Mufti Selangor 'Apakah Kita Rela Kalimah Allah Disekutukan Dalam Bible?"
Pendirian membenarkan penggunaan kalimah ALLAH dalam Bible versi Bahasa
Melayu satu langkah seolah-olah merelakan ALLAH Yang Esa dalam ajaran
Islam itu disekutukan, kata Mufti Selangor, Datuk Tamyes Abdul Wahid.
Oleh yang demikian katanya, Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa
kalimah ALLAH hanya boleh digunakan oleh penganut agama Islam supaya ia
tidak menimbulkan sebarang keraguan di kemudian hari.
"Jika kalimah ALLAH itu digunakan dalam Bible menggantikan 'God'
sedangkan 'God' dalam Bible itu adalah 'Trinity', Tuhan yang ada anak,
Tuhan yang ada bapa, Tuhan yang ada isteri, jadi beerti, andai kata
kita redha kalimah ALLAH digunakan dalam Bible, maknanya kita telah pun
merelakan ALLAH itu bukan lagi Esa," katanya ketika diminta mengulas
pendirian Pakatan Rakyat berhubung penggunaan kalimah ALLAH di kalangan
bukan Islam.
Meskipun begitu katanya, penggunaan kalimah ALLAH dalam keadaan-keadaan
tertentu misalnya dibolehkan kepada penganut agama lain selain Islam.
"Kalau dia nak sebut, umpamanya kalau ditanya siapakah yang menciptakan
langit dan bumi, kalau dia kata ALLAH, memang betul. Kalau orang kafir
itu hendak sebut ALLAH, itu terpulang kepada dialah.
"Tetapi apa yang kita tekankan di sini ialah apabila kalimah ALLAH itu
hendak digunakan dalam Bible bahasa Melayu kemudian perkataan 'God' itu
ditukar dengan kalimah ALLAH, itu yang kita tidak setuju. Itu nanti yang
akan mewujudkan kekeliruan," tegas beliau lagi.
Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat (PR) kelmarin bersetuju kalimah ALLAH
boleh digunakan oleh penganut Kristian dengan syarat ia tidak
disalahgunakan.
(Menggunakan kalimah Allah dalam bible versi melayu dan risalah kristian berbahasa melayu ada agenda tersirat sebenarnya.Anak muda melayu yang kurang didikan agama akan mudah terpengaruh kerana terselit kalimah Allah di dalamnya.Tidakkah itu salahguna namanya main taktik kotor)
Keputusan tersebut diumumkan selepas mesyuarat pemimpin tertinggi PR
yang dihadiri Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang; Penasihat DAP,
Lim Kit Siang dan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Menurut Hadi, Pas berpendirian konsisten seperti yang pernah dikeluarkan
pada 4 Januari 2010 lalu di mana kalimah ALLAH tidak boleh
diterjemahkan ke dalam mana-mana bahasa secara tepat.
Oleh sebab itu katanya, penganut Islam dari berbagai bangsa tetap
menyebut perkataan ALLAH apabila menterjemah ke dalam bahasa
masing-masing dan ketika beribadat.
“Walau bagaimanapun, Islam tidak menghalang penganut agama lain
menggunakan kalimah ALLAH dalam amalan mereka walaupun tidak mencapai
maksud asal bahasa al-Quran,” ujarnya.
Anwar dan Kit Siang menyambut baik pendirian Pas itu.
Mengulas lanjut, Tamyes menegaskan sekiranya terjemahan 'God' dalam
Bible itu digantikan dengan ALLAH, beliau khuatir anak muda yang cetek
pengetahuan agama boleh terpesong akidahnya kelak.
"Anak muda yang cetek agama ini, mungkin sekarang belum lagi tetapi 10
tahun akan datang merasakan tidak ada beza ALLAH dalam Kristian dan
ALLAH dalam Islam. Sama sahaja, kalimahnya juga sama," katanya.
Beliau turut mempertikaikan bagaimana cadangan seumpama itu boleh
ditimbulkan oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng baru-baru ini walhal
'God' dan ALLAH dalam kedua-dua fahaman agama, Islam dan Kristian,
adalah berbeza sama sekali.
"Pertamanya ALLAH itu bukan ALLAH Trinity. Kenapa kalimah ALLAH ini hendak diguna?" soalnya.
Beliau juga tidak menolak ini adalah usaha pihak tertentu untuk mengelirukan masyarakat Islam di negara ini.
"Ada usaha untuk memutarbelitkan fahaman kalimah ALLAH itu yang hendak
dibawa dan diterjemahkan ke dalam Taurat atau pun Injil supaya akhirnya
manusia ini tidak dapat membezakan di antara fahaman ALLAH dalam Islam
dan God dalam Kristian," katanya.
Sementara itu, Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya dalam SMS kepada Sinar
Harian Online menggesa umat Islam di seluruh negara supaya
memperkukuhkan ajaran Islam masing-masing daripada mengambil peduli
kebebasan beragama penganut agama lain sehingga menimbulkan permusuhan.
"Adalah tidak wajar orang Islam campur tangan urusan agama lain. Ini
bertentangan dengan konsep tiada paksaan dalam beragama yang ditetapkan
oleh ALLAH dalam al-Quran. Juga ia menyalahi Perlembagaan Malaysia.
"Umat Islam sepatutnya memperkuatkan dakwah islamiah. Bukannya asyik
mengambil sikap bermusuhan dengan penganut agama lain. Ini tidak baik
untuk dakwah Islam. Hak beragama kafir zimmi dijamin oleh Rasulullah
SAW. Umat Islam wajib pertahankan hak dan keputusan yang pernah
Rasulullah bagi kepada mereka," katanya.
Atas dasar itu, beliau turut menyeru umat Islam di negara ini membuang
sikap buruk "yang tak sukakan kedamaian antara agama di Malaysia."
"Umat Islam lemah sebab mereka suka salahkan orang lain dan malas buat
tugasan sendiri khususnya dalam dakwah Islam. Bila datang agama lain,
sibuk salahkan mereka. Negatif," tambah beliau.
No comments:
Post a Comment