Monday 24 November 2014

MELAYU BODOH DAN BANGSAT!!!


Gabungan Pas dan Umno akan jadikan melayu/Islam kuat.


Tak mau cakap banyak.Kau orang tengok la sendiri.

Soalan saya,betulkah KETURUNAN melayu ini BODOH dan BANGSAT...???

Penyokong-penyokong MELAYU BN dan PR sila jawab!

*Kita bergaduh sesama melayu pasal berlainan fahaman politik sehingga membiarkan orang lain memperkotak-katikkan dan menghina sampai macam tu sekali KETURUNAN kita.Hanya mahu melihat saja????

BERSATULAH DUHAI MELAYU!!!




MELAYU BODOH DAN BANGSAT???


Yang dikatakan melayu ni dah seawal wujud 300 Sebelum Masehi lagi.

Melayu ni bangsa yang besar, sebab dalam bangsa melayu ni, ada berpuluh sub bangsa melayu lainnya.

Yang dikatakan melayu ni dah ada kerajaan empayar meritim yang dicemburui sejarahnya oleh bangsa-bangsa lain.

Duduk letaknya pemerintahan bangsa melayu ni pengaruh dan taburannya bermula dari kawasan sempadan selatan empayar China, kepulauan Iuni di selatan Jepun dan gugusan kepulauan kecil di selatan Taiwan hingga ke Hawaii.Itu yang dinamakan nusantara.

Pengaruhnya kerajaan dan empayar kuasa bangsa-bangsa melayu ni,ribuan tahun dahulu boleh sampai ke Afrika..Mesir...

Pernah bantu kerajaan kecil di selatan India untuk menundukkan kerajaan Chenla di Sri Langka sampai mendirikan pusat pendidikan di Nalanda (Sri Langka).

Bangsa melayu ni tak pernah kalah dengan bangsa lain kecuali bila berlaku pengkhianatan dan perebutan kuasa dari dalam sahaja.

Centralnya di Asia Tenggara moden ni termasuk Indo China moden.

Melayu dah ada loji dan kuari sendiri.Dagangnya selain rempah, batu kapur,kemenyan gaharu cendana ( bahan komoditi penting setaraf nilai emas, malah sampailah sekarang ni).


Teknologi senjata, dari pedang,baju zirah,rentaka,istinghar hinggalah lela. 

Rancak import export emas dan perak.Ade loji dan dermaga di luar geografi asia tenggara hingga sejauh mesir dan afrika.Siap ada koloni di Afrika dan Mesir.


Kemahiran pengurusannya yang paling eficien dan pelik kala itu, hingga pengkaji moden pun heran, macam mana bangsa melayu boleh terfikir buat.( jadi blue print pun pada sistem moden sekarang ni).


Pengurusn pelabuhannya yang paling moden dan tersusun zaman itu.Teknologi perkapalan dan strategi peperangan lautnya paling ke hadapan sekali.( pun jadi antara bluepritn negara-negara kuasa besar sekarang ni).

Kaji dan kenal sejarah maka taulah mana kekuatan dan kelemahan bangsa melayu.


Belanda, Portugis, British,Peranchis malah Jepun dulu-dulu boleh kontrol bumi melayu sebab kaji sejarah melayu.Dari situ mereka kenal kuatnya melayu kat mana,lemahnya melayu kat mana.

So, kalau ada nawaitu nak buat something big bagi bangsa melayu ni, kaji dan belajar sejarah.Jangan sempitkan minda dalam ruang lingkup Malaysia je!!!



No comments: