Wednesday 22 January 2014

Ini Dia Khasiat Seks Bagi Kesihatan Tubuh anda!


Khasiat Seks Bagi Kesihatan Tubuh anda!


Selain dapat memuaskan hasrat biologi, seks juga sangat bermanfaat bagi kesihatan tubuh anda!!!

Ini Dia Khasiat Seks Bagi Kesihatan Tubuh anda Ini Dia Khasiat Seks Bagi Kesihatan Tubuh anda!Ini Dia Khasiat Seks Bagi Kesihatan Tubuh anda!

Aktiviti seks memang sudah lama diketahui dapat mempengaruhi kesihatan tubuh seseorang. Berikut 10 khasiat seks bagi kesihatan anda dan pasangan:



Membantu mengurangkan stress.


Bercinta mampu menurunkan tahap stres dan menjaga tekanan darah anda. Hal ini diungkapkan oleh para penyelidik berdasarkan hasil kajian di Scotland. 

Para penyelidik mengundang 24 wanita dan 22 lelaki yang menyimpan rekod aktiviti seksual mereka. Lalu para penyelidik meletakkan mereka dalam keadaan tertekan, seperti misalnya berbicara di depan orang banyak, di tempat umum, dan diminta mengerjakan soal matematik peringkat tinggi.

Hasilnya, bagi para peserta yang pernah berhubungan seks, tahap stres mereka lebih rendahberbanding dengan orang yang mempunyai masalah seksual dan jarang melakukan hubungan seks.Selain itu, tekanan darah mereka yang sering berhubungan seks dan tinggal bersama cenderung lebih stabil.



Meningkatkan imuniti


Berhubungan seks sekali atau dua kali dalam seminggu diketahui dapat meningkatkan level antibodi yang disebut immunoglobulin A (IgA) yang berfungsi melindungi anda dari serangan flu dan jangkitan lain. 

Sebuah kajian yang dilakuklan oleh Wilkes University , Pennsylvania, USA, menganalisa 112 orang yang melakukan seks sebanyak 2-3 kali seminggu dan juga memeriksa sampel air liur mereka.

Hasilnya membuktikan bahawa kadar IgA dalam badan mereka meningkat lebih tinggi daripada orang yang jarang berhubungan seks.


Membakar kalori


Bercinta selama 30 minit mampu membakar kurang lebih 350 kalori tubuh anda . Sebuah hasil yang lebih dari cukup untuk menurunkan berat badan anda. 

"Seks adalah mod besar latihan anda. Dan diperlukan kerja fizikal dan psikologi yang cukup agar mendapatkan hasil yang baik bagi kesihatan anda, "kata Dr. Patti Britton, PhD., Seorang seksolog ternama di Los Angeles, Amerika Syarikat.



Meningkatkan kesihatan jantung


Sebuah kajian di Inggeris yang dilakukan selama 20 tahun menunjukkan bahawa lelaki yang melakukan seks 2 kali atau lebih dalam seminggu berisiko lebih rendah 50% terkena serangan jantungdaripada lelaki yang berhubungan seks sekali dalam sebulan. 

Walaupun sebahagian orang bimbang bahawa seks juga boleh menyebabkan serangan stroke, namun dalam kajian tidak dijumpai hubungan antara seberapa sering melakukan seks dan seberapa besar kemungkinan terkena stroke.



Meningkatkan keyakinan diri


Para penyelidik dari University of Texas, AS mendapati bahawa meningkatkan kepercayaan diri adalah salah satu alasan dari 237 orang untuk melakukan hubungan seks. 

"Mereka yang sudah mempunyai kepercayaan diri yang baik juga mengatakan berhubungan seks agar diri mereka merasa lebih baik lagi," kata Dr. Gina Ogden, PhD, LMFT, seorang ahli terapi seks, keluarga, dan perkahwinan yang melakukan kajian itu.

Sudah tentu bukan bererti anda harus banyak berkaitan seks untuk meningkatkan kepercayaan diri.Rasa percaya diri adalah tentang diri anda sendiri, bukan orang lain. 


Tetapi jika anda sudah merasa diri anda lebih baik, kehidupan seks yang hebat boleh membantu perasaan anda lebih baik lagi.


Meningkatkan keintiman


Berkaitan seks dan orgasme dapat meningkatkan kadar hormon oksitosin yang juga disebut sebagai hormon cinta sehingga dapat membina tahap kepercayaan seseorang pada pasangannya. 

Dalam sebuah kajian terhadap 59 wanita, para penyelidik menyemak kadar oksitosin mereka sebelum dan sesudah memeluk pasangan mereka. 

Hasilnya tahap oksitosin mereka meningkat sesudah melakukan hubungan fizikal dengan pasangan mereka. Tahap oksitosin yang lebih tinggi juga berkaitan dengan perasaan murah hati terhadap pasangan anda.


Membantu mengurangkan rasa sakit


Oksitosin juga diketahui dapat membantu meningkatkan hormon endorfin tubuh sehingga membantu menghilangkan rasa sakit, seperti misalnya sakit kepala, sakit artritis, atau gejala PMS. 

Dalam kajian yang melibatkan 48 orang yang diminta menghirup wap oksitosin dan kemudian jari mereka ditusuk dengan jarum kecil, para peserta tidak terlalu merasakan sakit. 

Ini bermakna oksitosin telah menghilangkan lebih dari setengah rasa sakit pada jari mereka yang dicucuk sehingga lebih toleran terhadap rasa sakit.



Mengurangkan risiko terkena kanser prostat


Sebuah kajian menunjukan bahawa sering ejakulasi boleh menurunkan risiko terkena kanser prostat pada lelaki . 

Kajian yang telah diterbitkan dalam jurnal Persatuan Perubatan Amerika ini mendapati bahawa lelaki yang berejakulasi sebanyak 21 kali atau lebih dalam sebulan memiliki kemungkinan lebih rendah terkena kanser prostat berbanding mereka yang hanya berejakulasi sebanyak 4-7 kali sebulan. 

Namun, para penyelidik juga menyatakan ejakulasi bukan satu-satunya faktor terpenting, kerana masih banyak perkara yang mempengaruhi kemungkinan seseorang terkena kanser prostat, seperti misalnya gaya hidup yang tidak sihat.


Meningkatkan kualiti tidur


Oksitosin yang dilepaskan semasa orgasme juga dapat membantu menjaga kualiti tidur seseorang.

Akibatnya, kualiti tidur yang baik bermanfaat meningkatkan kesihatan seperti misalnya menjaga berat badan yang ideal dan mempunyai tekanan darah yang stabil.


Menguatkan otot pinggul


Aktiviti seksual mampu meningkatkan kekuatan otot pinggul khususnya bagi wanita. Semakin kuat otot pelvik wanita, kenikmatan berhubungan seks juga meningkat. Kerana itu tak ada salahnya pula para wanita membiasakan berlatih senaman yang mampu menguatkan otot pinggul.

No comments: