Saturday 11 May 2013

SEKOLAH VERNAKULAR MELAHIRKAN KAUM YANG PENTINGKAN DIRI SENDIRI!!!





Selain daripada negara China,Malaysia aje yang bagi muka kepada kaum Cina untuk menegakkan sistem pendidikan cina.Maka berdasarkan perkongsian kuasa kerajaan malaysia terdirilah sekolah vernakular.

Negara Singapura yang rakyatnya terdiri lebih daripada 95 % kaum cina tidak membenarkan terdirinya sekolah jenis tersebut.

Sampailah masanya sekolah tersebut dihapuskan kerana tidak langsung menyumbang kepada perpaduan negara.Selain itu pelajar keluaran sekolah vernakular 80% tidak menguasai bahasa Malaysia yang merupakan bahasa kebangsaan yang menjadi bahasa perantaraan atau lingua franca bagi penduduk Malaysia dalam memupuk perpaduan kaum.

Jelas sekali di sekolah inilah menjadi tempat menyemai benih perkauman.Pengasingan kaum begitu parah dan menyemarakkan  semangat perkauman yang total.Lihat sahajalah kepada pertubuhan  Dong Zong.Mereka begitu begitu berpengaruh dalam masyarakat cina sehinggakan parti politik masyarakat cina pun tunduk pada tuntutan dan ugutan mereka.Inilah hasil pendidikan sekolah vernakular. 

Berbeza dengan anak-anak cina yang bersekolah di sekolah kebangsaan yang mana mereka tidak kekok untuk bergaul dengan kaum-kaum lain.

Sekolah vernakular cina melahirkan generasi yang rasis yang berdegil ingin memisahkan dan melebarkan jurang antara kaum melalui sekolah vernakular, UEC dan macam-macam lagi.  

Dan mereka itu tidak lain tidak bukan adalah akhbar-akhbar Cina, Dong Zong dan juga DAP. 

Kini, setelah menyedari bahawa ‘tsunami’ PRU-13 mereka tidak mampu menumbangkan kerajaan Melayu, malah melemahkan lagi suara kaum Cina, maka mereka mula berpandang-pandang sesama sendiri dan tertanya-tanya,  “apa seterusnya?” 

Maka, semalam, akhbar-akhbar Cina pun menyalahkan DAP atas apa yang berlaku.  Mereka menyindir bahawa roket kini terhempas kerana DAP terlalu bermain dengan emosi.

Akhbar-akhbar Cina seolah-olah ingin menepis kemarahan Dato’ Seri Najib atas tindakan mereka yang sering mengapi-apikan perkauman tetapi di masa yang sama menyalahkan Utusan. 

Pesan kita, tidak perlulah akhbar Cina menyalahkan DAP atau sesiapa kerana kita cukup tahu bahawa akhbar Cina, DAP mahupun Dong Zong dan juga sebahagian besar MCA dan Gerakan bergerak sebagai satu entiti iaitu; ‘Cina’. 

Kaum ini tidak mungkin menjadi nasionalis dan tidak mungkin dapat mengubah pemikiran mereka selagi mereka dididik dan dipupuk di rumah dan di sekolah-sekolah vernakular serta disogok pula oleh media-media mereka dengan sentimen dan aspirasi keCinaan.

Justeru, apa jua yang mereka lakukan dan fikirkan adalah atas dasar kepentingan kaum mereka semata-mata, bukan negara dan tentu sekali tidak melibatkan masyarakat dari kaum lain. 

Dan inilah hakikat yang kerajaan perlu pegang kuat-kuat sebelum menggariskan hala tuju pemerintahan negara pasca PRU-13. 

1 comment:

Anonymous said...

KERAJAAN MESTI MENUBUH SEKOLAH SATU MALAYSIA, DENGAN MENGGANTIKAN SEKOLAH KEBANGSAAN,SRJKC DAN SRJKT. SEKOLAH TERSEBUT BAHASA PENGANTARNYA BAHASA MELAYU, DAN DIAJARKAN BAHASA INGGERIS, BAHASA CINA,BAHASA TAMIL DAN BAHASA KADZAN JUGA IBAN. Tujuannya dengan ini SRJKC dan SRJKT hapuskan dan MEMBOLEHKAN PELAJAR MELAYU MEMAHAMI BAHASA CINA,BAHASA TAMIL DAN BAHASA KADAZAN, IBAN.