Wednesday 4 September 2013

20 Fakta Tentang Cinta!!!


Ada Apa Dengan Cinta?? 20 Fakta...


Cinta, kalau ditanya sebenarnya cinta itu apa ye? Ada yang kata cinta itu perasaan yang muncul dari hati. Ada yang kata cinta itu perasaan tulus menyukai orang tanpa harus dibalas. Hmm... mana yang kamu setuju?




Sebelum memutuskan apa maknanya cinta, sebagai seorang kekasih sejati kamu WAJIB tahu 20 fakta tentang cinta yang tercatat di sini...


Fakta 1. Komitmen cinta


Tentang komitmen, sebenarnya ada dua komitmen yang harus dijalani saat menjalin hubungan kekasih. Komitmen dengan pasangan, dan komitmen dengan diri sendiri. Apabila kedua komitmen ini dijaga dan dijalani dengan baik, maka hubungan akan semakin intim. Itulah kenyataan cinta yang sebenarnya.


Fakta 2. Jatuh cinta 7 kali

Menurut kajian, seseorang akan jatuh cinta sebanyak 7 kali seumur hidupnya, mengalami patah hati dan kemudian memutuskan berkahwin dengan kekasihnya. Namun, ada pula seseorang yang sekali jatuh cinta terus memutuskan mengakhiri zaman solonya. Kamu bagaimana?


Fakta 3. Dilarang flirting

Di daerah Little Rock, di Amerika Serikat, menggoda/ flirting adalah satu kegiatan yang melanggar undang-undang. SJika seseorang ditangkap sedang flirting, dia akan dijatuhkan hukuman penjara selama 30 hari. Alahai, kesian sungguh...


Fakta 4. Bau tubuh lelaki

Kononnya, yang membuat seorang wanita selalu merindukan lelaki yang disayanginya adalah bau tubuh dan peluhnya. Betul ke?


Fakta 5. Mengahwini cinta pertama

Berdasarkan survey terdapat 2 di antara 5 orang di dunia, mengahwini cinta pertamanya. Anda termasuk dalam 2 orang tu?


Fakta 6. Pasangan yang berkahwin terlama di dunia

Guiness Book of World Records mencatat bahwa pasangan dari Taiwan adalah pasangan yang berkahwin  paling lama di dunia. Mereka telah berkahwin selama 85 tahun.


Fakta 7. Lagu paling romantis

Unchained Melody, dicatatkan dalam sebuah survey sebagai lagu paling romantis sepanjang zaman.


Fakta 8. Menara Eiffel

Menara Eiffel di Paris adalah tempat paling popular bagi seorang kekasih untuk melamar pasangannya sebagai teman seumur hidup.


Fakta 9. Perkataan cinta

Terdapat kira-kira 30 perkataan dalam bahasa Jerman yang merujuk pada ciuman.


Fakta 10. Miring ke kanan

Seorang penyelidik Jerman merumuskan, kebanyakan orang akan memiringkan kepalanya ke arah kanan semasa berciuman.


Fakta 11. Umur panjang

Kononnya, lelaki yang mencium isterinya setiap pagi, umurnya 5 tahun jauh lebih lama berbanding yang tidak melakukannya.


Fakta 12. Haiwan paling setia

Belangkas adalah haiwan yang sepanjang hidupnya hanya memiliki satu pasangan saja. Apabila pasangannya mati, maka ia akan hidup sendiri sampai mati.


Fakta 13. Makna 'LOVE'

Love berasal dari bahasa Sanskrit Lubhyati yang bermaksud 'ghairah'.

Fakta 14. Cinta lokasi

Ramai orang yang jatuh cinta di tempat kerjanya atau disebut dengan cinta lokasi kerana seringnya bertemu dengan pasangan dan terjalin keintiman di antara keduanya. Macam artis yang jatuh cinta di lokasi pengambaran jugak laa...


Fakta 15. Ciri-ciri jatuh cinta

Bila seseorang jatuh cinta, jantungnya akan berdegup kencang, telapak tangan berpeluh dan ada perubahan ukuran pada retina mata. Pernah terjadi camtu??


Fakta 16. Suku Tiwi

Suku bernama Tiwi, mengahwinkan anak mereka sebaik saja bayi itu lahir.


Fakta 17. Wajah mirip 

Menurut satu kajian, pasangan yang hidup lama berdua, wajahnya akan menjadi semakin mirip.


Fakta 18. Jari manis

Cincin perkahwinan dipakai di jari manis kerana dipercayai pada jari manis ada pembuluh darah yang berhubungan langsung ke jantung.


Fakta 19. Pertunangan

Tradisi pertunangan dan bertukar cincin  pertama kali diperkenalkan oleh Archduke Maximillian of Austria, yang melamar kekasihnya Mary of Burgundy pada abad ke-15.


Fakta 20. Efek jatuh cinta

Menurut kajian, jatuh cinta membawa efek relaks dan tenang pada fikiran dan tubuh seseorang.

No comments: