Untuk menjadi Tukang atau Ahli Sihir atau
lebih dikenali sebagai Tok Bomoh oleh
Masyarakat Melayu, adalah melalui berbagai
cara dan jalannya. Iaitu :-
1. Melalui warisan, iaitu turun-temurun dari
nenek moyangnya atau saka-baka, di mana
ilmu ini telah dipelajari oleh datuk-nenek
atau keturunannya terlebih dahulu atau pernah
atau telah menjadi Ahli Sihir ( Tok Bomoh ).
Lalu setelah mereka meninggal dunia, dengan
secara tidak langsung ilmu itu akan mengalir
terus ke dalam badan anak-cucu mereka pula.
2. Mereka telah didatangi oleh Jin-Jin
yang menyerupai rupa datuk-neneknya dalam
mimpi dan memberitahunya supaya membaca
ayat-ayat, jampi-jampi atau mentera-mentera
tertentu. Kemudian diamalkannya ayat-ayat
itu lalu datanglah Jin-Jin sebagai Khadamnya
untuk memberi pertolongan.
3. Melalui bacaan :- Wirid, ayat-ayat, jampi-
serapah atau doa-doa tertentu yang diamalkan
nya.
4. Melalui amalan-amalan dari seni mempertahan
kan diri iaitu Pencak Silat ataupun Kuda Kepang
yang dipelajari atau dituntutnya.
5. Melalui pertapaan – tidak kiralah di dalam
hutan, gunung-ganang, gua, perigi buta, kubur
dan sebagainya sehingga dikunjungi Jin-Jin
yang berhasrat bagi menghasilkan hajatnya.
6. Meniru tanpa berguru – samada dari
Tok Guru atau Ahli Sihir lalu atau melihat cara
orang lain membuat perubatan lalu mencuba
nya.
7. Melalui Berguru yang memelihara
Jin-Jin, lalu diajarkan dan diamalkannya
melalui kitab-kitab tertentu atau secara
bersendirian.
Peralatan Pemujaan oleh Tukang
atau Ahli Sihir.
Peralatan yang sering digunakan untuk pemujaan
Jin dikalangan Masyarakat Melayu ialah seperti
brikut :-
1. Pemujaan Kubur
Adalah sebahagian dari amalan yang diamalkan
oleh Ahli Sihir. Mereka percaya penghuni kubur
itu boleh membantunya untuk menghasilkan hajat
yang diperlukannya.
Terutama sekali penghuni kubur itu sendiri adalah
seorang Ahli Sihir. Diharapkan dapat diberikan
pertolongan atau kekuasaan dan ilmu kebatinan.
Sambil itu semasa pemujaan, ada jamuan yang
disediakan seperti ayam panggang, pulut kunyit,
bertih, pisang emas dan sebagainya, yang dikata
kan mereka untuk menjamu Jin tetapi pada
hakikatnya mereka telah tertipu dengan
permainan Jin yang ingin menyesatkan mereka.
2. Keris, Lembing dan Limau
Memang telah dikaitkan dalam Masyarakat
Melayu sebagai senjata seni mempertahanan diri,
kekuatan, kemegahan dan lambang kemashuran.
Pada Ahli Sihir keris tersebut harus dimandikan
dengan limau dan diasapkan dengan kemenyan
serta dibalut dengan kain kuning atau hitam.
Pemujaan keris ini selalunya dibuat pada malam
jumaat dituruti dengan mantera dan jampi tertentu.
Pada Ahli Sihir pemujaan itu dapat memberikan
kekuatan keris tersebut, supaya penjaga keris itu
tidak mengganggu mereka malah dapat membantu
mereka.
3. Ancak
Diperbuat daripada buluh yang agak sama dengan
sangkak. Ada juga Ancak yang diperbuat dari
pada daun pisang yang diisi dengan pulut kuning
bertih, ketupat dan sebagainya.
Ancak juga digunakan untuk jamuan Jin
keturunan atau Jin penjaga kampong. Yang
dikatakan dapat menjaga kampong dan anak-
anak kampong.
4. Sanggu
Atau sampan selalunya diperbuat daripada
upih pinang atau seludang kelapa. Upih atau
seludang yang digunakan mestilah yang jatuh
dari pokok dalam keadaan tercacak pada
pangkal pokok yang mesti di ambil pada
waktu senja.
Waktu membuat sanggu pula mestilah pada
waktu tengah malam, mengadap ke arah matahari
naik dan hendaklah di asap dengan kemian dan
di baca mentera atau jampi tertentu.
Tujuan pemujaan Jin ini adalah untuk memuja
Jin keturunan atau saka. Perkakas dan alat untuk
jamuan Jin yang di isi di dalam sanggu ini ialah,
antaranya pulut kuning, ayam panggang, bertih,
beras kunyit dan sireh pinang.
Di tengah-tengah sanggu itu dipacakkan layar,
lilin di letakkan di hujung dan di belakang sanggu.
Kemudian sanggu tersebut di layarkan sebagai
jamuan bagi Jin-Jin keturunannya.
5. Sangkak
Diperbuat daripada buluh dengan mengikut
syarat-syarat tertentu. Di atasnya diletakkan
seekor ayam panggang yang telah mengikut
syarat-syarat tertentu ataupun pulut kuning
dan bertih sebagai jamuan Jin yang dihajati
nya, samada Jin keturunannya atau Jin penjaga
kampung supaya jangan menggangu keluarga
atau kampong mereka.
Kemian dibakar sebagai bauan wangi yang
sangat di sukai oleh Jin yang juga menjadi
syarat utama untuk memanggil Jin tersebut.
Ada dua cara mengguna dan meletakkan
sangkak ini. Jika sangkak tersebut di buat
untuk keselamatan keluarga maka ianya
dibuat dan diletakkan di dalam rumah dengan
di ikuti oleh majlis tahlil dan sebagainya.
Jika sangkak tersebut di buat untuk menjaga
kampung pula maka ianya di letakkan di tepi
hutan atau di pinggir kampung dengan bacaan
mentera dan jampi serapah tertentu dan kadang-
kadang di sembelih pula seekor kambing atau
kerbau.
6. Pemujaan Tanduk Kerbau
Sering dijadikan bahan pemujaan yang
mempercayai akan kuasa yang ada padanya.
Selalunya digunakan dalam majlis-majlis
tertentu seperti pertabalan pangkat atau
meraikan sesuatu majlis.
Pemujaan tanduk kerbau ini digunakan
sebagai alat pemujaan untuk menyeru Jin
dan sebagai makanan atau jamuan kepada
Jin. Tujuannya supaya Jin itu tidak menggangu
kampung atau anak cucu mereka.
Biasanya tanduk tersebut diletakkan di
tempat yang tertentu yang di atasnya di
nyalakan lilin. Kain warna kuning atau
merah di mahkotakan di bahagian kepala,
sementara di sekelilingnya dihidangkan
dengan kuih muih, pulut kuning, bubur
merah dan lain-lain lagi.
Ahli Sihir akan memulakan upacara dengan
membaca mentera atau jampi serapah untuk
memanggil Jin berkenaan. Jika Jin itu datang,
ia akan memasuki tubuh ahli sihir dan akan
mengatakan sesuatu sesuatu atau memberi
nasihat atau amaran kepada mereka.
Kesimpulannya pemujaan-pemujaan seperti
berikut adalah amat bertentangan dengan
agama Islam. Ia adalah semata-mata perbuatan
Khurafat yang mesti kita jauhi untuk kebahagian
hidup kita di dunia dan akhirat.
Keselamatan, kesihatan dan rezeki semua telah
di tentukan oleh Allah s.w.t dan bukannya
bersebab dari upacara pemujaan tersebut.
Hanya orang-orang yang sesat sahaja yang
masih percaya kepada kuasa-kuasa pemujaan
dan perkara-perkara Khurafat tersebut lah
yang memberi sebab kepada keselamatan,
kesihatan dan keselamatan mereka.
PERINGATAN !!! Pemujaan di atas ini
hanya untuk dijadikan sempadan, tidak
harus dipraktikkan !!!….. subhanallah.
No comments:
Post a Comment