKAH INI AGAMA SYIAH YANG KALIAN BANGGAKAN
DAN KALIAN BELA…. WAL’IYAD ZUBILLAH.”’
Ini adalah kesesatan pertama oleh Syiah. Para Imam
tarekat Naqshahbandi ada memiliki gambar ini
sebagai wasilah sebagaimana yang disebut oleh
Ustaz Muhammad Asri.
tarekat Naqshahbandi ada memiliki gambar ini
sebagai wasilah sebagaimana yang disebut oleh
Ustaz Muhammad Asri.
Apakah Kitab Al-Kafi?
Kitab al-Kafi adalah merupakan rujukan utama
penganut Syi’ah di mana mereka mengambil
ajaran-ajaran dari kitab ini sebagai pegangan
agama mereka. Kitab ini adalah setaraf dengan
kitab Sahih Bukhari di sisi Ahl as-Sunnah
wal-Jamaah.
penganut Syi’ah di mana mereka mengambil
ajaran-ajaran dari kitab ini sebagai pegangan
agama mereka. Kitab ini adalah setaraf dengan
kitab Sahih Bukhari di sisi Ahl as-Sunnah
wal-Jamaah.
Pandangan Imam Syafii Terhadap Syiah.
Pandangan Imam Syafii Terhadap Syiah dan bukan pandangan Aqidah Al-Asy’ariah. Adalah menjadi
kesalahan fatal bila mengaitkan Imam Syafii dengan
Aqidah Al-Asy’ariah.
kesalahan fatal bila mengaitkan Imam Syafii dengan
Aqidah Al-Asy’ariah.
Dari Yunus bin Abdila’la, beliau berkata: Saya telah mendengar asy-Syafi’i, apabila disebut nama Syi’ah Rafidhah, maka ia mencelanya dengan sangat keras,
dan berkata: “Kelompok terjelek! (terhodoh)”.
(al-Manaqib, karya al-Baihaqiy, 1/468. Manhaj Imam
asy-Syafi’i fi Itsbat al-Aqidah, 2/486).
dan berkata: “Kelompok terjelek! (terhodoh)”.
(al-Manaqib, karya al-Baihaqiy, 1/468. Manhaj Imam
asy-Syafi’i fi Itsbat al-Aqidah, 2/486).
“Saya belum melihat seorang pun yang paling
banyak bersaksi/bersumpah palsu (berdusta)
dari Syi’ah Rafidhah.” (Adabus Syafi’i, m/s. 187,
al-Manaqib karya al-Baihaqiy, 1/468 dan Sunan
al-Kubra, 10/208. Manhaj Imam asy-Syafi’i fi Itsbat
al-Aqidah, 2/486).
banyak bersaksi/bersumpah palsu (berdusta)
dari Syi’ah Rafidhah.” (Adabus Syafi’i, m/s. 187,
al-Manaqib karya al-Baihaqiy, 1/468 dan Sunan
al-Kubra, 10/208. Manhaj Imam asy-Syafi’i fi Itsbat
al-Aqidah, 2/486).
Imam asy-Syafi’i berkata tentang seorang Syi’ah
Rafidhah yang ikut berperang: “Tidak diberi sedikit
pun dari harta rampasan perang, kerana Allah menyampaikan ayat fa’i (harta rampasan perang),
kemudian menyatakan:
Rafidhah yang ikut berperang: “Tidak diberi sedikit
pun dari harta rampasan perang, kerana Allah menyampaikan ayat fa’i (harta rampasan perang),
kemudian menyatakan:
Dan orang-orang yang datang sesudah mereka
(Muhajirin dan Anshar), mereka berdoa: “Ya Rabb
kami, beri ampunlah kami dan saudara-saudara
kami yang telah beriman lebih dahulu dari kami”.
(Surah al-Hasyr, 59: 10) maka barang siapa yang
tidak menyatakan demikian, tentunya tidak
berhak (mendapatkan bahagian fa’i).”
(at-Thabaqat, 2/117. Manhaj Imam asy-Syafi’i fi
Itsbat al-Aqidah, 2/487).
(Muhajirin dan Anshar), mereka berdoa: “Ya Rabb
kami, beri ampunlah kami dan saudara-saudara
kami yang telah beriman lebih dahulu dari kami”.
(Surah al-Hasyr, 59: 10) maka barang siapa yang
tidak menyatakan demikian, tentunya tidak
berhak (mendapatkan bahagian fa’i).”
(at-Thabaqat, 2/117. Manhaj Imam asy-Syafi’i fi
Itsbat al-Aqidah, 2/487).
FAHAMAN SYAH!!!
Syi’ah: Harus Menyetubuhi Isteri Pada Dubur
Daripada al-Barqiyy, beliau memarfu’kannya [Menyambungkan sanad sampai kepada imam
maksum Syiah] daripada Abi Abdillah a.s. katanya:
maksum Syiah] daripada Abi Abdillah a.s. katanya:
“Bila seseorang menyetubuhi isterinya pada duburnya
lalu dia tidak sempat keluar air mani maka kedua-duanya tidak wajib mandi. Jikalau dia keluar air mani maka wajib mandi ke atasnya dan isterinya tidak wajib mandi”. (Rujukan: Muhammad bin Ya’kob al-Kulaini al-Furu’
min al-Kafi jil. 3 hal. 47).
lalu dia tidak sempat keluar air mani maka kedua-duanya tidak wajib mandi. Jikalau dia keluar air mani maka wajib mandi ke atasnya dan isterinya tidak wajib mandi”. (Rujukan: Muhammad bin Ya’kob al-Kulaini al-Furu’
min al-Kafi jil. 3 hal. 47).
Syi’ah: Ahlus Sunnah Adalah Kafir Dan
Najis.
Najis.
Adapun Nasibi [ialah gelaran kepada Ahlus Sunnah
yang digunakan oleh Syi’ah], keadaannya dan hukum tentangnya maka telah diterangkan tentangnya iaitu
dua perkara.
yang digunakan oleh Syi’ah], keadaannya dan hukum tentangnya maka telah diterangkan tentangnya iaitu
dua perkara.
Pertama, dalam menerangkan makna Nasibi yang disebutkan di dalam riwayat-riwayat bahawa mereka
adalah najis dan lebih buruk daripada Yahudi, Nasrani
dan Majusi.
adalah najis dan lebih buruk daripada Yahudi, Nasrani
dan Majusi.
Mereka juga adalah kafir serta najis dengan
kesepakatan ulama Imamiyyah (keredhaan Allah
untuk mereka). Pendapat yang dipegang oleh
kebanyakan ashab (ulama Syi’ah) ialah mereka
adalah orang yang menyatakan permusuhan
terhadap Ahlul Bait Muhammad shallallahu alaihi
wasallam.
kesepakatan ulama Imamiyyah (keredhaan Allah
untuk mereka). Pendapat yang dipegang oleh
kebanyakan ashab (ulama Syi’ah) ialah mereka
adalah orang yang menyatakan permusuhan
terhadap Ahlul Bait Muhammad shallallahu alaihi
wasallam.
[Memusuhi dan membenci Ahlul Bait di sisi Syi’ah bermaksud tidak menerima dan beriman terhadap
mereka sebagaimana akidah yang dianuti oleh
penganut Syi’ah] dan sentiasa melahirkan kebencian terhadap mereka (Ahlul Bait).
mereka sebagaimana akidah yang dianuti oleh
penganut Syi’ah] dan sentiasa melahirkan kebencian terhadap mereka (Ahlul Bait).
Syi’ah: Ahlus Sunnah Lebih Hina
Daripada Anjing.
Daripada Anjing.
Daripada Ibnu Abi Ya’fur daripada Abu Abdillah a.s. katanya:
“Jangan mandi daripada telaga yang berhimpun
padanya sisa air mandi dari bilik mandi kerana
padanya terdapat air mandi anak zina dan ia tidak
akan bersih sehingga tujuh keturunan dan padanya
juga terdapat air mandian nasibi dan ia adalah yang
paling buruk di antara keduanya. Sesungguhnya
Allah tidak menciptakan makhluk yang lebih buruk
dari anjing dan sesungguhnya nasibi adalah lebih
hina di sisi Allah dari anjing”.
(Rujukan: Muhammad bin Ya’kob al-Kulaini al-Furu’
min al-Kafi jil. 3 hal. 14)
padanya sisa air mandi dari bilik mandi kerana
padanya terdapat air mandi anak zina dan ia tidak
akan bersih sehingga tujuh keturunan dan padanya
juga terdapat air mandian nasibi dan ia adalah yang
paling buruk di antara keduanya. Sesungguhnya
Allah tidak menciptakan makhluk yang lebih buruk
dari anjing dan sesungguhnya nasibi adalah lebih
hina di sisi Allah dari anjing”.
(Rujukan: Muhammad bin Ya’kob al-Kulaini al-Furu’
min al-Kafi jil. 3 hal. 14)
Agama Syi’ah: Sahabat-Sahabat
Merupakan Penyeleweng Al-Quran.
Merupakan Penyeleweng Al-Quran.
Mereka golongan yang gemar takwil ayat-ayat Allah. Sesungguhnya Allah taala telah menerangkan kisah
orang-orang yang mengubah (kitab Allah) dengan
firman-Nya:
orang-orang yang mengubah (kitab Allah) dengan
firman-Nya:
الَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِندِ اللَّهِ لِيَشْتَرُواْ بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً
Orang-orang yang menulis Al Kitab dengan tangan
mereka sendiri, lalu dikatakannya: “Ini dari Allah”,
(dengan maksud) untuk memperoleh keuntungan
yang sedikit dengan perbuatan itu.
[Al-Baqarah ayat 79]
mereka sendiri, lalu dikatakannya: “Ini dari Allah”,
(dengan maksud) untuk memperoleh keuntungan
yang sedikit dengan perbuatan itu.
[Al-Baqarah ayat 79]
Syiah mentakwil ayat ini iaitu mereka (sahabat-
sahabat Nabi) memasukkan ke dalam kitab sesuatu
yang tidak dikatakan oleh Allah untuk mengelirukan manusia lalu Allah membutakan hati-hati mereka
sehingga mereka meninggalkan di dalamnya
(al-Quran) sesuatu yang menunjukkan perbuatan
yang telah mereka lakukan kepadanya dan
menerangkan tipu daya mereka, menimbulkan
kekeliruan dan menyembunyikan apa yang mereka
lakukan terhadapnya (al-Quran).
sahabat Nabi) memasukkan ke dalam kitab sesuatu
yang tidak dikatakan oleh Allah untuk mengelirukan manusia lalu Allah membutakan hati-hati mereka
sehingga mereka meninggalkan di dalamnya
(al-Quran) sesuatu yang menunjukkan perbuatan
yang telah mereka lakukan kepadanya dan
menerangkan tipu daya mereka, menimbulkan
kekeliruan dan menyembunyikan apa yang mereka
lakukan terhadapnya (al-Quran).
Syi’ah: Al-Quran Sekarang Tidak Asli
Kerana Ianya Bukanlah Yang Dihimpun
kan Oleh Imam-Imam Maksum Di Sisi
Syi’ah.
Kerana Ianya Bukanlah Yang Dihimpun
kan Oleh Imam-Imam Maksum Di Sisi
Syi’ah.
Thiqah al-Islam (al-Kulaini) daripada Muhammad
bin Yahya daripada Ahmad bin Muhammad
daripada Ibnu Mahbub daripada ‘Amar bin Abi
al-Miqdam daripada Jabir katanya, aku mendengar
Abu Ja’far a.s. berkata:
bin Yahya daripada Ahmad bin Muhammad
daripada Ibnu Mahbub daripada ‘Amar bin Abi
al-Miqdam daripada Jabir katanya, aku mendengar
Abu Ja’far a.s. berkata:
“Tidaklah seseorang itu mendakwa bahawa ia telah mengumpulkan al-Quran kesemuanya sebagaimana diturunkan melainkan ia adalah seorang pendusta,
al-Quran tidak dihimpunkan dan dihafal sebagaimana diturunkan oleh Allah Taala kecuali Ali bin Abi Talib
a.s. dan imam-imam selepasnya a.s.”
al-Quran tidak dihimpunkan dan dihafal sebagaimana diturunkan oleh Allah Taala kecuali Ali bin Abi Talib
a.s. dan imam-imam selepasnya a.s.”
As-Saffar di dalam al-Bashaair daripada Muhammad bin al-Husain bin Syu’aib daripada Abdul Ghaffar katanya, ada seorang bertanya Abu Ja’far a.s. maka dia a.s. menjawab:
“Tidak ada seorangpun yang mampu untuk mengatakan bahawa dia menghimpunkan keseluruhan al-Quran kecuali para washi (imam-imam)”.
Syi’ah: Imam-Imam Mempunyai Kedudukannya Sama Dengan Para
Nabi Dan Tidak Sempurna Segala
Amalan Tanpa Beriman Kepada
Imam-Imam.
Amalan Tanpa Beriman Kepada
Imam-Imam.
Sesungguhnya imamah berada pada kedudukan
para nabi, warisan para washi, kepimpinan daripada
Allah dan kepimpinan daripada Rasulullah shallallahu
alaihi wasallam., seperti kedudukan Amir al-Mukminin
a.s., pusaka Hasan dan Husain a.s. sesungguhnya
imamah adalah teraju agama, peraturan kepada orang-orang Islam, kebaikan di dunia dan kemuliaan kepada
orang-orang beriman.
para nabi, warisan para washi, kepimpinan daripada
Allah dan kepimpinan daripada Rasulullah shallallahu
alaihi wasallam., seperti kedudukan Amir al-Mukminin
a.s., pusaka Hasan dan Husain a.s. sesungguhnya
imamah adalah teraju agama, peraturan kepada orang-orang Islam, kebaikan di dunia dan kemuliaan kepada
orang-orang beriman.
Sesungguhnya imamah adalah asas Islam yang subur,
dan cabangnya yang tinggi. Kesempurnaan sembahyang, zakat, puasa, haji dan jihad adalah dengan (kepercayaan kepada) imam. Dan juga (kesempurnaan dengan imam) menyempurnakan fai dan sedekah, melaksanakan hudud dan hukum-hukum dan menghalang (mempertahankan) tempat sasaran musuh dan penjuru-penjuru (Negara).
dan cabangnya yang tinggi. Kesempurnaan sembahyang, zakat, puasa, haji dan jihad adalah dengan (kepercayaan kepada) imam. Dan juga (kesempurnaan dengan imam) menyempurnakan fai dan sedekah, melaksanakan hudud dan hukum-hukum dan menghalang (mempertahankan) tempat sasaran musuh dan penjuru-penjuru (Negara).
Syi’ah: Imam-Imam Mempunyai Ciri-Ciri Khusus Termasuk Maksum
Imam itu suci daripada dosa dan selamat daripada
sebarang keaiban, dikhususkan dengan ilmu
(diberikan ilmu yang khusus), diberikan sifat
penyantun, peraturan agama, kemuliaan orang-
orang Islam, kebencian orang-orang munafik dan kebinasaan kepada orang-orang kafir.
sebarang keaiban, dikhususkan dengan ilmu
(diberikan ilmu yang khusus), diberikan sifat
penyantun, peraturan agama, kemuliaan orang-
orang Islam, kebencian orang-orang munafik dan kebinasaan kepada orang-orang kafir.
Imam-imam adalah orang yang maksum daripada
sebarang dosa dan kekurangan. Imam-imam
mempunyai ilmu khusus yang tidak diberikan
kepada sesiapapun termasuk para nabi. Dengan
imam-imam sahaja orang-orang Islam akan
memperoleh kemuliaan serta mengalahkan
orang-orang kafir.
sebarang dosa dan kekurangan. Imam-imam
mempunyai ilmu khusus yang tidak diberikan
kepada sesiapapun termasuk para nabi. Dengan
imam-imam sahaja orang-orang Islam akan
memperoleh kemuliaan serta mengalahkan
orang-orang kafir.
Syi’ah: Imam-Imam Syiah Mempunyai
Sifat-Sifat Ketuhanan
Sifat-Sifat Ketuhanan
Ali bin Muhammad dan Muhammad bin al-Hasan
daripada Sahl bin Ziyad daripada Muhammad bin
al-Walid katanya: Sa’id al-A’raj telah meriwayatkan
kepada kami, katanya: Saya dan Sulaiman bin Khalid
masuk menemui Abu Abdillah a.s. lalu dia
memulakan (bicara) kepada kami dengan berkata:
daripada Sahl bin Ziyad daripada Muhammad bin
al-Walid katanya: Sa’id al-A’raj telah meriwayatkan
kepada kami, katanya: Saya dan Sulaiman bin Khalid
masuk menemui Abu Abdillah a.s. lalu dia
memulakan (bicara) kepada kami dengan berkata:
“Wahai Sulaiman! Apa-apa yang datang daripada
Amir al-Mukminin (‘Ali) a.s. hendaklah diambil
(amalkan) dan apa-apa yang dilarang olehnya
hendaklah ditinggalkan. Beliau diberikan kelebihan sebagaimana yang diberikan kepada Rasulullah
shallallahu alaihi wasallam.a. dan Rasulullah
shallallahu alaihi wasallam.a. diberikan kelebihan
mengatasi sekalian makhluk Allah.
Amir al-Mukminin (‘Ali) a.s. hendaklah diambil
(amalkan) dan apa-apa yang dilarang olehnya
hendaklah ditinggalkan. Beliau diberikan kelebihan sebagaimana yang diberikan kepada Rasulullah
shallallahu alaihi wasallam.a. dan Rasulullah
shallallahu alaihi wasallam.a. diberikan kelebihan
mengatasi sekalian makhluk Allah.
Menghubungkan kekurangan atau keaiban kepada
mana-mana hukum yang dibuat Amir al-Mukminin a.s. adalah seperti menghubungkan kekurangan kepada
Allah ‘azza wa jalla dan kepada Rasul-Nya shallallahu
alaihi wasallam.a..
mana-mana hukum yang dibuat Amir al-Mukminin a.s. adalah seperti menghubungkan kekurangan kepada
Allah ‘azza wa jalla dan kepada Rasul-Nya shallallahu
alaihi wasallam.a..
(Rujukan: Muhammad bin Ya’kub al-Kulaini al-Usul
min al-Kafi jil. 1 hal. 197)
Syi’ah: Tiada Perbezaan Sembahyang
Ahlus Sunnah Dengan Perzinaannya.
Ahlus Sunnah Dengan Perzinaannya.
Daripada Hannan daripada Abi Abdillah a.s. katanya:
“Tidak memberi apa-apa erti (sama sahaja) seorang
Nasibi itu sama ada ia bersembahyang atau berzina.
Ia adalah balasan yang sesuai dengan amalannya
kerana kecuaiannya terhadap sebesar-besar syarat (penerimaan amalan seseorang-penterjemah
berdasarkan riwayat rukun Islam di sisi Syi’ah)
iaitu al-Walayah. Maka amalannya itu sama seperti
orang yang sembahyang tetapi tidak berwuduk’.
Ayat ini turun berkenaan mereka:.
“Tidak memberi apa-apa erti (sama sahaja) seorang
Nasibi itu sama ada ia bersembahyang atau berzina.
Ia adalah balasan yang sesuai dengan amalannya
kerana kecuaiannya terhadap sebesar-besar syarat (penerimaan amalan seseorang-penterjemah
berdasarkan riwayat rukun Islam di sisi Syi’ah)
iaitu al-Walayah. Maka amalannya itu sama seperti
orang yang sembahyang tetapi tidak berwuduk’.
Ayat ini turun berkenaan mereka:.
عَامِلَةٌ نَاصِبَةٌ (*) تَصْلَى نَارًا حَامِيَةً
Mereka menjalankan kerja yang berat lagi berpenat
lelah, (*) Mereka tetap menderita bakaran Neraka
yang amat panas (membakar)
[Surah al-Ghasyiah ayat 3 dan 4].
(Rujukan: Muhammad bin Ya’kob al-Kulaini
ar-Raudhah min al-Kafi jil. 8 hal. 160,161)
lelah, (*) Mereka tetap menderita bakaran Neraka
yang amat panas (membakar)
[Surah al-Ghasyiah ayat 3 dan 4].
(Rujukan: Muhammad bin Ya’kob al-Kulaini
ar-Raudhah min al-Kafi jil. 8 hal. 160,161)
Agama Syi’ah: Kedudukan Imam-Imam Adalah Seperti Nabi-Nabi Bahkan
Mengatasi Mereka.
Mengatasi Mereka.
Sesungguhnya nabi-nabi dan imam-imam a.s.
diberikan taufik oleh Allah serta dikurniakan
daripada perbendaharaan ilmu dan hikmah-
hikmahNya (Allah) kepada mereka apa yang
tidak diberikan kepada orang lain lalu ilmu
mereka mengatasi ilmu orang yang sezaman
dengan mereka.
diberikan taufik oleh Allah serta dikurniakan
daripada perbendaharaan ilmu dan hikmah-
hikmahNya (Allah) kepada mereka apa yang
tidak diberikan kepada orang lain lalu ilmu
mereka mengatasi ilmu orang yang sezaman
dengan mereka.
“Dan barang siapa yang dianugerahi al hikmah itu,
ia benar-benar telah dianugerahi kurnia yang banyak.
Dan hanya orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil pelajaran (dari firman Allah).”
(Surah al-Baqarah 269)
ia benar-benar telah dianugerahi kurnia yang banyak.
Dan hanya orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil pelajaran (dari firman Allah).”
(Surah al-Baqarah 269)
“(Nabi mereka) berkata: “Sesungguhnya Allah telah memilihnya menjadi rajamu dan menganugerahinya
ilmu yang luas dan tubuh yang perkasa.”
Allah memberikan pemerintahan kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah Maha Luas pemberian
-Nya lagi Maha Mengetahui.” (Surah al-Baqarah 247).
ilmu yang luas dan tubuh yang perkasa.”
Allah memberikan pemerintahan kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah Maha Luas pemberian
-Nya lagi Maha Mengetahui.” (Surah al-Baqarah 247).
Dan Ia berfirman kepada Nabi-Nya shallallahu alaihi wasallam.:
“Allah telah menurunkan kepadamu Kitab (Al-Quran)
serta Hikmah (pengetahuan yang mendalam) dan telah mengajarkanmu apa yang engkau tidak mengetahuinya
dan adalah kurnia Allah yang dilimpahkanNya kepada
mu amatlah besar.” (Surah an-Nisa’ 113)
serta Hikmah (pengetahuan yang mendalam) dan telah mengajarkanmu apa yang engkau tidak mengetahuinya
dan adalah kurnia Allah yang dilimpahkanNya kepada
mu amatlah besar.” (Surah an-Nisa’ 113)
Sesungguhnya bila Allah ‘azza wa jalla memilih
seorang hamba untuk melaksanakan urusan hamba-
hamba-Nya, dia akan menyinari hatinya, meletakkan
di dalam hatinya sumber-sumber hikmah, sentiasa mengilhamkannya dengan ilmu, tidak lemah selepas
itu di dalam memberikan jawapan, tidak melencong
dari ketepatan.
seorang hamba untuk melaksanakan urusan hamba-
hamba-Nya, dia akan menyinari hatinya, meletakkan
di dalam hatinya sumber-sumber hikmah, sentiasa mengilhamkannya dengan ilmu, tidak lemah selepas
itu di dalam memberikan jawapan, tidak melencong
dari ketepatan.
Khomeini: Kedudukan Sayyidina Ali Setaraf Dengan Nabi Muhammad Shallallahu Alaihi Wasallam.
Syeikh dan ustaz kita al-‘Arif al-Kamil Syeikh al-Abadi di dalam al-Ma’arif al-Ilahiyyah di hadapan murid-muridnya:
“Kalaulah Ali a.s. muncul sebelum Rasulullah shallallahu alaihi wasallam. pasti dia akan menyatakan syari’at sebagaimana yang dinyatakan oleh Nabi shallallahu alaihi wasallam. dan pasti dia akan menjadi nabi serta rasul. Yang demikian adalah kerana kedua-duanya sama dari segi kerohanian dan kedudukan-kedudukan maknawi (batin) dan zahir”. (Rujukan: Misbah al-Hidayah ila al-Khilafah wa al-Wilayah al-Imam al-Khomeini hal. 153).
Syi’ah: Ahl as-Sunnah Adalah Anak Zina.
Daripada Abi Hamzah daripada Abi Ja’far a.s. katanya
(Abu Hamzah): aku berkata kepadanya (Abu Ja’far):
(Abu Hamzah): aku berkata kepadanya (Abu Ja’far):
“Sesungguhnya pengikut-pengikut kita menghina
dan menuduh orang yang menyalahi mereka”. Imam
Abu Ja’far berkata kepadaku: “Menahan diri daripada mereka adalah lebih baik”[bertaqiyyah].
dan menuduh orang yang menyalahi mereka”. Imam
Abu Ja’far berkata kepadaku: “Menahan diri daripada mereka adalah lebih baik”[bertaqiyyah].
Kemudian dia berkata lagi kepadaku: “Demi Allah,
wahai Abu Hamzah! Sesungguhnya semua manusia
adalah anak zina kecuali Syi’ah kita”.
(Rujukan: Muhammad bin Ya’kob al-Kulaini ar-
Raudhah min al-Kafi jil. 8 hal. 285).
wahai Abu Hamzah! Sesungguhnya semua manusia
adalah anak zina kecuali Syi’ah kita”.
(Rujukan: Muhammad bin Ya’kob al-Kulaini ar-
Raudhah min al-Kafi jil. 8 hal. 285).
Syi’ah: Imam Mahdi Bila Dibangkitkan
Akan Memenggal Ahl As-Sunnah.
Akan Memenggal Ahl As-Sunnah.
Daripada Salam bin al-Mustanir katanya, saya
mendengar Abu Ja’far (Muhammad al-Baqir) a.s. meriwayatkan apabila al-Qaim (al-Mahdi) bangkit,
dia akan mengemukakan keimanan [Mengikut
fahaman Syi’ah] kepada setiap Nasibi.
mendengar Abu Ja’far (Muhammad al-Baqir) a.s. meriwayatkan apabila al-Qaim (al-Mahdi) bangkit,
dia akan mengemukakan keimanan [Mengikut
fahaman Syi’ah] kepada setiap Nasibi.
Jikalau dia (Nasibi) benar-benar menerimanya
(maka ia akan selamat) dan jika tidak al-Qaim akan memenggal lehernya atau dia memberikan jizyah (penerimaan jizyah ini berlaku pada permulaan
kebangkitan al-Mahdi kerana berdasarkan riwayat
riwayat yang lain menunjukkan tidak diterima
daripada Nasibi atau Ahl as-Sunnah kecuali diberi
pilihan sama ada beriman sebagaimana Syi’ah atau
dibunuh) sebagaimana ahli zimmi memberikan
jizyah (kepada kerajaan Islam) pada hari ini.
(maka ia akan selamat) dan jika tidak al-Qaim akan memenggal lehernya atau dia memberikan jizyah (penerimaan jizyah ini berlaku pada permulaan
kebangkitan al-Mahdi kerana berdasarkan riwayat
riwayat yang lain menunjukkan tidak diterima
daripada Nasibi atau Ahl as-Sunnah kecuali diberi
pilihan sama ada beriman sebagaimana Syi’ah atau
dibunuh) sebagaimana ahli zimmi memberikan
jizyah (kepada kerajaan Islam) pada hari ini.
Dia (al-Mahdi) akan mengikat di tengahnya
(pinggang) tali pinggang (Sebagai tanda ahli
zimmah dan bukan seorang Syi’ah) dan akan
mengeluarkan mereka dari bandar-bandar ke perkampungan-perkampungan.
(Rujukan: Muhammad bin Ya’kob al-Kulaini
ar-Raudhah min al-Kafi jil. 8 hal. 227).
(pinggang) tali pinggang (Sebagai tanda ahli
zimmah dan bukan seorang Syi’ah) dan akan
mengeluarkan mereka dari bandar-bandar ke perkampungan-perkampungan.
(Rujukan: Muhammad bin Ya’kob al-Kulaini
ar-Raudhah min al-Kafi jil. 8 hal. 227).
Syi’ah: Ahlus Sunnah Lebih Hina Dari
Yahudi, Nasrani Dan Musyrik
Yahudi, Nasrani Dan Musyrik
Dengan sanad ini daripada Muhammad bin Ya’kub
daripada Ahmad bin Idris daripada Muhammad bin
Ahmad bin Yahya daripada Ayyub bin Nuh daripada
al-Wasya daripada orang yang menyebutkannya
daripada Abi ‘Abdillah (Ja’far as-Sadiq) a.s. bahawa
beliau tidak suka sisa jilatan anak zina, Yahudi,
Nasrani, Musyrik dan setiap orang yang menyalahi
Islam. Lebih dibenci ialah sisa jilatan Nasibi.
daripada Ahmad bin Idris daripada Muhammad bin
Ahmad bin Yahya daripada Ayyub bin Nuh daripada
al-Wasya daripada orang yang menyebutkannya
daripada Abi ‘Abdillah (Ja’far as-Sadiq) a.s. bahawa
beliau tidak suka sisa jilatan anak zina, Yahudi,
Nasrani, Musyrik dan setiap orang yang menyalahi
Islam. Lebih dibenci ialah sisa jilatan Nasibi.
(Rujukan: Syeikh at-Thaaifah Abi Ja’far at-Thusi
Tahzib al-Ahkam jil. 1 hal. 223).
Tahzib al-Ahkam jil. 1 hal. 223).
Syi’ah: Nabi Adam Mempunyai Usul
Kufur.
Kufur.
Daripada Abi Basyir katanya, Abu Abdillah a.s.
berkata: “Usul kekufuran ada tiga iaitu terlalu
tamak, sombong dan hasad. Adapun terlalu
tamak, ia terdapat pada Adam a.s. ketika dia
ditegah daripada pokok (larangan) maka terlalu
tamak telah mendorongnya supaya makan
daripadanya.
berkata: “Usul kekufuran ada tiga iaitu terlalu
tamak, sombong dan hasad. Adapun terlalu
tamak, ia terdapat pada Adam a.s. ketika dia
ditegah daripada pokok (larangan) maka terlalu
tamak telah mendorongnya supaya makan
daripadanya.
Adapun sombong, ia terdapat pada iblis ketika
dia diperintahkan supaya sujud kepada Adam
lalu dia enggan. Adapun hasad, ia terdapat pada
dua orang anak Adam ketika salah seorang
membunuh pasangannya”.
dia diperintahkan supaya sujud kepada Adam
lalu dia enggan. Adapun hasad, ia terdapat pada
dua orang anak Adam ketika salah seorang
membunuh pasangannya”.
(Rujukan: Muhammad bin Ya’kob al-Kulaini
al-Usul min al-Kafi jil. 2 hal. 289).
al-Usul min al-Kafi jil. 2 hal. 289).
Al-Kulaini: Kitab Al-Kafi Hanya
Mengandungi Riwayat Sahih Saja.
Mengandungi Riwayat Sahih Saja.
Saya berkata: Sesungguhnya anda ingin mempunyai
sebuah kitab yang lengkap yang terhimpun di dalamnya semua bidang ilmu agama (Islam) yang memadai bagi seseorang pelajar, yang menjadi rujukan bagi pencari hidayah dan orang yang ingin kepada ilmu agama
serta mahu beramal dengannya boleh mengambil daripadanya melalui riwayat-riwayat yang sahih dari
orang-orang yang benar a.s. (imam-imam Ahl al-Bait)
dan (mengandungi) sunnah yang diyakini yang boleh diamalkan serta (dengan atsar-atsar ini) boleh
dilaksanakan segala kefarduan yang ditetapkan
oleh Allah ‘azza wa jalla dan sunnah nabi-Nya
shallallahu alaihi wasallam. dan keluarganya.
sebuah kitab yang lengkap yang terhimpun di dalamnya semua bidang ilmu agama (Islam) yang memadai bagi seseorang pelajar, yang menjadi rujukan bagi pencari hidayah dan orang yang ingin kepada ilmu agama
serta mahu beramal dengannya boleh mengambil daripadanya melalui riwayat-riwayat yang sahih dari
orang-orang yang benar a.s. (imam-imam Ahl al-Bait)
dan (mengandungi) sunnah yang diyakini yang boleh diamalkan serta (dengan atsar-atsar ini) boleh
dilaksanakan segala kefarduan yang ditetapkan
oleh Allah ‘azza wa jalla dan sunnah nabi-Nya
shallallahu alaihi wasallam. dan keluarganya.
Dan aku katakan: “Jika demikian, aku harapkan
ia (kitab) ini menjadi sebab untuk Allah memberikan pertolongan dan taufiq-Nya kepada saudara-saudara
kita dan penganut ajaran kita serta memberikan
petunjuk kepada mereka”. (Rujukan: Muhammad bin
Ya’kob al-Kulaini Mukaddimah al-Usul min al-Kafi
Jil. 1 hal. 8).
ia (kitab) ini menjadi sebab untuk Allah memberikan pertolongan dan taufiq-Nya kepada saudara-saudara
kita dan penganut ajaran kita serta memberikan
petunjuk kepada mereka”. (Rujukan: Muhammad bin
Ya’kob al-Kulaini Mukaddimah al-Usul min al-Kafi
Jil. 1 hal. 8).
Agama Syi’ah: Ilmu Imam-Imam
Menyamai Ilmu Para Nabi
Menyamai Ilmu Para Nabi
Bab Sesungguhnya Allah ‘Azza Wa Jalla Tidak
Mengajarkan Kepada Nabinya Satu Ilmu Kecuali
Dia Akan Memerintahkan Supaya Mengajarkannya
Kepada Amir Al-Mukminin Dan Dia Berkongsi
Dengannya (Nabi) Dalam Ilmu.
Mengajarkan Kepada Nabinya Satu Ilmu Kecuali
Dia Akan Memerintahkan Supaya Mengajarkannya
Kepada Amir Al-Mukminin Dan Dia Berkongsi
Dengannya (Nabi) Dalam Ilmu.
Ali bin Ibrahim daripada ayahnya daripada Ibnu
Abi ‘Umair daripada Ibnu Azinah daripada Abdillah
bin Sulaiman daripada Humran bin A’yun daripada
Abi Abdillah a.s. katanya:
Abi ‘Umair daripada Ibnu Azinah daripada Abdillah
bin Sulaiman daripada Humran bin A’yun daripada
Abi Abdillah a.s. katanya:
“Sesungguhnya Jibril a.s. telah datang kepada
Rasulullah shallallahu alaihi wasallam. membawa
dua biji delima. Maka Rasulullah shallallahu alaihi
wasallam. makan salah satu dan membelah dua
yang satu lagi lalu memakan separuh dan memberi
makan kepada Ali separuh lagi. Kemudian Rasulullah shallallahu alaihi wasallam. berkata kepadanya:
Rasulullah shallallahu alaihi wasallam. membawa
dua biji delima. Maka Rasulullah shallallahu alaihi
wasallam. makan salah satu dan membelah dua
yang satu lagi lalu memakan separuh dan memberi
makan kepada Ali separuh lagi. Kemudian Rasulullah shallallahu alaihi wasallam. berkata kepadanya:
“Wahai saudaraku! Apakah engkau mengetahui
dua biji delima itu? Jawabnya: “Tidak”. Rasulullah
shallallahu alaihi wasallam. menjawab:
“Yang pertama adalah kenabian. Engkau tidak
mempunyai bahagian padanya dan yang satu lagi
adalah ilmu. Engkau setanding denganku padanya”.
Aku (perawi) pun berkata: “Semoga Allah sentiasa memeliharamu. Bagaimana ia menjadi kongsi Nabi shallallahu alaihi wasallam. padanya? Dia menjawab: “Tidaklah Allah mengajarkan kepada Muhammad
shallallahu alaihi wasallam. satu ilmu kecuali Dia
akan memerintahkannya supaya mengajarkannya
kepada Ali a.s.”.
dua biji delima itu? Jawabnya: “Tidak”. Rasulullah
shallallahu alaihi wasallam. menjawab:
“Yang pertama adalah kenabian. Engkau tidak
mempunyai bahagian padanya dan yang satu lagi
adalah ilmu. Engkau setanding denganku padanya”.
Aku (perawi) pun berkata: “Semoga Allah sentiasa memeliharamu. Bagaimana ia menjadi kongsi Nabi shallallahu alaihi wasallam. padanya? Dia menjawab: “Tidaklah Allah mengajarkan kepada Muhammad
shallallahu alaihi wasallam. satu ilmu kecuali Dia
akan memerintahkannya supaya mengajarkannya
kepada Ali a.s.”.
Syi’ah: Orang Yang Mulia Ialah Orang
Yang Menyembunyikan Pegangannya.
Yang Menyembunyikan Pegangannya.
Daripada Sulaiman bin Khalid katanya, Abu Abdillah
a.s. berkata: “Wahai Sulaiman! Sesungguhnya kamu
berada di atas satu agama yang sesiapa yang menyembunyikannya akan dimuliakan oleh Allah
dan sesiapa yang menyatakannya akan dihinakan
oleh Allah”. (Rujukan: Muhammad bin Ya’kob
al-Kulaini al-Usul min al-Kafi jil. 2 hal. 222).
a.s. berkata: “Wahai Sulaiman! Sesungguhnya kamu
berada di atas satu agama yang sesiapa yang menyembunyikannya akan dimuliakan oleh Allah
dan sesiapa yang menyatakannya akan dihinakan
oleh Allah”. (Rujukan: Muhammad bin Ya’kob
al-Kulaini al-Usul min al-Kafi jil. 2 hal. 222).
Syi’ah: Kitab-Kitab Suci Yang Lain
Selain Al-Quran.
Selain Al-Quran.
“Wahai Aba Muhammad! Rasulullah shallallahu alaihi wasallam. mengajarkan Ali a.s. seribu bab yang terbuka daripada setiap bab seribu bab”. Perawi (Abu Bashir) berkata, aku berkata: “Ini demi Allah adalah sebenar-
benar ilmu”. Perawi (Abu Bashir) berkata: “Lalu dia
(Abu Abdullah) a.s. menggores-gores seketika tanah kemudian berkata: “Sesungguhnya inilah sebenar-
benar ilmu dan tiada yang sepertinya”.
benar ilmu”. Perawi (Abu Bashir) berkata: “Lalu dia
(Abu Abdullah) a.s. menggores-gores seketika tanah kemudian berkata: “Sesungguhnya inilah sebenar-
benar ilmu dan tiada yang sepertinya”.
Imam Ali Ar-Ridha: Golongan Syi’ah Berbohong Mendakwa Cintakan Ali r.a.
Musa bin Bakr al-Wasithi katanya, Abu al-Hasan
(Imam Ali ar-Ridha) a.s. berkata: “Kalau aku
mengklasifikasikan Syi’ahku, pasti aku tidak
akan dapati mereka kecuali orang-orang yang
mendakwa sahaja (yang mereka cintakan Ahl al-Bait).
(Imam Ali ar-Ridha) a.s. berkata: “Kalau aku
mengklasifikasikan Syi’ahku, pasti aku tidak
akan dapati mereka kecuali orang-orang yang
mendakwa sahaja (yang mereka cintakan Ahl al-Bait).
Kalau aku hendak menguji mereka pasti aku tidak
akan temui kecuali orang-orang yang murtad. Kalau
aku mahu membersihkan mereka (daripada dakwaan
mereka) tentu tidak akan tinggal walaupun seorang
daripada seribu.
akan temui kecuali orang-orang yang murtad. Kalau
aku mahu membersihkan mereka (daripada dakwaan
mereka) tentu tidak akan tinggal walaupun seorang
daripada seribu.
Kalau aku mahu menyelidiki keadaan mereka
(yang sebenar) pasti tidak akan tinggal dari
kalangan mereka kecuali aku dapati mereka
sambil berbaring di atas sofa-sofa (dengan
sombong) mengatakan bahawa kami adalah
Syi’ah Ali sedangkan Syi’ah Ali yang sebenar
ialah orang yang perbuatannya membenarkan
kata-katanya”.
(Rujukan: Muhammad bin Ya’kob al-Kulaini
ar-Raudhah min al-Kafi jil. 8 hal. 228).
(yang sebenar) pasti tidak akan tinggal dari
kalangan mereka kecuali aku dapati mereka
sambil berbaring di atas sofa-sofa (dengan
sombong) mengatakan bahawa kami adalah
Syi’ah Ali sedangkan Syi’ah Ali yang sebenar
ialah orang yang perbuatannya membenarkan
kata-katanya”.
(Rujukan: Muhammad bin Ya’kob al-Kulaini
ar-Raudhah min al-Kafi jil. 8 hal. 228).
Syi’ah: Al-Quran Sebenar Tiga Kali
Ganda Daripada Al-Quran Yang Ada
Sekarang Ini.
Ganda Daripada Al-Quran Yang Ada
Sekarang Ini.
Daripada Hisyam bin Salim daripada Abu ‘Abdullah
a.s. katanya: “Sesungguhnya al-Quran yang dibawa
oleh Jibril a.s. kepada Muhammad shallallahu alaihi
wasallam. adalah sebanyak tujuh belas ribu ayat”.
(Rujukan: Muhammad bin Ya’kob al-Kulaini al-Usul
min al-Kafi jil. 2 hal. 634.
a.s. katanya: “Sesungguhnya al-Quran yang dibawa
oleh Jibril a.s. kepada Muhammad shallallahu alaihi
wasallam. adalah sebanyak tujuh belas ribu ayat”.
(Rujukan: Muhammad bin Ya’kob al-Kulaini al-Usul
min al-Kafi jil. 2 hal. 634.
No comments:
Post a Comment