Friday 19 December 2014

Jagalah Alat Kelamin Baik-baik!!!!

Hai Lelaki, Jaga Kelamin Baik-baik Bila Tak Ingin Kena Penyakit Ini!!!


Kelamin yang 'kuat' sering dianggap sebagai lambang kejantanan lelaki. Tapi bukan hanya soal kekuatan dan 

ukuran, kesihatan organ genital juga harus diperhatikan 
pria.

Zakar memiliki tiga fungsi utama, yakni untuk membuang kencing kerana merupakan perpanjangan dari uretra, fungsi seksual, dan yang terpenting adalah fungsi reproduksi.


Ketiga fungsi tersebut akan dapat bekerja dengan baik bila seorang lelaki memiliki zakar yang sihat dan kuat. Di sisi lain, zakar yang sihat dan kuat juga meningkatkan kepercayaan 

diri lelaki.

Namun bila tak pandai menjaganya, organ kebanggaan tersebut dengan mudah diserang penyakit. Berikut beberapa penyakit yang boleh mengancam kesihatan dan kekuatan zakar lelaki. 


1. Penyakit Peyronie


Penyakit Peyronie atau zakar bengkok ditandai oleh plak atau benjolan keras, yang terbentuk pada jaringan ereksi zakar. Plak sering terbentuk kerana suatu peradangan yang dapat berkembang menjadi jaringan fibrosa. Meskipun penyebab penyakit Peyronie tidak diketahui pasti, beberapa doktor berteori bahwa kelengkungan terjadi akibat adanya trauma pada zakar.


Pada keadaan normal, ereksi zakar biasanya lurus seperti panah. Tapi pada penderita Peyronie, zakar boleh melengkung tajam ke arah kiri, kanan, atas atau bawah, bahkan menjadi lebih pendek, sehingga membuat hubungan seksual tidak mungkin terjadi.


2. Priapism


Priapism adalah keadaan ereksi yang berlangsung selama lebih dari 4 jam tanpa adanya rangsangan seksual dan biasanya bersifat menyakitkan.


Keadaan ini terjadi jika darah di zakar terjebak dan tidak mampu mengalir. Keadaan ini dapat terjadi pada semua kelompok umur termasuk bayi yang baru lahir. Jika tidak segera diubati maka boleh menyebabkan jaringan parut dan disfungsi ereksi permanen.


3. Phimosis


Phimosis merupakan istilah yang menggambarkan keadaan kulup zakar yang tak dapat ditarik. Normalnya kulit diujung zakar dapat ditarik pada usia 10 tahun.


Penyebabnya kemungkinan adalah kegagalan kulup melonggarkan diri selama pertumbuhan. Boleh jadi juga kerana infeksi balinitis, cacat atau penyakit alat kelamin. 


Phimosis dapat menyebabkan rasa sakit pada penderita saat berkemih jika kulup lengket dan menutup lubang zakar. Penyumbatan ini disebabkan kotoran kencing yang mengkristal dalam kulup.

4. Zakar lembik


Banyak keadaan kesihatan yang dapat mempengaruhi saraf, otot atau aliran darah yang diperlukan untuk mendapatkan ereksi. Diabetes, tekanan darah tinggi, pengerasan pembuluh darah, cedera tulang belakang,dan multiple sclerosis boleh menyebabkan terjadinya disfungsi ereksi.


Selain itu, depresi, alkohol, ubat-ubatan tertentu, stres, emosi negatif, kecemasan, kegemukan dan gangguan hormon juga boleh membuat ereksi lelaki tak boleh maksima.


5. Sakit saat ejakulasi


Ngilu saat ejakulasi atau berkemih boleh disebabkan oleh peradangan zakar, testis atau prostat. Pada kes yang sangat jarang, ngilu saat ejakulasi juga bolh disebabkan kerana batu di prostat atau penyumbatan pada saluran-saluran sperma.


6. Penyakit menular seksual


HPV genital, klamidia, herpes kelamin, gonore, sifilis, dan moluskum merupakan beberapa jenis penyakit menular seksual yang banyak menyerang zakar. Meskipun mudah menular, penyakit-penyakit ini sebenarnya dapat dicegah dengan menggunakan kondom saat melakukan hubungan seksual.

No comments: