Monday 20 January 2014

Hal-Hal Aneh Yang Berlaku Saat Hamil!!!




Beberapa kejadian mungkin sedikit memalukan untuk diceritakan. Itu sebabnya, teman-teman yang sudah hamil dulu, tak pernah menceritakannya pada anda. 

Hal-hal ini juga tak mempunyai kesan serius pada kesihatan anda, sehingga doktor kandungan anda pun luput memberitahu pada anda. 

Ini dia, 10 hal aneh yang boleh berlaku pada anda semasa hamil, menurut Trish Booth, dalam bukunya Pregnancy Q & A: Authoritative and reassuring Answers to the Questions on Your Mind:

Sering keputihan!

Punca: Keputihan semasa mengandung ini normalnya tidak berbau atau menimbulkan gatal. Biasanya disebabkan peningkatan hormon dan aliran darah di faraj. 

Cara mengatasi: Selalu keringkan dengan teliti faraj setiap kali selesai buang air kecil. Dan bila anda merasa seluar dalam mula Ternoda??, Ganti seluar dalam anda. Seboleh mungkin, elakkan menggunakan panty liners yang membuat anda seolah-olah merasa kering.

Sedang ketawa, tiba-tiba bocor!

Punca: Demi tercukupinya cecair ketuban, anda mematuhi?? ​​peraturan?? minum 2 liter air putih setiap hari. Tidak kurang! Cecair ketuban di dalam rahim anda, ditambah janin dan plasentanya, menambah berat rahim anda hingga beberapa kg, dan semua itu terletak tepat di atas dan menekan pundi kencing anda. 

Cara mengatasi: Jangan malas ke bilik mandi! Semakin sering anda menahan keinginan buang air kecil, semakin besar kemungkinan anda?? Bocor?? ketika ketawa atau bersin. Untuk berjaga-jaga, selalu bawa seluar dalam cadangan di tas anda. Cuba juga senaman untuk melatih otot-otot di sekitar pinggul. Caranya: Kosongkan pundi kencing anda, dan lakukan gerakan seperti menahan buang air kecil. Tahan hingga hitungan ke-20. Lakukan latihan ini 5 kali sehari.

Sembelit dan sering buang angin!

Punca: Usus anda bekerja lebih lambat selama hamil, akibat peningkatan kadar hormon progesteron di dalam tubuh anda. 


Cara mengatasi: Perhatikan pengambilan makanan anda, Moms. Perbanyak pengambilan sayur dan buah-buahan untuk mengatasi sembelit. Secara teori,  jika sembelit diselesaikan, masalah kembung dan buang angin ini juga akan dapat diatasi. Untuk sementara, elakkan dulu makanan yang mencetuskan pengeluaran gas, seperti brokoli, kecambah, kubis, kembang kol, bawang Bombay, dan minuman bersoda.

Peluh yang mencurah deras di sekujur tubuh!

Punca: Metabolisme tubuh anda semakin cepat. Begitu juga aliran darah di seluruh tubuh anda, membuat tubuh anda menjadi panas. Berpeluh adalah cara badan anda untuk menyejukkan diri.


Cara mengatasi: Pilih pakaian berasaskan kapas yang lembut, dan elakkan bahan pakaian yang panas dan mencetuskan keringat. Minum secukupnya, jangan berlebihan. Gunakan anti perspirant untuk mencegah keringat berlebih di bawah lengan.

Kulit menghitam dan berjerawat!

Punca: Tubuh anda menghasilkan hormon melanin tambahan dan menimbulkan tompok-tompok kehitaman di kulit. Sedangkan hormon lain menyebabkan kulit anda ditumbuhi jerawat dan bintil-bintil.


Cara mengatasi: Kehitaman dan jerawat akan hilang selepas anda melahirkan. Gunakan sunblock untuk mengurangkan warna kehitaman pada kulit, dan rujuk pada doktor kulit mengenai jerawat dan bintil-bintil di wajah.

Areola payudara membesar!

Punca: Bertambah besarnya kawasan di sekitar puting disebabkan oleh hiperpigmentasi akibat hormon. Ada yang menyebutkan bahawa ini adalah cara semula jadi untuk membantu bayi anda kelak untuk mencari puting susu.


Cara mengatasi: Hal ini tak boleh anda ubah. Yang boleh anda lakukan adalah merawat puting payudara dengan losyen khusus untuk membantu menjaga. Dan, jangan bimbang, Moms, saiz areola anda akan kembali seperti semula begitu anda selesai menyusukan si kecil.

No comments: