Saturday 21 December 2013

TUNDUK BUKAN BERMAKNA MENYEMBAH!!! TUNDUK UNTUK MENGAMBIL BARAKAH!!!



By Cahaya Kesaksian


Suatu ketika dahulu.

Ada seorang syiah berjumpa Habib
Umar. 


Dia bertanya kepada Habib Umar, 


" mengapakah kamu membenarkan anak muridmu menundukkan bdn mencium tanganmu. Kamu telah melakukan perkara syirik kepada Allah. Sepatutnya kita kena sembah Allah bukan mahkluk. Ini kamu mengajar anak muridmu perkara syirik."


Habib Umar mendengar dan membalas dengan senyuman kepada lelaki itu. 


Selepas itu Habib Umar mengambil pen yang berada di poket lelaki tersebut dan jatuhkan ke lantai. 


Lelaki itu pun terus mahu tunduk mengambil pen trsebut. Tetapi Habib Umar menahan. Habib Umar berkata,


 "Kamu mahu buat apa ,jangan,jangan tunduk-tunduk kebawah." 


Kata lelaki itu,


" Tidak, aku mahu mengambil pen aku".


Kata habib Umar, 


" Tidak boleh tunduk kebawah menyembah pen. Kita kena sembah Allah."


Kata lelaki itu, 


" Tidak , aku bukan sembah pen .A
ku qosod (niat) nak ambil pen, bukan menyembah".


Habib Umar tersenyum. Dan lantas berkata, 

"Begitu jugalah pelajar-pelajar aku. Mereka salam menundukkan badan bukan kerana menyembah aku tetapi mereka mahu menghormati aku sebagai guru mereka meskipun aku tidak meminta begitu".

Tidak perlu dengan berdebat bertelagah..

Berhikmah itu ialah jawapan seorang alim...

3 comments:

ADMIN BODOH said...

CIUM TANGAN ROSMAH MANSOR, BARAKAH APA YANG ADA YE?

BODOHNYA ORANG UMNO. SAMA BODOHNYA DENGAN NAJIB RAZAK.

Kutukandewata said...

hanya orang yang bodoh tak tahu yang dirinya bodoh.lebih malang lagi orang yang bodoh tak tahu nak menilai sama ada orang lain cerdik atau pun bodoh.kesudahan nya ddari orang tak tahu yang dia tu bodoh akhirnya semua orang tahu yang dia memang bodoh!bodoh bertingkat pulak tu.lain maksud orang posting lain pulak tafsirannya!

Usin Gampang said...

he he he!macai pakatan haram bukan saje cium tangan aljuburi malah cium bontot aljuburi lagi!!!